SAFETY FIRST

Η εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης επιβάλλει την περαιτέρω βελτίωση των οδικών υποδομών, αφού μελέτες στις ΗΠΑ έχει δείξει πως οι προστατευτικές μπαριέρες δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα, αυξημένου βάρους, ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι μεγάλες αλλαγές που έχουν συντελεστεί στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία την τελευταία δεκαετία, ήταν λογικό να μην αφήσουν ανεπηρέαστη την Οδική Ασφάλεια.

Πέραν των οχημάτων, ένας σημαντικός παράγοντας στη διαμόρφωση του επιπέδου ασφάλειας κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων, είναι οι οδικές υποδομές που εξελίσσονται σε αναλογία με την τεχνολογία της αυτοκίνησης.

Η διαρκής αύξηση πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και κατά συνέπεια, της κίνησής τους στους δρόμους, έχει δημιουργήσει νέες απαιτήσεις για τις υποδομές, σε επίπεδο Οδικής Ασφάλειας.

Πρόσφατη ανάλυση του Πανεπιστημίου της Νεμπράσκα στις Ηνωμένες Πολιτείες, αναφορικά με στατιστικά δεδομένα από δοκιμές πρόσκρουσης (crash tests), έθεσε εν αμφιβόλω τη δυνατότητα που έχουν οι προστατευτικές μπαριέρες στο πλάι των δρόμων, να συγκρατήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο βασικός λόγος, είναι ότι η προσθήκη μπαταριών αυξάνει το βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 20-50% σε σύγκριση με τα αντίστοιχα οχήματα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Επιπλέον, η τοποθέτηση των μπαταριών οδηγεί σε αλλαγή κέντρου βάρους, το οποίο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκεται πιο χαμηλά. Τα δύο παραπάνω στοιχεία, διαμορφώνουν μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα σε επίπεδο δυναμικής και κινητικής ενέργειας των οχημάτων, με αποτέλεσμα την άσκηση πολύ μεγαλύτερων φυσικών δυνάμεων.

Οι προστατευτικές μπαριέρες που υπάρχουν στους περισσότερους δρόμους έχουν κατασκευαστεί, με βάση τις μετρήσεις οι οποίες γίνονταν σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μικρότερες διαστάσεις σε σύγκριση με τα αυξημένου ύψους SUV ή Pick-up, τα οποία κατέχουν στις ΗΠΑ σχεδόν το 50% των πωλήσεων.

Κατά συνέπεια, γίνεται αντιληπτό πως οι μπαριέρες δε θα «αποδώσουν» αντίστοιχα, όταν χρειαστεί να συγκρατήσουν ένα νέο, συνήθως σχήματος SUV και σίγουρα αυξημένου βάρους, ηλεκτρικό όχημα.

Οι φωνές ανησυχίας σχετικά με τους κινδύνους που εγκυμονεί το αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων σε επίπεδο ασφάλειας, είχαν εμφανιστεί και πέρυσι. Συγκεκριμένα, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ είχε τοποθετηθεί με σκεπτικισμό, για τις επιπτώσεις που θα έχει στους επιβάτες ενός ελαφρύτερου οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης, πιθανή σύγκρουση με ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Πάντως, η παραπάνω άποψη έγκειται καθαρά σε όρους φυσικής και αλληλεπίδρασης μεταξύ δύο οχημάτων, καθώς τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρέχουν στους επιβάτες τους, πολύ υψηλά επίπεδα ασφάλειας, γεγονός που πιστοποιείται και από τα crash tests του Ευρωπαϊκού ADAC.

Επιστρέφοντας στο ζήτημα που αφορά στις μπαριέρες, το βασικό επιχείρημα των σκεπτικιστών είναι πως αυτές δε θα καταφέρουν να συγκρατήσουν ένα βαρύ ηλεκτρικό όχημα σε περίπτωση εξόδου από το δρόμο.

