SAFETY FIRST

Πρόσφατη επιστημονική μελέτη έδειξε πως η ύπαρξη φωνητικών βοηθών στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μπορεί να αποδειχθεί θετικός παράγοντας στην πρόληψη ατυχημάτων που σχετίζονται με την υπνηλία κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η υπνηλία αποτελεί μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, καθώς συνδέεται με περίπου 1 στις 5 συγκρούσεις μεταξύ οχημάτων.

Στη μελέτη που δημοσίευσαν Βρετανοί και Κινέζοι επιστήμονες με άρθρο στο περιοδικό  “Applied Ergonomics” υπό τον τίτλο “Effects of adopting voice assistants countermeasures on alerting drowsy drivers across age” (Επιδράσεις της υιοθέτησης φωνητικών βοηθών ως μέτρων αντιμετώπισης της υπνηλίας σε οδηγούς όλων των ηλικιών), αναλύονται 5 διαφορετικοί τρόποι χρήσης φωνητικών βοηθών, κατά τη διάρκεια προσομοίωσης οδήγησης αργά τη νύχτα.

Συγκεκριμένα, οι «ενέργειες» των βοηθών ήταν: Να μην κάνουν τίποτα, να ακούν παθητικά, να ακούν προσεκτικά, να επαναλαμβάνουν φράσεις και να απαντούν σε ερωτήσεις.

Αυτό το πείραμα προσομοίωσης, αφορούσε σε νέους (ηλικία 18-35 ετών) και μεσήλικες (ηλικία 36-64 ετών) οδηγούς, ενώ είχε διάρκεια 5 εβδομάδων.

Η αξιολόγησή της αποτελεσματικότητας των μέτρων αντιμετώπισης, έγινε με βάση την απόδοση των οδηγών, τους φυσιολογικούς δείκτες, τους δείκτες κίνησης των ματιών και τις υποκειμενικές αξιολογήσεις σε κάθε περίπτωση.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η επανάληψη και η απάντηση ήταν τα δύο πιο αποτελεσματικά αντίμετρα, αφού οι οδηγοί ανέφεραν πως διατηρούνταν περισσότερο σε εγρήγορση.

Παρόμοια μοτίβα παρατηρήθηκαν επίσης στην απόδοση οδήγησης, στους δείκτες κίνησης των ματιών, στην ακρίβεια της ψυχοκινητικής επαγρύπνησης και στις υποκειμενικές αξιολογήσεις αποδοχής.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, τα παραπάνω ευρήματα δείχνουν ότι τα αντίμετρα που περιλαμβάνουν περισσότερα στάδια (όπως για παράδειγμα μια ερώτηση και μια απάντηση) μπορούν να ενισχύσουν την εγρήγορση των οδηγών.

Ανάμεσα στις δύο παραπάνω καταστάσεις (επανάληψη και ερώτηση-απάντηση) παρατηρήθηκε τάση για υψηλότερη εγρήγορση στην κατάσταση απάντησης σε σύγκριση με την κατάσταση επανάληψης.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η διαφοροποίηση υπογράμμισε το πλεονέκτημα της αύξησης του γνωστικού φορτίου στην καταπολέμηση της υπνηλίας.

Επιπλέον, αν και οι νεότεροι και μεσήλικες οδηγοί που τελούσαν υπό υπνηλία, δεν διέφεραν ως προς τις μέσες απαντήσεις τους, παρουσίασαν διαφορές στη φυσιολογική τους ενεργοποίηση κατά την αντίδρασή τους.

Αυτό το γεγονός, δηλαδή ο διαφορετικός τρόπος αντίδρασης, δείχνει πως πιθανώς μια βελτίωση στην εξέλιξη των ψηφιακών βοηθών στα νέα οχήματα, θα ήταν η εξατομίκευση λειτουργίας, με βάση την ηλικία του εκάστοτε οδηγού.

Συνοψίζοντας, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα αντίμετρα που περιλαμβάνουν περισσότερα γνωστικά στάδια όπως η ακρόαση, η σκέψη και η ανταπόκριση, βοηθούν περισσότερο τους οδηγούς να καταπολεμήσουν την υπνηλία και κατά συνέπεια, μειώνουν τις πιθανότητες ύπαρξης τροχαίων ατυχημάτων από αυτήν την αιτία.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Mercedes-Benz

Περισσότερα Safety First

Λονδίνο: Η μείωση των ορίων ταχύτητας έφερε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα
Η καθιέρωση ορίων ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα σε κεντρικές οδούς του Λονδίνου, έχει επιφέρει σημαντική μείωση των θανάτων ή σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα στην πρωτεύουσα της Αγγλίας. ...(περισσότερα)
Ηλικίες, ώρες και οδικά δίκτυα των θανατηφόρων τροχαίων του 2019
Τα στατιστικά δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας προσφέρουν μεταξύ άλλων, δεδομένα σχετικά με την ηλικία, την ώρα, καθώς και το οδικό δίκτυο που συνέβησαν τα θανατηφόρα τροχαία κατά τη χρονιά που πέρασ...(περισσότερα)
Κοινή γραμμή των Ευρωπαίων υπουργών Μεταφορών για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε τα πρόσφατα συμπεράσματα και τις προτάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, όσον αφορά στις συλλογικές ενέργειες που απαιτούνται για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σ...(περισσότερα)
Και το Άμστερνταμ αποκτά όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα
Ακολουθώντας την τάση που έχει διαμορφωθεί, το Άμστερνταμ της Ολλανδίας προστίθεται στη λίστα των πόλεων που μειώνουν το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα. ...(περισσότερα)
Υδρολίσθηση: Τι είναι και πώς την αντιμετωπίζουμε
Μια από τις πιο δύσκολες καταστάσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε σε βρεγμένο οδόστρωμα, είναι η υδρολίσθηση. Γνωρίζετε τι είναι και ποιες ενέργειες πρέπει να κάνετε; ...(περισσότερα)
Τα στατιστικά των τροχαίων στην Ελλάδα
Τα ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους δυστυχώς είναι ένα σύνηθες φαινόμενο με ολέθριες, σε πολλές περιπτώσεις, επιπτώσεις. ...(περισσότερα)
Η νέα έκθεση του ΟΗΕ για την Οδική Ασφάλεια
Στη δημοσιότητα δόθηκε η τελευταία έκθεση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τη βελτίωση της παγκόσμιας οδικής ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση
Μιλώντας στο πλαίσιο του Συνεδρίου "Energy Dialogues", ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε πως το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, βρίσκεται προ των πυλών τ...(περισσότερα)
Αλλαγή ελαστικού στο δρόμο
Η ποιότητα κατασκευής των σύγχρονων ελαστικών από μεγάλους κατασκευαστές βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, ωστόσο αυτό δε σημαίνει πως το φαινόμενο του κλαταρίσματος, έχει αποφευχθεί εντελώς. ...(περισσότερα)
Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Οι επερχόμενες αλλαγές
Τις αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες, ανακοίνωσε σε πρόσφατες συνεντεύξεις ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης. ...(περισσότερα)

S5 Box