SAFETY FIRST

Πρόσφατη επιστημονική μελέτη έδειξε πως η ύπαρξη φωνητικών βοηθών στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μπορεί να αποδειχθεί θετικός παράγοντας στην πρόληψη ατυχημάτων που σχετίζονται με την υπνηλία κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η υπνηλία αποτελεί μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, καθώς συνδέεται με περίπου 1 στις 5 συγκρούσεις μεταξύ οχημάτων.

Στη μελέτη που δημοσίευσαν Βρετανοί και Κινέζοι επιστήμονες με άρθρο στο περιοδικό  “Applied Ergonomics” υπό τον τίτλο “Effects of adopting voice assistants countermeasures on alerting drowsy drivers across age” (Επιδράσεις της υιοθέτησης φωνητικών βοηθών ως μέτρων αντιμετώπισης της υπνηλίας σε οδηγούς όλων των ηλικιών), αναλύονται 5 διαφορετικοί τρόποι χρήσης φωνητικών βοηθών, κατά τη διάρκεια προσομοίωσης οδήγησης αργά τη νύχτα.

Συγκεκριμένα, οι «ενέργειες» των βοηθών ήταν: Να μην κάνουν τίποτα, να ακούν παθητικά, να ακούν προσεκτικά, να επαναλαμβάνουν φράσεις και να απαντούν σε ερωτήσεις.

Αυτό το πείραμα προσομοίωσης, αφορούσε σε νέους (ηλικία 18-35 ετών) και μεσήλικες (ηλικία 36-64 ετών) οδηγούς, ενώ είχε διάρκεια 5 εβδομάδων.

Η αξιολόγησή της αποτελεσματικότητας των μέτρων αντιμετώπισης, έγινε με βάση την απόδοση των οδηγών, τους φυσιολογικούς δείκτες, τους δείκτες κίνησης των ματιών και τις υποκειμενικές αξιολογήσεις σε κάθε περίπτωση.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η επανάληψη και η απάντηση ήταν τα δύο πιο αποτελεσματικά αντίμετρα, αφού οι οδηγοί ανέφεραν πως διατηρούνταν περισσότερο σε εγρήγορση.

Παρόμοια μοτίβα παρατηρήθηκαν επίσης στην απόδοση οδήγησης, στους δείκτες κίνησης των ματιών, στην ακρίβεια της ψυχοκινητικής επαγρύπνησης και στις υποκειμενικές αξιολογήσεις αποδοχής.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, τα παραπάνω ευρήματα δείχνουν ότι τα αντίμετρα που περιλαμβάνουν περισσότερα στάδια (όπως για παράδειγμα μια ερώτηση και μια απάντηση) μπορούν να ενισχύσουν την εγρήγορση των οδηγών.

Ανάμεσα στις δύο παραπάνω καταστάσεις (επανάληψη και ερώτηση-απάντηση) παρατηρήθηκε τάση για υψηλότερη εγρήγορση στην κατάσταση απάντησης σε σύγκριση με την κατάσταση επανάληψης.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η διαφοροποίηση υπογράμμισε το πλεονέκτημα της αύξησης του γνωστικού φορτίου στην καταπολέμηση της υπνηλίας.

Επιπλέον, αν και οι νεότεροι και μεσήλικες οδηγοί που τελούσαν υπό υπνηλία, δεν διέφεραν ως προς τις μέσες απαντήσεις τους, παρουσίασαν διαφορές στη φυσιολογική τους ενεργοποίηση κατά την αντίδρασή τους.

Αυτό το γεγονός, δηλαδή ο διαφορετικός τρόπος αντίδρασης, δείχνει πως πιθανώς μια βελτίωση στην εξέλιξη των ψηφιακών βοηθών στα νέα οχήματα, θα ήταν η εξατομίκευση λειτουργίας, με βάση την ηλικία του εκάστοτε οδηγού.

Συνοψίζοντας, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα αντίμετρα που περιλαμβάνουν περισσότερα γνωστικά στάδια όπως η ακρόαση, η σκέψη και η ανταπόκριση, βοηθούν περισσότερο τους οδηγούς να καταπολεμήσουν την υπνηλία και κατά συνέπεια, μειώνουν τις πιθανότητες ύπαρξης τροχαίων ατυχημάτων από αυτήν την αιτία.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Mercedes-Benz

Περισσότερα Safety First

Μπολόνια: Θετικά αποτελέσματα από τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα
Έναν χρόνο μετά από την υιοθέτηση του ανώτατου ορίου ταχύτητας εντός πόλης στα 30 χλμ./ώρα στην Μπολόνια, διαπιστώθηκε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ια πρώτη φορά στην ιστορία καταγραφή...(περισσότερα)
Ιστορικό υψηλό για χρήση ζώνης στις Η.Π.Α.
Η χρήση ζώνης στις Ηνωμένες Πολιτείες έφτασε για το 2016 σε επίπεδα που δεν έχει ξαναβρεθεί στο παρελθόν, καθώς οι χρήστες των Αμερικανικών δρόμων φορούν ζώνη σε ποσοστό 90,1%, που είναι σαφώς βελτιωμ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Το δυσθεώρητο κόστος των ποινών για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ
Η οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου παραμένει αμείωτη, γεγονός που δημιουργεί πολύ αυξημένο έμμεσο κόστος στους παραβάτες. ...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)
Έξυπνες προειδοποιήσεις οδηγού από την Ford
Η Ford προχωρά στην αξιοποίηση του ηχοσυστήματος ενός αυτοκινήτου, με στόχο την ανίχνευση της ακριβούς θέσης πεζών ή άλλων χρηστών του δρόμου. ...(περισσότερα)
Το ανώτατο επιτρεπτό όριο αλκοόλ ανά την Ευρώπη
Μεγάλη συζήτηση γίνεται στην Ευρώπη σχετικά με τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ να αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες τους. ...(περισσότερα)
Τα θανατηφόρα τροχαία με αριθμούς
Το 2016 πλησιάζει στο τέλος του και παρουσιάζουμε ορισμένα αριθμητικά στοιχεία από τα ατυχήματα στη χώρα μας κατά τη διάρκεια του 2015 και του 2014, όπως αυτά έχουν καταγραφεί από την Ελληνική Αστυνομ...(περισσότερα)
Η χρήση ακουστικών κατά την κίνηση αυξάνει την πιθανότητα ατυχήματος (+video)
Πείραμα της Ford έδειξε πως η χρήση ακουστικών κατά τις μετακινήσεις με τετράτροχα ή δίτροχα οχήματα, καθώς και ως πεζοί, μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τους χρήστες των δρόμων. ...(περισσότερα)
730 νεκροί σε 679 ατυχήματα το 2017
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε πρόσφατα τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στους ελληνικούς δρόμους τη χρονιά που μας πέρασε. ...(περισσότερα)
Ελσίνκι: Ένας χρόνος χωρίς θύματα σε τροχαίο ατύχημα
Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας, Ελσίνκι, σημείωσε μια σπάνια επίδοση στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, καταγράφοντας μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα σε διάρκεια ενός έτους. ...(περισσότερα)

S5 Box