SAFETY FIRST

Σε αυτό το άρθρο, θα παρέχουμε μια επεξήγηση των δοκιμασιών που περνούν τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων, για την καλύτερη αξιολόγησή τους.

Μετωπική σύγκρουση
Η διαδικασία για μετωπική σύγκρουση βασίζεται στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία, όμως η ταχύτητα έχει αυξηθεί κατά 8 χιλιόμετρα. Οι συγκρούσεις διενεργούνται με ταχύτητα 64 χλμ./ώρα, ενώ τα οχήματα χτυπούν σε μπάρα που παραμορφώνεται, τη στιγμή που στη σύγκρουση εμπλέκεται το 40% του εμπρός μέρους του οχήματος, χωρίς να μετρούν οι καθρέφτες. Η σύγκρουση αφορά αυτοκίνητα περίπου ίδιων διαστάσεων. 

Η μετωπική σύγκρουση υπολογίζεται για αυτοκίνητα αντίστοιχου μεγέθους. Στην πραγματική ζωή, όταν υπάρχει ατύχημα, πιο ασφαλές θεωρείται το πιο βαρύ από τα δυο. Γενικά, τα πιο βαριά αυτοκίνητα τείνουν να συμπεριφερθούν καλύτερα από τα πιο ελαφριά. Για αυτό, τα αποτελέσματα συγκρίνονται μόνο μεταξύ αντίστοιχων κατηγοριών αυτοκινήτων. Οι κατηγορίες είναι: Επιβατικά, MPV, offroad, roadster και Pickup. Συγκρίσιμα θεωρούνται αυτοκίνητα με διαφορά 150 κιλών μεταξύ τους. 
Μια συχνή και εύλογη ερώτηση που προκύπτει, είναι γιατί η προσομοίωση σύγκρουσης γίνεται με ταχύτητα μόλις 64 χιλιομέτρων/ώρα. Η επίσημη απάντηση σε αυτό, είναι πως η έρευνα έχει δείξει ότι οι μετωπικές συγκρούσεις με 64 χλμ. καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος των θανατηφόρων ή σοβαρών ατυχημάτων. Στις ταχύτητες των 120 χλμ. συμβαίνουν πιο λίγα ατυχήματα αλλά όταν συμβαίνουν, αυτό είναι πάνω από τις τωρινές δυνατότητες προστασίας των επιβατών...
Κάθε αυτοκίνητο υπόκειται σε χτύπημα σε ακίνητο εμπόδιο, εφοδιασμένο με πρόσοψη από αλουμίνιο που παραμορφώνεται. Αυτή η σύγκρουση είναι πιο συχνή αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων ή ατυχημάτων με σοβαρό τραυματισμό. Ουσιαστικά, είναι μετωπική σύγκρουση μεταξύ δυο αυτοκινήτων και για αυτό, αναπαρίσταται η σύγκρουση όπου θα εμπλέκεται το 40% του εμπρός μέρους του οχήματος, αφού πάντα κάποιο σημείο και όχι ολόκληρο το εμπρός μέρος, εμπλέκεται στο ατύχημα. Ο λόγος τραυματισμών ή θανάτων είναι η επαφή των επιβατών με μέρη του αυτοκινήτων, κατά την παραμόρφωση εξαιτίας της σύγκρουσης. Η ταχύτητα είναι 64 χλμ. γιατί αυτή η ταχύτητα αναλογεί σε μετωπική δυο αυτοκινήτων, το καθένα από τα οποία κινείται με 55 χλμ. Η διαφορά οφείλεται στην ενέργεια που απορροφά το εμπόδιο. 

To Euro NCAP ενθαρρύνει σχεδιασμό σύμφωνα με τον οποίο, οι αερόσακοι θα διατηρούν όσο το δυνατόν πιο ακίνητο το κεφάλι, καθώς λόγω των δυνάμεων που ασκούνται, το σώμα δέχεται πίεση και από τις ζώνες και για αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται οι προεντατήρες. Για να λειτουργήσει ο αερόσακος αποτελεσματικά, πρέπει οπωσδήποτε να φοράμε ζώνη, γιατί αλλιώς δεν είναι απλά άχρηστος, αλλά επικίνδυνος.

