SAFETY FIRST

Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου.

Η ομίχλη υπήρξε ανέκαθεν ένα φαινόμενο που δυσκόλευε τη διαδικασία της οδήγησης και παρουσιάζεται, ιδιαίτερα, κατά τους χειμερινούς μήνες.

Αν και η εξέλιξη των αυτοκινήτων έχει βοηθήσει ώστε η οδήγηση υπό ομίχλη να μην φαντάζει τόσο τρομακτική όσο παλαιότερα, υπάρχουν ορισμένα μέτρα προστασίας, πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, που μπορούν να μας βοηθήσουν.

Καταρχάς, δεν πρέπει να μετακινούμαστε χωρίς να έχουμε βεβαιωθεί πως το αυτοκίνητό μας διαθέτει προειδοποιητικό τρίγωνο και υπάρχουν γιλέκα με φωσφοριζέ χρώμα, ώστε να φορέσουμε σε περίπτωση ακινητοποίησης.

Όπως μας ενημερώνει η Pirelli, οι στατιστικές έχουν δείξει πως σημαντικός αριθμός τροχαίων ατυχημάτων περιλαμβάνουν ανθρώπους που περιφέρονταν γύρω από σταματημένα αυτοκίνητα σε δρόμους. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση που ένα όχημα ακινητοποιηθεί λόγω μηχανικής βλάβης, τα προαναφερθέντα μέτρα προστασίας, είναι απαραίτητα.

Εκτός από την προστασία όταν ένα όχημα είναι ακινητοποιημένο, σημαντικές είναι και οι ενέργειες που πρέπει να έχουν γίνει κατά την προετοιμασία μιας μετακίνησης.

Τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω (μαζί με τα φλας) πρέπει να βρίσκονται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, ώστε να παρέχουν τον καλύτερο δυνατό, αλλά και αντίστοιχο, φωτισμό.

Όταν γράφουμε για αντίστοιχο φωτισμό, εννοούμε πως αν για παράδειγμα μια λάμπα ενός φαναριού (π.χ. εμπρός δεξιά) παρουσιάσει πτώση απόδοσης ή σβήσει τελείως, θα ήταν καλό να αντικατασταθούν και οι δύο (και εμπρός αριστερά αντίστοιχα), ώστε να διασφαλιστεί πως ο φωτισμός στο δρόμο θα είναι ανάλογος σε κάθε πλευρά.

Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη, αφού τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED ή Xenon έχουν μεν καλύτερη απόδοση, όμως απαιτούν την παρέμβαση ηλεκτρολόγου για τη διαδικασία αντικατάστασης.

Ακόμη μια πολύ σημαντική παράμετρος, είναι η κατάσταση του εμπρός παρμπρίζ. Η οδήγηση σε ομίχλη απαιτεί απόλυτη συγκέντρωση και έλεγχο σε κάθε εκατοστό του δρόμου.

Για αυτό, οι υαλοκαθαριστήρες πρέπει να λειτουργούν όσο το δυνατόν καλύτερα, ιδιαίτερα στην διόλου σπάνια, περίπτωση συνδυασμού βροχής και ομίχλης. Αν υπάρχει φθορά, θα υπάρξουν ραβδώσεις στο παρμπρίζ και κυρίως τη νύχτα, η ορατότητα θα μειωθεί.

Για να ελέγξουμε τη φθορά, αρκεί ένα σκούπισμα με το δάχτυλο στο λαστιχένιο κομμάτι των υαλοκαθαριστήρων. Εφόσον αυτό έχει βάθος ή παρουσιάζει τραχύτητα, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγή.

Επιπλέον, το air condition πρέπει να λειτουργεί καλά, ώστε να αποφευχθεί το θόλωμα του παρμπρίζ, αφού η οδήγηση υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνη.

Να τονίσουμε, πως το παρμπρίζ πρέπει να καθαρίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και από την καμπίνα, ώστε να υπάρχει η βέλτιστη ορατότητα.

Σε περιπτώσεις χαμηλών θερμοκρασιών, η χρήση νερού δεν είναι ενδεδειγμένη, αφού πρέπει να θυμόμαστε πως παγώνει στους μηδέν βαθμούς Κελσίου, οπότε ένα απορρυπαντικό θα ήταν χρήσιμο.

Καλά όλα τα παραπάνω, όμως το σημαντικότερο κομμάτι, αφορά στην οδήγηση καθαυτή.