Αυτό πιθανώς να έχει ολέθρια αποτελέσματα, αφού συνήθως οι προστατευτικές μπαριέρες χρησιμοποιούνται σε σημεία όπου υπάρχει γκρεμός, γέφυρες ή διαβάσεις από νερό.

Πέραν των προαναφερθέντων, ακόμη ένας προβληματισμός σχετικά με την αυξημένη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων, έγκειται στη συνολική φθορά που αυτά θα προκαλέσουν, λόγω αυξημένου βάρους, μεγέθους και ισχύος, στις υποδομές.

Εκτός από τις μπαριέρες, οι οποίες πρακτικά πρέπει να επανασχεδιαστούν και επανατοποθετηθούν με βάση τα νέα δεδομένα, σημαντικό πρόβλημα θα προκληθεί και στους δρόμους ή τα γκαράζ, λόγω της μεγαλύτερης φθοράς του οδοστρώματος.

Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, είναι προφανές πως ένα σημαντικό ζήτημα θα αφορά και την επιπλέον οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται την αναδιαμόρφωση και μετέπειτα συντήρηση, των οδικών υποδομών, κάτι που πάντως κρίνεται απαραίτητο κυρίως, για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash - Michael Fousert

Περισσότερα Safety First

Traction Control System (TCS)
Πρόκειται για ένα από τα πιο διαδεδομένα συστήματα ασφαλείας, με την "έξυπνη" λειτουργία του να έχει αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας πλειάδας συστημάτων, που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα τα οποία...(περισσότερα)
Εικονικοί βοηθοί στα αυτοκίνητα και οι πρώτες αντιδράσεις
Η τεχνολογία αναπτύσσεται με γοργούς, σε πολλές περιπτώσεις ιλιγγιώδεις, ρυθμούς που ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. ...(περισσότερα)
Αύξηση 14,8% στις παραβάσεις μεταξύ 2019 και 2018
Όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας, κατά τη διάρκεια του 2019 βεβαιώθηκαν 63.579 παραβάσεις περισσότερες από την προηγούμενη χρονιά. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: 23.372 παραβάσεις σε 108.445 ελέγχους
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε τα στατιστικά στοιχεία των ελέγχων σε οδηγούς και οχήματα, κατά το χρονικό διάστημα 10-16 Ιουλίου. ...(περισσότερα)
3.500 ζωές
Έτσι ονομάζεται η εκστρατεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) αναφορικά με την Οδική Ασφάλεια, στην οποία συμμετέχουν ως πρεσβευτές και γνωστοί αθλητές ή καλλιτέχνες. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: 61 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων από τροχαία ατυχήματα το 2023
Με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, η χώρα μας σημείωσε την 5η χειρότερη επίδοση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όσον αφορά στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2023. ...(περισσότερα)
20.000 οδηγοί ανιχνεύτηκαν υπό επήρεια ναρκωτικών σε Αγγλία και Ουαλία
Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC στη Μεγάλη Βρετανία, από τη στιγμή που άλλαξε η νομοθεσία σχετικά με την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, το 2015, ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν βρεθεί ή και...(περισσότερα)
Αξιοποίηση δεδομένων από τον ανθρώπινο εγκέφαλο κατά την οδήγηση
Η M-Sport Ford αναζητά τρόπους αξιοποίησης των δεδομένων του ανθρώπινου εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, όπως φαίνεται και στο ντοκιμαντέρ "Racing Minds" που δημιούργησε σε συνεργασία με το Eu...(περισσότερα)
Πιέσεις για μπλοκάρισμα της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση!
Οι φωνές για την παρεμπόδιση της χρήσης κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης ολοένα και πληθαίνουν, με μεγάλους Φορείς Οδικής Ασφάλειας να κάνουν διάβημα προς εταιρείες τεχνολογίας όπως η Apple και η...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Η έλλειψη χρημάτων καθυστερεί τις αλλαγές ελαστικών
Σύμφωνα με έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, πολλοί οδηγοί καθυστερούν τη διαδικασία επισκευής ή αλλαγής ελαστικών, λόγω του αυξημένου κόστους ζωής. ...(περισσότερα)

S5 Box