SAFETY FIRST

Ένα σύστημα που θα μπορεί να εξάγει συμπεράσματα για την κατάσταση του οδηγού και να αναλύει το βαθμό ελέγχου που έχει εκείνος στο αυτοκίνητο, έρχεται στο προσκήνιο.

Το σύστημα έχει εξελιχθεί από το Ινστιτούτο Fraunhofer IOSB στην Καρλσρούη της Γερμανίας. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, είναι το πρώτο παγκοσμίως που έχει τη δυνατότητα εξαγωγής συμπερασμάτων για τη δραστηριότητα του οδηγού, χρησιμοποιώντας δεδομένα από στιγμιαίες φωτογραφίες.

Ουσιαστικά, με βάση αυτές τις εικόνες, το σύστημα θα διαπιστώνει κατά πόσο ο οδηγός έχει πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου, ανάλογα με τη θέση των χεριών του στο τιμόνι (ή μακριά από αυτό), ενώ θα υπάρχει και δυνατότητα διαπίστωσης, ακόμη και αν ο ίδιος έχει αποκοιμηθεί.

Οι κάμερες αποτελούν πια αναπόσπαστο κομμάτι των σύγχρονων αυτοκινήτων, αφού σε συνδυασμό με την ευρεία χρήση αισθητήρων, συμβάλλουν στη διαμόρφωση λειτουργίας των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού.

Πολλά από αυτά τα συστήματα διαθέτουν προηγμένη τεχνολογία, επιτρέποντας στο κεντρικό σύστημα να παίρνει, σε ορισμένα σημεία, τον έλεγχο και αναφέρονται ως συστήματα ημι-αυτόνομης οδήγησης.

Άλλωστε, στόχος της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας κατά τις επόμενες δεκαετίες, αναφέρεται πως είναι η επίτευξη της αυτόνομης οδήγησης, αφού το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό (άνω του 90%) των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Με βάση τα παραπάνω, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που είναι εξοπλισμένο με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, λειτουργεί με βάση την τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence).

Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να έχει τη δυνατότητα κατανόησης όσων συμβαίνουν τόσο εντός, όσο και εκτός αυτού.

Στην πρώτη περίπτωση, το εκάστοτε σύστημα ελέγχει την κατάσταση εντός του οχήματος, προτείνοντας για παράδειγμα στον οδηγό να κάνει στάση για ξεκούραση, εφόσον ανιχνεύσει πως το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση για περισσότερες από δύο ώρες χωρίς παύση.

Στη δεύτερη περίπτωση, αναφερόμαστε στην κατάσταση της κίνησης, αφού για παράδειγμα το σύστημα lane assist μπορεί να προειδοποιήσει τον οδηγό ότι αλλάζει λωρίδα χωρίς χρήση φλας και άρα, πιθανώς κατά λάθος, ασκώντας ακόμη και επιπλέον δύναμη στο σύστημα διεύθυνσης, για επιστροφή στη σωστή λωρίδα.

"Η τεχνολογία μας δεν επιτρέπει απλά να αναγνωρίζουμε χαρακτηριστικά του προσώπου, αλλά και τη στάση του σώματος οδηγού και επιβατών", δήλωσε ο Michael Voit, διευθυντής στο Franhofer IOSB. "Από αυτές τις στάσεις του σώματος, μπορούμε να ορίσουμε τι κάνουν ο οδηγός και οι επιβάτες".

Η ανάλυση των δεδομένων από τις εικόνες, βασίζεται σε ανάπτυξη αλγορίθμων και διαδικασιών οι οποίες έχουν ως βάση την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Οι αλγόριθμοι αναλύουν τα δεδομένα από την κάμερα σε πραγματικό χρόνο, "διαπιστώνοντας" αν ο οδηγός μιλάει στο τηλέφωνό του, κοιτάζει το κινητό του συνοδηγού ή το δρόμο.

Αυτό επιτυγχάνεται, καθώς το σύστημα απομονώνει τις εικόνες οδηγού και επιβατών κάθε στιγμή, διαμορφώνοντας έναν ψηφιακό σκελετό για τις πιθανές κινήσεις του κάθε ανθρώπου, ανά πάσα στιγμή.

"Οι αλγόριθμοι μπορούν να "πουν" αν κάποιος κοιμάται, κοιτάζει στο δρόμο, πόσο έχει αποσπαστεί η προσοχή του και σε πόσο χρόνο θα μπορέσει να εστιάσει ξανά στο δρόμο", εξηγεί περαιτέρω ο Voit.

