SAFETY FIRST

Η τεχνολογία αναπτύσσεται με γοργούς, σε πολλές περιπτώσεις ιλιγγιώδεις, ρυθμούς που ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν.


Μια τέτοια περίπτωση είναι η ανάπτυξη των εικονικών βοηθών (Virtual Assistant) στα αυτοκίνητα. Γνωστοί κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακοίνωσαν πως σύντομα θα εφοδιάζουν τα οχήματά τους με τις συγκεκριμένες δυνατότητες, χρησιμοποιώντας προηγμένα εικονικά συστήματα όπως τα Google Home ή Amazon's Alexa. Αμφότερα τα συστήματα λειτουργούν μέσω φωνητικών εντολών, έχοντας τη δυνατότητα να επεξεργάζονται και να κατανοούν τη φυσική γλώσσα που χρησιμοποιεί ο οδηγός. Εκτός από αυτό, τα συγκεκριμένα συστήματα μπορούν να απαντούν σε ερωτήσεις, να δίνουν ενημερώσεις ή ακόμη και να ελέγξουν λειτουργίες του σπιτιού όπως το air condition ή ακόμη και να ψωνίσουν.

Επειδή τα νομίσματα έχουν πάντα δύο όψεις, η προφανής θετική άποψη που προκύπτει αφορά στην πρόοδο της τεχνολογίας και στο βαθμό που εκείνη μπορεί να αποδειχθεί βοηθητικοί για τους ανθρώπους. Η αρνητική πλευρά, με βάση την οποία πολλοί αντιμετωπίζουν τη χρήση των τεχνολογιών αυτών και όχι τις τεχνολογίες καθαυτές, με σκεπτικισμό, αφορά στην πιθανότητα κακής χρήσης τους από τους καταναλωτές. Στην προκειμένη περίπτωση, όπου κακή χρήση μπορεί να θεωρήσετε την απόσπαση της προσοχής από το δρόμο, που πρέπει να αποτελεί το πρωτεύον ζήτημα για όλους τη στιγμή που οδηγούν. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός, ότι ακόμη και η ομιλία στο κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης μέσω Handsfree ή Bluetooth δεν ενδείκνυται, καθώς ο εγκέφαλος αποσπάται και η προσοχή του οδηγού δεν είναι στραμμένη στο δρόμο, αλλά στο άτομο ή το αντικείμενο της συνομιλίας.

Οι πρώτες αντιδράσεις για τα συστήματα αυτά έχουν ήδη φτάσει, από το εξωτερικό προφανώς και όχι από την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Μεταφορών του Καναδά Marc Garneau εμφανίστηκε προβληματισμένος σχετικά με το θέμα, σε δηλώσεις που έκανε στο Καναδικό Global News, καθώς μπορεί οι συγκεκριμένες τεχνολογίες να φαίνονται πολύ χρήσιμες και να προσφέρουν άνεση, όμως όπως επισήμανε "εμφανίζονται σε μια περίοδο όπου έχουμε στραμμένη την προσοχή μας στο θέμα της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση".

Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από τον Ίδρυμα Οδικής Ασφάλειας της Utah το 2015, η χρήση έξυπνων συσκευών που λειτουργούν με φωνητικές εντολές αποσπούν την προσοχή πολύ περισσότερο από ότι ένα τηλέφωνο, καθώς οι οδηγοί θα χρειαστούν έως 27 δευτερόλεπτα για να στρέψουν ολοκληρωτικά την προσοχή τους στο δρόμο, μετά τη χρήση αυτών των συσκευών.

Αυτό ανοίγει ξανά μια συζήτηση σχετικά με την τεχνολογία και την έρευνα γύρω από την τεχνολογία, καθώς η ανάπτυξή της έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο, που πολλές φορές η μελέτη των επιπτώσεων είναι σαφώς πιο αργή, οπότε δε μπορεί να προλάβει τις εξελίξεις, με αποτέλεσμα τα οποία συμπεράσματα παρουσιάζονται κατόπιν... εορτής!

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Μείωση των ορίων ταχύτητας στη Γαλλία
Μετά από απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης, τα όρια ταχύτητας μειώθηκαν από τα 90, στα 80 χιλιόμετρα/ώρα, σε 400.000 χιλιόμετρα του γαλλικού οδικού δικτύου. ...(περισσότερα)
12.749 παραβάσεις σε ένα τριήμερο
Η νέα χρονιά δεν φαίνεται να διαφοροποιεί τις άσχημες συνήθειες των συμπολιτών μας, αναφορικά με τις παραβάσεις που αυτοί διαπράττουν στους ελληνικούς δρόμους. ...(περισσότερα)
Περί απαγόρευσης της οδήγησης στους ηλικιωμένους...
Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια σε αρκετές χώρες, σχετικά με την διαχείριση της άδειας οδήγησης των ηλικιωμένων. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση
Μιλώντας στο πλαίσιο του Συνεδρίου "Energy Dialogues", ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε πως το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, βρίσκεται προ των πυλών τ...(περισσότερα)
Τα μέτρα της Τροχαίας για την εορταστική περίοδο
Η Τροχαία ανακοίνωσε τα έκτακτα μέτρα που θα ληφθούν κατά την χρονική περίοδο 23 Δεκεμβρίου 2022-8 Ιανουαρίου 2023. ...(περισσότερα)
Συμβουλές για την αποφυγή οδήγησης υπό υπνηλία
Η υπνηλία στο τιμόνι αποτελεί μια από τις πιο συχνές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων και ο γνωστός Αμερικανικός Οργανισμός National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), εξέδωσε έναν "κατάλογο" με...(περισσότερα)
Οι τελευταίες τροχαίες παραβάσεις του 2022
Κατά την τελευταία εβδομάδα της χρονιάς που ολοκληρώθηκε σημειώθηκαν 17.753 τροχαίες παραβάσεις, η πλειονότητα των οποίων αφορούσε σε παράνομη στάθμευση και κίνηση με υπερβολική ταχύτητα. ...(περισσότερα)
Αύξηση τροχαίων ατυχημάτων κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2021
Τα δεδομένα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ) για την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2021, έδειξαν αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους της χώρας μας. ...(περισσότερα)
Μπορεί η εικονική πραγματικότητα να βοηθήσει στη μείωση των ατυχημάτων;
Αυτό θα ερευνήσει ένας οργανισμός από τη Σουηδία, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή... ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: 1 στους 3 οδηγούς δεν χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης
Μπορεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα να διαθέτουν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης, όμως οι Βρετανοί οδηγοί δεν τα αξιοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό. ...(περισσότερα)

S5 Box