SAFETY FIRST

Ένα σύστημα που θα μπορεί να εξάγει συμπεράσματα για την κατάσταση του οδηγού και να αναλύει το βαθμό ελέγχου που έχει εκείνος στο αυτοκίνητο, έρχεται στο προσκήνιο.

Το σύστημα έχει εξελιχθεί από το Ινστιτούτο Fraunhofer IOSB στην Καρλσρούη της Γερμανίας. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, είναι το πρώτο παγκοσμίως που έχει τη δυνατότητα εξαγωγής συμπερασμάτων για τη δραστηριότητα του οδηγού, χρησιμοποιώντας δεδομένα από στιγμιαίες φωτογραφίες.

Ουσιαστικά, με βάση αυτές τις εικόνες, το σύστημα θα διαπιστώνει κατά πόσο ο οδηγός έχει πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου, ανάλογα με τη θέση των χεριών του στο τιμόνι (ή μακριά από αυτό), ενώ θα υπάρχει και δυνατότητα διαπίστωσης, ακόμη και αν ο ίδιος έχει αποκοιμηθεί.

Οι κάμερες αποτελούν πια αναπόσπαστο κομμάτι των σύγχρονων αυτοκινήτων, αφού σε συνδυασμό με την ευρεία χρήση αισθητήρων, συμβάλλουν στη διαμόρφωση λειτουργίας των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού.

Πολλά από αυτά τα συστήματα διαθέτουν προηγμένη τεχνολογία, επιτρέποντας στο κεντρικό σύστημα να παίρνει, σε ορισμένα σημεία, τον έλεγχο και αναφέρονται ως συστήματα ημι-αυτόνομης οδήγησης.

Άλλωστε, στόχος της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας κατά τις επόμενες δεκαετίες, αναφέρεται πως είναι η επίτευξη της αυτόνομης οδήγησης, αφού το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό (άνω του 90%) των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Με βάση τα παραπάνω, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που είναι εξοπλισμένο με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, λειτουργεί με βάση την τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence).

Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να έχει τη δυνατότητα κατανόησης όσων συμβαίνουν τόσο εντός, όσο και εκτός αυτού.

Στην πρώτη περίπτωση, το εκάστοτε σύστημα ελέγχει την κατάσταση εντός του οχήματος, προτείνοντας για παράδειγμα στον οδηγό να κάνει στάση για ξεκούραση, εφόσον ανιχνεύσει πως το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση για περισσότερες από δύο ώρες χωρίς παύση.

Στη δεύτερη περίπτωση, αναφερόμαστε στην κατάσταση της κίνησης, αφού για παράδειγμα το σύστημα lane assist μπορεί να προειδοποιήσει τον οδηγό ότι αλλάζει λωρίδα χωρίς χρήση φλας και άρα, πιθανώς κατά λάθος, ασκώντας ακόμη και επιπλέον δύναμη στο σύστημα διεύθυνσης, για επιστροφή στη σωστή λωρίδα.

"Η τεχνολογία μας δεν επιτρέπει απλά να αναγνωρίζουμε χαρακτηριστικά του προσώπου, αλλά και τη στάση του σώματος οδηγού και επιβατών", δήλωσε ο Michael Voit, διευθυντής στο Franhofer IOSB. "Από αυτές τις στάσεις του σώματος, μπορούμε να ορίσουμε τι κάνουν ο οδηγός και οι επιβάτες".

Η ανάλυση των δεδομένων από τις εικόνες, βασίζεται σε ανάπτυξη αλγορίθμων και διαδικασιών οι οποίες έχουν ως βάση την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Οι αλγόριθμοι αναλύουν τα δεδομένα από την κάμερα σε πραγματικό χρόνο, "διαπιστώνοντας" αν ο οδηγός μιλάει στο τηλέφωνό του, κοιτάζει το κινητό του συνοδηγού ή το δρόμο.

Αυτό επιτυγχάνεται, καθώς το σύστημα απομονώνει τις εικόνες οδηγού και επιβατών κάθε στιγμή, διαμορφώνοντας έναν ψηφιακό σκελετό για τις πιθανές κινήσεις του κάθε ανθρώπου, ανά πάσα στιγμή.

"Οι αλγόριθμοι μπορούν να "πουν" αν κάποιος κοιμάται, κοιτάζει στο δρόμο, πόσο έχει αποσπαστεί η προσοχή του και σε πόσο χρόνο θα μπορέσει να εστιάσει ξανά στο δρόμο", εξηγεί περαιτέρω ο Voit.