Καταρχάς, η σωστή απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη. Προφανώς, δεν πρέπει να βρισκόμαστε ακριβώς πίσω από αυτό, ωστόσο πρέπει να παραμείνουμε σε τέτοια απόσταση, ώστε να μπορούμε να διακρίνουμε τα πίσω φώτα του, με αποτέλεσμα να υπολογίζουμε ανά πάσα στιγμή την απόστασή μας από αυτό.

Σε περίπτωση πυκνής ομίχλης και σε αντίθεση με ότι νομίζουν αρκετοί, χρησιμοποιούμε τα εμπρός φώτα ομίχλης μόνα τους και όχι σε συνδυασμό με τους "χαμηλούς" προβολείς. Ο λόγος είναι πως η ομίχλη αποτελείται από σταγονίδια που αιωρούνται, οπότε εφόσον πέσει φως πάνω τους, αντανακλάται και μπορεί να θαμπώσει τον ίδιο τον οδηγό.

Οι προβολείς χαμηλής δέσμης, χρησιμοποιούνται αν η ομίχλη δεν είναι τόσο πυκνή.

Βέβαια, όλα τα παραπάνω δε θα έχουν νόημα, εφόσον ο οδηγός δεν κινείται με χαμηλή ταχύτητα, της τάξης των 50-60 χλμ./ώρα, που θα του επιτρέψει να αντιδράσει σε κάθε νέο οπτικό ερέθισμα.

Οι προσπεράσεις πρέπει να αποφεύγονται, ενώ αν συμβεί κάποια βλάβη, ή πρέπει να οδηγήσετε τη νύχτα και αισθανόμαστε κουρασμένοι για μια τόσο επιβαρυντική διαδικασία, είναι προτιμότερο να σταματήσουμε.

Άλλωστε, η δική μας ζωή και εκείνη των δικών μας ανθρώπων, είναι πιο σημαντικές από οτιδήποτε άλλο.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash-Tatiana Rodriguez

Περισσότερα Safety First

Victoria Αυστραλίας: Οι λιγότεροι θάνατοι όλων των εποχών από τροχαία το 2018
Μια σημαντική μέτρηση κατέγραψε το Κράτος της Victoria στην Αυστραλία, καθώς το 2018 ήταν η χρονιά με τους λιγότερους θανάτους από τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)
Παραβάσεις κατά την οδήγηση και οι
Οι Έλληνες προβαίνουν σε πολλές παραβάσεις και είναι ιδιαίτερα επιθετικοί κατά την οδήγηση, όπως δείχνουν τα δεδομένα έρευνας από το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Ελαστικά: Μέτρηση πιέσεων
Τα ελαστικά αποτελούν το μοναδικό σημείο του αυτοκινήτου που βρίσκεται διαρκώς σε επαφή με το δρόμο και κατά συνέπεια, χρήζουν ειδικής μέριμνας και φροντίδας. ...(περισσότερα)
Αυστραλία: Δράση για την αποφυγή της υπνηλίας κατά την οδήγηση
Η αυστραλιανή Transport Accident Commission (TAC) δημιούργησε τη δράση "Pause Stop", για ευαισθητοποίηση σχετικά με την αποφυγή της υπνηλίας κατά την οδήγηση. ...(περισσότερα)
Αύξηση 14,8% στις παραβάσεις μεταξύ 2019 και 2018
Όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας, κατά τη διάρκεια του 2019 βεβαιώθηκαν 63.579 παραβάσεις περισσότερες από την προηγούμενη χρονιά. ...(περισσότερα)
Συμβουλές για την αποφυγή οδήγησης υπό υπνηλία
Η υπνηλία στο τιμόνι αποτελεί μια από τις πιο συχνές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων και ο γνωστός Αμερικανικός Οργανισμός National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), εξέδωσε έναν "κατάλογο" με...(περισσότερα)
FIA Action for Road Safety
Μια από τις σημαντικότερες εκστρατείες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) τα τελευταία χρόνια, είναι το "FIA Action for Road Safety" που αφορά στην Οδική Ασφάλεια. ...(περισσότερα)
Ελαστικά για όλες τις καιρικές συνθήκες
Καθώς τα ελαστικά αποτελούν το μοναδικό σημείο του αυτοκινήτου που βρίσκεται σε άμεση επαφή με το δρόμο, είναι σημαντικό να διατηρούν κορυφαίες επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλειας ανεξαρτήτως καιρικών συνθ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Μείωση 54% στα θανατηφόρα τροχαία μεταξύ 2010-2020
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πως τα θανατηφόρα τροχαία του 2020 στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν κατά 17% λιγότερα σε σύγκριση με το 2019, ενώ η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση μεταξύ τω...(περισσότερα)

S5 Box