Το σύστημα του Fraunhofer IOSB υποστηρίζει παραδοσιακές κάμερες, κάμερες υπερύθρων και 3D, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα μέτρησης της απόστασης ανάμεσα στο εκάστοτε αντικείμενο (ή άτομο) και την κάμερα.

Για την ολοκλήρωση του project, οι άνθρωποι του Ινστιτούτου έχουν συνεργαστεί με εταιρείες όπως οι Bosch και Continental, ενώ οι προσπάθειές τους έχουν από το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας, το Υπουργείο Οικονομικών Θεμάτων και Ενέργειας ή το Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών της Γερμανίας.

Όπως τονίζεται από τους ανθρώπους του Fraunhofer IOSB, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, είναι για αυτούς προτεραιότητα.

Για να συμβεί αυτό, τα δεδομένα από την κάμερα υπόκεινται σε στιγμιαία επεξεργασία, ωστόσο δεν σώζονται κάπου και δεν βγαίνουν από το όχημα, ενώ δεν υπάρχουν και εξατομικευμένα δεδομένα προς ανάλυση.

Τέλος, να αναφέρουμε πως οι νέοι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταδεικνύουν τη σημασία της ανίχνευσης της ανθρώπινης δραστηριότητας, αφού η παρακολούθηση του οδηγού θα γίνει υποχρεωτική για τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα από το επίπεδο αυτοματοποίησης των συστημάτων της.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo Credits: M. Zentsch/Fraunhofer IOSB

Περισσότερα Safety First

Τα αυξημένα μέτρα της Τροχαίας για τον Δεκαπενταύγουστο
Η Ελληνική Αστυνομία παρουσίασε τα επιπλέον μέτρα που έχουν ληφθεί, ενόψει της εξόδου του Δεκαπενταύγουστου. ...(περισσότερα)
Οι παραβάσεις της εβδομάδας 20-26 Αυγούστου
Με αμείωτη… ένταση συνεχίζονται οι παραβάσεις στους ελληνικούς δρόμους, όπως αποδεικνύουν και τα στατιστικά στοιχεία της προτελευταίας εβδομάδας του Αυγούστου. ...(περισσότερα)
Άδειες οδήγησης: Παράταση ισχύος για ακόμη 4 μήνες
Σε εκ νέου παράταση ισχύος των αδειών οδήγησης λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, προχώρησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. ...(περισσότερα)
Αίτια και είδη θανατηφόρων τροχαίων το 2018
Στα στατιστικά της Τροχαίας για τα θανατηφόρα ατυχήματα που συνέβησαν το 2018, έχουν καταγραφεί τα αίτια, καθώς και τα είδη τους. Διαβάστε ποια είναι αυτά. ...(περισσότερα)
Victoria Αυστραλίας: Οι λιγότεροι θάνατοι όλων των εποχών από τροχαία το 2018
Μια σημαντική μέτρηση κατέγραψε το Κράτος της Victoria στην Αυστραλία, καθώς το 2018 ήταν η χρονιά με τους λιγότερους θανάτους από τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Αντικατάσταση αδειών και πινακίδων: Αλλαγή σε διαδικασίες και έγγραφα που απαιτούνται
Οι διαδικασίες και τα έγγραφα που απαιτούνται για αντικατάσταση πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών αλλάζουν, βάσει Κοινής Υπουργικής Απόφασης. ...(περισσότερα)
Crash test dummy με γυναικεία χαρακτηριστικά και η σημασία του
Ο Οργανισμός Οδικής Ασφάλειας ANCAP δημιούργησε ανθρώπινα ομοιώματα με γυναικείο σωματότυπο, με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας συλλογής δεδομένων έπειτα από δοκιμές πρόσκρουσης. ...(περισσότερα)
Traction Control System (TCS)
Πρόκειται για ένα από τα πιο διαδεδομένα συστήματα ασφαλείας, με την "έξυπνη" λειτουργία του να έχει αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας πλειάδας συστημάτων, που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα τα οποία...(περισσότερα)
Οδήγηση στην ομίχλη: Ένα απαιτητικό εγχείρημα
Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου. ...(περισσότερα)
Αύξηση θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Κατά τη διάρκεια του 2022, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στους Ευρωπαϊκούς δρόμους αυξήθηκε – Διαβάστε τι συνέβη σε Ελλάδα και Κύπρο. ...(περισσότερα)

S5 Box