Η τεχνολογία αναπτύσσεται με γοργούς, σε πολλές περιπτώσεις ιλιγγιώδεις, ρυθμούς που ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν.
Μια τέτοια περίπτωση είναι η ανάπτυξη των εικονικών βοηθών (Virtual Assistant) στα αυτοκίνητα. Γνωστοί κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακοίνωσαν πως σύντομα θα εφοδιάζουν τα οχήματά τους με τις συγκεκριμένες δυνατότητες, χρησιμοποιώντας προηγμένα εικονικά συστήματα όπως τα Google Home ή Amazon's Alexa. Αμφότερα τα συστήματα λειτουργούν μέσω φωνητικών εντολών, έχοντας τη δυνατότητα να επεξεργάζονται και να κατανοούν τη φυσική γλώσσα που χρησιμοποιεί ο οδηγός. Εκτός από αυτό, τα συγκεκριμένα συστήματα μπορούν να απαντούν σε ερωτήσεις, να δίνουν ενημερώσεις ή ακόμη και να ελέγξουν λειτουργίες του σπιτιού όπως το air condition ή ακόμη και να ψωνίσουν.
Επειδή τα νομίσματα έχουν πάντα δύο όψεις, η προφανής θετική άποψη που προκύπτει αφορά στην πρόοδο της τεχνολογίας και στο βαθμό που εκείνη μπορεί να αποδειχθεί βοηθητικοί για τους ανθρώπους. Η αρνητική πλευρά, με βάση την οποία πολλοί αντιμετωπίζουν τη χρήση των τεχνολογιών αυτών και όχι τις τεχνολογίες καθαυτές, με σκεπτικισμό, αφορά στην πιθανότητα κακής χρήσης τους από τους καταναλωτές. Στην προκειμένη περίπτωση, όπου κακή χρήση μπορεί να θεωρήσετε την απόσπαση της προσοχής από το δρόμο, που πρέπει να αποτελεί το πρωτεύον ζήτημα για όλους τη στιγμή που οδηγούν. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός, ότι ακόμη και η ομιλία στο κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης μέσω Handsfree ή Bluetooth δεν ενδείκνυται, καθώς ο εγκέφαλος αποσπάται και η προσοχή του οδηγού δεν είναι στραμμένη στο δρόμο, αλλά στο άτομο ή το αντικείμενο της συνομιλίας.
Οι πρώτες αντιδράσεις για τα συστήματα αυτά έχουν ήδη φτάσει, από το εξωτερικό προφανώς και όχι από την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Μεταφορών του Καναδά Marc Garneau εμφανίστηκε προβληματισμένος σχετικά με το θέμα, σε δηλώσεις που έκανε στο Καναδικό Global News, καθώς μπορεί οι συγκεκριμένες τεχνολογίες να φαίνονται πολύ χρήσιμες και να προσφέρουν άνεση, όμως όπως επισήμανε "εμφανίζονται σε μια περίοδο όπου έχουμε στραμμένη την προσοχή μας στο θέμα της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση".
Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από τον Ίδρυμα Οδικής Ασφάλειας της Utah το 2015, η χρήση έξυπνων συσκευών που λειτουργούν με φωνητικές εντολές αποσπούν την προσοχή πολύ περισσότερο από ότι ένα τηλέφωνο, καθώς οι οδηγοί θα χρειαστούν έως 27 δευτερόλεπτα για να στρέψουν ολοκληρωτικά την προσοχή τους στο δρόμο, μετά τη χρήση αυτών των συσκευών.
Αυτό ανοίγει ξανά μια συζήτηση σχετικά με την τεχνολογία και την έρευνα γύρω από την τεχνολογία, καθώς η ανάπτυξή της έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο, που πολλές φορές η μελέτη των επιπτώσεων είναι σαφώς πιο αργή, οπότε δε μπορεί να προλάβει τις εξελίξεις, με αποτέλεσμα τα οποία συμπεράσματα παρουσιάζονται κατόπιν... εορτής!
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