SAFETY FIRST

Η τεχνολογία αναπτύσσεται με γοργούς, σε πολλές περιπτώσεις ιλιγγιώδεις, ρυθμούς που ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν.


Μια τέτοια περίπτωση είναι η ανάπτυξη των εικονικών βοηθών (Virtual Assistant) στα αυτοκίνητα. Γνωστοί κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακοίνωσαν πως σύντομα θα εφοδιάζουν τα οχήματά τους με τις συγκεκριμένες δυνατότητες, χρησιμοποιώντας προηγμένα εικονικά συστήματα όπως τα Google Home ή Amazon's Alexa. Αμφότερα τα συστήματα λειτουργούν μέσω φωνητικών εντολών, έχοντας τη δυνατότητα να επεξεργάζονται και να κατανοούν τη φυσική γλώσσα που χρησιμοποιεί ο οδηγός. Εκτός από αυτό, τα συγκεκριμένα συστήματα μπορούν να απαντούν σε ερωτήσεις, να δίνουν ενημερώσεις ή ακόμη και να ελέγξουν λειτουργίες του σπιτιού όπως το air condition ή ακόμη και να ψωνίσουν.

Επειδή τα νομίσματα έχουν πάντα δύο όψεις, η προφανής θετική άποψη που προκύπτει αφορά στην πρόοδο της τεχνολογίας και στο βαθμό που εκείνη μπορεί να αποδειχθεί βοηθητικοί για τους ανθρώπους. Η αρνητική πλευρά, με βάση την οποία πολλοί αντιμετωπίζουν τη χρήση των τεχνολογιών αυτών και όχι τις τεχνολογίες καθαυτές, με σκεπτικισμό, αφορά στην πιθανότητα κακής χρήσης τους από τους καταναλωτές. Στην προκειμένη περίπτωση, όπου κακή χρήση μπορεί να θεωρήσετε την απόσπαση της προσοχής από το δρόμο, που πρέπει να αποτελεί το πρωτεύον ζήτημα για όλους τη στιγμή που οδηγούν. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός, ότι ακόμη και η ομιλία στο κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης μέσω Handsfree ή Bluetooth δεν ενδείκνυται, καθώς ο εγκέφαλος αποσπάται και η προσοχή του οδηγού δεν είναι στραμμένη στο δρόμο, αλλά στο άτομο ή το αντικείμενο της συνομιλίας.

Οι πρώτες αντιδράσεις για τα συστήματα αυτά έχουν ήδη φτάσει, από το εξωτερικό προφανώς και όχι από την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Μεταφορών του Καναδά Marc Garneau εμφανίστηκε προβληματισμένος σχετικά με το θέμα, σε δηλώσεις που έκανε στο Καναδικό Global News, καθώς μπορεί οι συγκεκριμένες τεχνολογίες να φαίνονται πολύ χρήσιμες και να προσφέρουν άνεση, όμως όπως επισήμανε "εμφανίζονται σε μια περίοδο όπου έχουμε στραμμένη την προσοχή μας στο θέμα της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση".

Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από τον Ίδρυμα Οδικής Ασφάλειας της Utah το 2015, η χρήση έξυπνων συσκευών που λειτουργούν με φωνητικές εντολές αποσπούν την προσοχή πολύ περισσότερο από ότι ένα τηλέφωνο, καθώς οι οδηγοί θα χρειαστούν έως 27 δευτερόλεπτα για να στρέψουν ολοκληρωτικά την προσοχή τους στο δρόμο, μετά τη χρήση αυτών των συσκευών.

Αυτό ανοίγει ξανά μια συζήτηση σχετικά με την τεχνολογία και την έρευνα γύρω από την τεχνολογία, καθώς η ανάπτυξή της έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο, που πολλές φορές η μελέτη των επιπτώσεων είναι σαφώς πιο αργή, οπότε δε μπορεί να προλάβει τις εξελίξεις, με αποτέλεσμα τα οποία συμπεράσματα παρουσιάζονται κατόπιν... εορτής!

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Σειρά ελέγχων της Τροχαίας στα οδικά δίκτυα της Δυτικής Ελλάδος
Επιχειρήσεις με στόχο την πρόληψη ατυχημάτων πραγματοποιήθηκαν στη Δυτική Ελλάδα από την Τροχαία. ...(περισσότερα)
Δεκέμβριος 2021: Τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις στην Αττική
Κατά τον τελευταίο μήνα της χρονιάς που ολοκληρώθηκε, σημειώθηκαν 588 τροχαία ατυχήματα με 14 νεκρούς, καθώς και 17.384 παραβάσεις συνολικά. ...(περισσότερα)
Ιανουάριος-Ιούλιος 2024: Αύξηση παραβάσεων σε σύγκριση με το 2023
Οι παραβάσεις που καταγράφηκαν στους ελληνικούς δρόμους κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, παρουσιάζουν αισθητή αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της προηγούμενης χρονιάς. ...(περισσότερα)
Παράβαση της εβδομάδας: Κλήσεις για αλκοόλ και χρήση κινητού
Η Τροχαία συνεχίζει τους εβδομαδιαίους ελέγχους σε συγκεκριμένες παραβάσεις, με τη χρήση κινητού ή την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, να επανέρχονται στο προσκήνιο. ...(περισσότερα)
Ουαλία: Θετική εξέλιξη με την μείωση του ορίου ταχύτητας εντός πόλης στα 20 μίλια/ώρα
Τα πρώτα στατιστικά δεδομένα για την μείωση του ορίου ταχύτητας στα 20 μίλια/ώρα (30 χλμ./ώρα), δείχνουν πως η μέση ταχύτητα εντός αστικών περιοχών έχει μειωθεί, στοιχείο θετικό για την βελτίωση της Ο...(περισσότερα)
O Άφθαρτος!
H TAC (Transport Accident Commission) παρουσίασε τον Graham, ένα γλυπτό ομοίωμα ανθρώπου, που με βάση την κατασκευή του θα μπορούσε να αντέξει τα τροχαία ατυχήματα και να βγαίνει δίχως τραυματισμό από...(περισσότερα)
Οι 20 χειρότερες συνήθειες των νεαρών Βρετανών κατά την οδήγηση
Τα στατιστικά δεδομένα στην Μεγάλη Βρετανία αναδεικνύουν τις συνήθειες των νεαρών οδηγών όταν αυτοί βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, οι οποίες δυστυχώς δε βοηθούν στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Δείτε στο video τι συμβαίνει όταν δε φοράμε ζώνη ασφαλείας
Έχουμε πει πολλές φορές ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε ζώνη ασφαλείας, είτε καθόμαστε στα εμπρός είτε στα πίσω καθίσματα. ...(περισσότερα)
0 αστέρια σε Crash Test
Μια είδηση που δε συνηθίζουμε να διαβάζουμε τον τελευταίο καιρό έφτασε από το Δελχί της Ινδίας, όπου αυτές τις ημέρες περνούν από Crash Test, υπό την αιγίδα του Global NCAP, αφού 5 μοντέλα που παράγον...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση
Μιλώντας στο πλαίσιο του Συνεδρίου "Energy Dialogues", ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε πως το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, βρίσκεται προ των πυλών τ...(περισσότερα)

S5 Box