SafetyFirst EuroNCAP TestsBrakes

Αυτόματα συστήματα φρεναρίσματος
Σειρά τεστ για αξιολόγηση των συστημάτων αποφυγής ατυχήματος. Αυτά χωρίζονται σε δυο κατηγορίες, τα Εντός Πόλης και Εκτός Πόλης και μπορεί να έχουν δυο λειτουργίες, τη λειτουργία για αυτόματο φρενάρισμα ή προειδοποίηση για σύγκρουση με το μπροστινό.
Τα πρώτα συστήματα ελέγχονται με ταχύτητες 10-50 χλμ. και τα δεύτερα με ταχύτητες 30-80 χλμ. Τα τελευταία, περιλαμβάνουν ακόμη οδήγηση προς σταματημένο αυτοκίνητο με αυτή την ταχύτητα και προς κινούμενο αυτοκίνητο με αυτή την ταχύτητα. Επιπλέον, στο δεύτερο σκέλος περιλαμβάνεται όχημα που αρχίζει να φρενάρει μπροστά μας με 50 χλμ. Ο έλεγχος γίνεται από τη στιγμή που θα υπάρξει η ένδειξη, μέχρι τη στιγμή που θα πατήσει το φρένο ο άνθρωπος, αφού κατά μέσο όρο η ανθρώπινη αντίδραση λειτουργίας σε οπτικό ερέθισμα απαιτεί 1,2 δευτερόλεπτα.

Πλευρική σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων

Η προσομοίωση αυτού του ατυχήματος γίνεται, καθώς μια μπάρα πλάτους 1,5 μέτρου χτυπά το πλαϊνό μέρος του αυτοκινήτου με 50 χλμ./ώρα, ενώ στη θέση του οδηγού κάθεται μια κούκλα. Πλαϊνοί αερόσακοι συνίστανται.

SafetyFirst EuroNCAP TestsPole

Χτύπημα σε κολώνα
Περίπου το 25% των θανατηφόρων είναι συγκρούσεις με το πλάι. Αυτό συμβαίνει είτε σε συγκρούσεις μεταξύ αυτοκινήτων ή αν αυτοκίνητο χτυπήσει σε δέντρο ή κολώνα. Αυτό το τεστ γίνεται κυρίως για να υπάρξουν συστήματα προστασίας του κεφαλιού. Το αυτοκίνητο χτυπάει στενή κολώνα με 29 χιλιόμετρα/ώρα, οπότε υπάρχει σημαντική διείσδυση στο όχημα. Ο πλευρικός αερόσακος μειώνει πάρα πολύ τις πιθανότητες τραυματισμού ή θανάτου. 

Προστασία Παιδιών 
Οι κούκλες αναπαριστούν παιδιά ηλικίας 1,5-3 ετών. Τοποθετούνται στο πίσω κάθισμα πάντα σε παιδικό κάθισμα και ελέγχονται παράγοντες στο στήθος, κεφάλι και λαιμό καθώς και το αν ήρθε σε επαφή με άλλο σημείο του εσωτερικού του οχήματος, ή ακόμη και αν έφυγε από τη θέση του. Υπάρχουν καθίσματα για παιδιά μέχρι 36 κιλά.

Προστασία Πεζών
Η προσομοίωση σύγκρουσης που αφορά σε πεζούς γίνεται με 40 χλμ./ώρα. Έπειτα, το κάθε σημείο ελέγχεται και υπάρχουν τρεις βαθμοί: καλός, βασικός και λίγος. Είναι πολύ δύσκολο να μετρηθεί η σύγκρουση με τη μία, καθώς όταν ελέγχεις το πόδι δεν ξέρεις πού θα πέσει το κεφάλι της κούκλας. Για αυτό , το τεστ έχει χωριστεί σε 3 μέρη που αφορούν: Τα πόδια κάτω από το γόνατο, πάνω από το γόνατο και το κεφάλι. Είναι σημαντικό να υπάρχουν φιλικοί προς τους πεζούς, προφυλακτήρες. Στο κάτω μέρος του ποδιού, ελέγχεται η δύναμη που ασκείται από τον προφυλακτήρα, στο πάνω μέρος του ποδιού (γόνατο-μέση), η δύναμη που ασκείται από την κορυφή του εμπρός μέρους και στο κεφάλι η δύναμη που ασκείται από το χτύπημα στο πάνω μέρος καπό.

