Πρόσφατη επιστημονική μελέτη έδειξε πως η ύπαρξη φωνητικών βοηθών στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μπορεί να αποδειχθεί θετικός παράγοντας στην πρόληψη ατυχημάτων που σχετίζονται με την υπνηλία κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Η υπνηλία αποτελεί μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, καθώς συνδέεται με περίπου 1 στις 5 συγκρούσεις μεταξύ οχημάτων.
Στη μελέτη που δημοσίευσαν Βρετανοί και Κινέζοι επιστήμονες με άρθρο στο περιοδικό “Applied Ergonomics” υπό τον τίτλο “Effects of adopting voice assistants countermeasures on alerting drowsy drivers across age” (Επιδράσεις της υιοθέτησης φωνητικών βοηθών ως μέτρων αντιμετώπισης της υπνηλίας σε οδηγούς όλων των ηλικιών), αναλύονται 5 διαφορετικοί τρόποι χρήσης φωνητικών βοηθών, κατά τη διάρκεια προσομοίωσης οδήγησης αργά τη νύχτα.
Συγκεκριμένα, οι «ενέργειες» των βοηθών ήταν: Να μην κάνουν τίποτα, να ακούν παθητικά, να ακούν προσεκτικά, να επαναλαμβάνουν φράσεις και να απαντούν σε ερωτήσεις.
Αυτό το πείραμα προσομοίωσης, αφορούσε σε νέους (ηλικία 18-35 ετών) και μεσήλικες (ηλικία 36-64 ετών) οδηγούς, ενώ είχε διάρκεια 5 εβδομάδων.
Η αξιολόγησή της αποτελεσματικότητας των μέτρων αντιμετώπισης, έγινε με βάση την απόδοση των οδηγών, τους φυσιολογικούς δείκτες, τους δείκτες κίνησης των ματιών και τις υποκειμενικές αξιολογήσεις σε κάθε περίπτωση.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η επανάληψη και η απάντηση ήταν τα δύο πιο αποτελεσματικά αντίμετρα, αφού οι οδηγοί ανέφεραν πως διατηρούνταν περισσότερο σε εγρήγορση.
Παρόμοια μοτίβα παρατηρήθηκαν επίσης στην απόδοση οδήγησης, στους δείκτες κίνησης των ματιών, στην ακρίβεια της ψυχοκινητικής επαγρύπνησης και στις υποκειμενικές αξιολογήσεις αποδοχής.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, τα παραπάνω ευρήματα δείχνουν ότι τα αντίμετρα που περιλαμβάνουν περισσότερα στάδια (όπως για παράδειγμα μια ερώτηση και μια απάντηση) μπορούν να ενισχύσουν την εγρήγορση των οδηγών.
Ανάμεσα στις δύο παραπάνω καταστάσεις (επανάληψη και ερώτηση-απάντηση) παρατηρήθηκε τάση για υψηλότερη εγρήγορση στην κατάσταση απάντησης σε σύγκριση με την κατάσταση επανάληψης.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η διαφοροποίηση υπογράμμισε το πλεονέκτημα της αύξησης του γνωστικού φορτίου στην καταπολέμηση της υπνηλίας.
Επιπλέον, αν και οι νεότεροι και μεσήλικες οδηγοί που τελούσαν υπό υπνηλία, δεν διέφεραν ως προς τις μέσες απαντήσεις τους, παρουσίασαν διαφορές στη φυσιολογική τους ενεργοποίηση κατά την αντίδρασή τους.
Αυτό το γεγονός, δηλαδή ο διαφορετικός τρόπος αντίδρασης, δείχνει πως πιθανώς μια βελτίωση στην εξέλιξη των ψηφιακών βοηθών στα νέα οχήματα, θα ήταν η εξατομίκευση λειτουργίας, με βάση την ηλικία του εκάστοτε οδηγού.
Συνοψίζοντας, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα αντίμετρα που περιλαμβάνουν περισσότερα γνωστικά στάδια όπως η ακρόαση, η σκέψη και η ανταπόκριση, βοηθούν περισσότερο τους οδηγούς να καταπολεμήσουν την υπνηλία και κατά συνέπεια, μειώνουν τις πιθανότητες ύπαρξης τροχαίων ατυχημάτων από αυτήν την αιτία.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: Mercedes-Benz