Το σύστημα του Fraunhofer IOSB υποστηρίζει παραδοσιακές κάμερες, κάμερες υπερύθρων και 3D, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα μέτρησης της απόστασης ανάμεσα στο εκάστοτε αντικείμενο (ή άτομο) και την κάμερα.

Για την ολοκλήρωση του project, οι άνθρωποι του Ινστιτούτου έχουν συνεργαστεί με εταιρείες όπως οι Bosch και Continental, ενώ οι προσπάθειές τους έχουν από το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας, το Υπουργείο Οικονομικών Θεμάτων και Ενέργειας ή το Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών της Γερμανίας.

Όπως τονίζεται από τους ανθρώπους του Fraunhofer IOSB, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, είναι για αυτούς προτεραιότητα.

Για να συμβεί αυτό, τα δεδομένα από την κάμερα υπόκεινται σε στιγμιαία επεξεργασία, ωστόσο δεν σώζονται κάπου και δεν βγαίνουν από το όχημα, ενώ δεν υπάρχουν και εξατομικευμένα δεδομένα προς ανάλυση.

Τέλος, να αναφέρουμε πως οι νέοι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταδεικνύουν τη σημασία της ανίχνευσης της ανθρώπινης δραστηριότητας, αφού η παρακολούθηση του οδηγού θα γίνει υποχρεωτική για τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα από το επίπεδο αυτοματοποίησης των συστημάτων της.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo Credits: M. Zentsch/Fraunhofer IOSB

Περισσότερα Safety First

Euro NCAP: Οι οδηγοί-dummies!
Οι κούκλες Hybrid III και ES-2 είναι πολύ σημαντικές καθώς αποτελούν τον οδηγό και τον επιβάτη στα ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Κάλεσμα για υποχρεωτικά alcohol interlocks
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα νέας έρευνας για την Ευρωπαϊκή Ένωση, περισσότεροι από 5000 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα έχουν ως αιτία την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. ...(περισσότερα)
Παρίσι: Προς αύξηση στο κόστος των θέσεων parking για SUV με φόντο την Οδική Ασφάλειας
Οι κάτοικοι του Παρισιού αναμένεται να ψηφίσουν αύξηση στο κόστος για μια θέση parking ενός SUV στην Πόλη του Φωτός, αφού μεταξύ άλλων, ο όγκος των συγκεκριμένων αυτοκινήτων προκαλεί κίνδυνο για άλλου...(περισσότερα)
Μέτρα για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (European Commission) παρουσίασε μια έκθεση με αντικείμενο την Οδική Ασφάλεια και πιο συγκεκριμένα, την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμ...(περισσότερα)
Οι δοκιμές των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού από το Euro NCAP
Ο σημαντικότερος οργανισμός αξιολόγησης της ασφάλειας νέων οχημάτων στην Ευρώπη, έχει ξεκινήσει δοκιμές στα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες αξιολόγησης. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Επεξήγηση των τεστ
Σε αυτό το άρθρο, θα παρέχουμε μια επεξήγηση των δοκιμασιών που περνούν τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων, για την καλύτερη αξιολόγησή τους. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Νέοι κανόνες τιμωρίας οδηγών για τροχαίες παραβάσεις εκτός της χώρας τους
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προχώρησε σε ψήφισμα για την θεσμοθέτηση νέων κανόνων, οι οποίοι θα εξασφαλίζουν την τιμωρία οδηγών που διαπράττουν τροχαίες παραβάσεις εκτός της χώρας τους. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ο αριθμός νεκρών και σοβαρά τραυματιών σε τροχαία τον Ιούλιο
Για ακόμη έναν μήνα οι απώλειες στην άσφαλτο ήταν σημαντικές, καθώς 81 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους ή τραυματίστηκαν σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα. ...(περισσότερα)
Στην Πολωνία το διεθνές βραβείο Οδικής Ασφάλειας 2023
Η Πολωνία πέτυχε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% σε μια δεκαετία, επίδοση που δεν πέρασε απαρατήρητη στην Ευρώπη και της απέφερε το διεθνές βραβείο PIN. ...(περισσότερα)
Το παράλληλο παρκάρισμα είναι ο δυσκολότερος ελιγμός
Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία έδειξε πως το παράλληλο παρκάρισμα θεωρείται από τους Βρετανούς ως το δυσκολότερη εγχείρημα κατά την οδήγηση. ...(περισσότερα)

S5 Box