SafetyFirst EuroNCAP TestsWhiplash

Whiplash
Ουσιαστικά μετράται η επίδραση που θα έχει το ατύχημα στη σπονδυλική στήλη και είναι η τελευταία ενότητα που έχει προστεθεί. Επειδή ακόμη ο μηχανισμός πρόκλησης τέτοιων τραυματισμών δεν έχει γίνει επιστημονικά κατανοητός, ελέγχεται ο τρόπος κατασκευής των καθισμάτων και των ζωνών ασφαλείας. Έτσι, λαμβάνονται υπ' όψιν οι γεωμετρικές διαστάσεις των επιβατών καθώς και το crash test. Αυτό είναι για συγκρούσεις από πίσω. 

ESC
Έλεγχος για την ύπαρξη του Electronic Stability Control, που από το 2012 έγινε υποχρεωτικό σε όλα τα αυτοκίνητα.

Seat Belt Reminders
Ελέγχεται πόσο απλά είναι τα συστήματα που αφορούν υπενθύμιση χρήσης ζώνης από τους επιβάτες και πόσο κατανοητά.

Speed Assistance
Ελέγχεται το σύστημα που βοηθά στον έλεγχο της ταχύτητας.

 

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Τα αυξημένα μέτρα του τριημέρου από την Τροχαία
Διαβάστε τι περιλαμβάνει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Ελληνικής Αστυνομίας, ενόψει του τριημέρου των Αποκριών και της Καθαράς Δευτέρας. ...(περισσότερα)
Εργασίες βελτίωσης του οδικού δικτύου ανά την Ελλάδα
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Περιφέρεια Αττικής, ανακοίνωσαν την έναρξη έργων υποδομής, για βελτίωση της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο. ...(περισσότερα)
Παιχνίδι Οδικής Ασφάλειας για παιδιά!
Η πρώτη εφαρμογή που επιτρέπει στα παιδιά να εξοικειωθούν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και την έννοια της Οδικής Ασφάλειας συνολικά, είναι γεγονός. ...(περισσότερα)
Εικονικοί βοηθοί στα αυτοκίνητα και οι πρώτες αντιδράσεις
Η τεχνολογία αναπτύσσεται με γοργούς, σε πολλές περιπτώσεις ιλιγγιώδεις, ρυθμούς που ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. ...(περισσότερα)
Αλλαγές στο δίπλωμα οδήγησης - από 17 ετών θα μπορούν να ξεκινήσουν την εκπαίδευσή τους οι υποψήφιοι οδηγοί
Νομοσχέδιο με στόχο την αναμόρφωση του πλαισίου εκπαίδευσης, θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων νέων οδηγών, ετοιμάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. ...(περισσότερα)
Ο Εθνικός Φορέας Οδικής Ασφάλειας και ενδιαφέροντα στατιστικά
Κατά την ομιλία της στην Βουλή αναφορικά με την δημιουργία του Εθνικού Φορέα Οδικής Ασφάλειας, η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, δημοσιοποίησε σημαντικά στατιστικά στοιχεία γι...(περισσότερα)
Έως και 40% των θανάτων στους δρόμους σχετίζονται με τη δουλειά
 Σύμφωνα με νέα στοιχεία αναφορικά με τους θανάτους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 25.671 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2016. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: 23.372 παραβάσεις σε 108.445 ελέγχους
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε τα στατιστικά στοιχεία των ελέγχων σε οδηγούς και οχήματα, κατά το χρονικό διάστημα 10-16 Ιουλίου. ...(περισσότερα)
Τα στατιστικά των τροχαίων στην Ελλάδα
Τα ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους δυστυχώς είναι ένα σύνηθες φαινόμενο με ολέθριες, σε πολλές περιπτώσεις, επιπτώσεις. ...(περισσότερα)
709 θάνατοι σε 655 ατυχήματα το 2018
Τα στοιχεία της Τροχαίας, αναφορικά με τα ατυχήματα κατά τη χρονιά που πέρασε, δείχνουν ελαφριά μείωση που πάντως, δε μπορεί να θεωρηθεί ως σημαντικό βήμα προόδου ...(περισσότερα)

S5 Box