SAFETY FIRST

Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου.

Η ομίχλη υπήρξε ανέκαθεν ένα φαινόμενο που δυσκόλευε τη διαδικασία της οδήγησης και παρουσιάζεται, ιδιαίτερα, κατά τους χειμερινούς μήνες.

Αν και η εξέλιξη των αυτοκινήτων έχει βοηθήσει ώστε η οδήγηση υπό ομίχλη να μην φαντάζει τόσο τρομακτική όσο παλαιότερα, υπάρχουν ορισμένα μέτρα προστασίας, πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, που μπορούν να μας βοηθήσουν.

Καταρχάς, δεν πρέπει να μετακινούμαστε χωρίς να έχουμε βεβαιωθεί πως το αυτοκίνητό μας διαθέτει προειδοποιητικό τρίγωνο και υπάρχουν γιλέκα με φωσφοριζέ χρώμα, ώστε να φορέσουμε σε περίπτωση ακινητοποίησης.

Όπως μας ενημερώνει η Pirelli, οι στατιστικές έχουν δείξει πως σημαντικός αριθμός τροχαίων ατυχημάτων περιλαμβάνουν ανθρώπους που περιφέρονταν γύρω από σταματημένα αυτοκίνητα σε δρόμους. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση που ένα όχημα ακινητοποιηθεί λόγω μηχανικής βλάβης, τα προαναφερθέντα μέτρα προστασίας, είναι απαραίτητα.

Εκτός από την προστασία όταν ένα όχημα είναι ακινητοποιημένο, σημαντικές είναι και οι ενέργειες που πρέπει να έχουν γίνει κατά την προετοιμασία μιας μετακίνησης.

Τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω (μαζί με τα φλας) πρέπει να βρίσκονται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, ώστε να παρέχουν τον καλύτερο δυνατό, αλλά και αντίστοιχο, φωτισμό.

Όταν γράφουμε για αντίστοιχο φωτισμό, εννοούμε πως αν για παράδειγμα μια λάμπα ενός φαναριού (π.χ. εμπρός δεξιά) παρουσιάσει πτώση απόδοσης ή σβήσει τελείως, θα ήταν καλό να αντικατασταθούν και οι δύο (και εμπρός αριστερά αντίστοιχα), ώστε να διασφαλιστεί πως ο φωτισμός στο δρόμο θα είναι ανάλογος σε κάθε πλευρά.

Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη, αφού τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED ή Xenon έχουν μεν καλύτερη απόδοση, όμως απαιτούν την παρέμβαση ηλεκτρολόγου για τη διαδικασία αντικατάστασης.

Ακόμη μια πολύ σημαντική παράμετρος, είναι η κατάσταση του εμπρός παρμπρίζ. Η οδήγηση σε ομίχλη απαιτεί απόλυτη συγκέντρωση και έλεγχο σε κάθε εκατοστό του δρόμου.

Για αυτό, οι υαλοκαθαριστήρες πρέπει να λειτουργούν όσο το δυνατόν καλύτερα, ιδιαίτερα στην διόλου σπάνια, περίπτωση συνδυασμού βροχής και ομίχλης. Αν υπάρχει φθορά, θα υπάρξουν ραβδώσεις στο παρμπρίζ και κυρίως τη νύχτα, η ορατότητα θα μειωθεί.

Για να ελέγξουμε τη φθορά, αρκεί ένα σκούπισμα με το δάχτυλο στο λαστιχένιο κομμάτι των υαλοκαθαριστήρων. Εφόσον αυτό έχει βάθος ή παρουσιάζει τραχύτητα, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγή.

Επιπλέον, το air condition πρέπει να λειτουργεί καλά, ώστε να αποφευχθεί το θόλωμα του παρμπρίζ, αφού η οδήγηση υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνη.

Να τονίσουμε, πως το παρμπρίζ πρέπει να καθαρίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και από την καμπίνα, ώστε να υπάρχει η βέλτιστη ορατότητα.

Σε περιπτώσεις χαμηλών θερμοκρασιών, η χρήση νερού δεν είναι ενδεδειγμένη, αφού πρέπει να θυμόμαστε πως παγώνει στους μηδέν βαθμούς Κελσίου, οπότε ένα απορρυπαντικό θα ήταν χρήσιμο.

Καλά όλα τα παραπάνω, όμως το σημαντικότερο κομμάτι, αφορά στην οδήγηση καθαυτή.

Καταρχάς, η σωστή απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη. Προφανώς, δεν πρέπει να βρισκόμαστε ακριβώς πίσω από αυτό, ωστόσο πρέπει να παραμείνουμε σε τέτοια απόσταση, ώστε να μπορούμε να διακρίνουμε τα πίσω φώτα του, με αποτέλεσμα να υπολογίζουμε ανά πάσα στιγμή την απόστασή μας από αυτό.

Σε περίπτωση πυκνής ομίχλης και σε αντίθεση με ότι νομίζουν αρκετοί, χρησιμοποιούμε τα εμπρός φώτα ομίχλης μόνα τους και όχι σε συνδυασμό με τους "χαμηλούς" προβολείς. Ο λόγος είναι πως η ομίχλη αποτελείται από σταγονίδια που αιωρούνται, οπότε εφόσον πέσει φως πάνω τους, αντανακλάται και μπορεί να θαμπώσει τον ίδιο τον οδηγό.

Οι προβολείς χαμηλής δέσμης, χρησιμοποιούνται αν η ομίχλη δεν είναι τόσο πυκνή.

Βέβαια, όλα τα παραπάνω δε θα έχουν νόημα, εφόσον ο οδηγός δεν κινείται με χαμηλή ταχύτητα, της τάξης των 50-60 χλμ./ώρα, που θα του επιτρέψει να αντιδράσει σε κάθε νέο οπτικό ερέθισμα.

Οι προσπεράσεις πρέπει να αποφεύγονται, ενώ αν συμβεί κάποια βλάβη, ή πρέπει να οδηγήσετε τη νύχτα και αισθανόμαστε κουρασμένοι για μια τόσο επιβαρυντική διαδικασία, είναι προτιμότερο να σταματήσουμε.

Άλλωστε, η δική μας ζωή και εκείνη των δικών μας ανθρώπων, είναι πιο σημαντικές από οτιδήποτε άλλο.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash-Tatiana Rodriguez

Περισσότερα Safety First

Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: Κριτική στην πολιτική περί Οδικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρεται πως η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα μέλη της πρέπει να αυξήσουν τις προσπάθειές τους, προκειμένου να υπάρξει επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί έως ...(περισσότερα)
Ευρώπη: Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που γίνονται υποχρεωτικά από το 2022
Στο πλαίσιο περαιτέρω μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προχωρήσει στη θέσπιση κανόνων, με βάση τους οποίους πολλά συστήματα υποβοήθησης οδηγού σε αυτοκίνητα και φορτηγά, γίνοντα...(περισσότερα)
Νέα από την Ευρώπη σχετικά με την Οδική Ασφάλεια
Η νέα χρονιά φέρνει ελπίδες για περαιτέρω μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες θανάτων και σοβαρών τραυματισμών, ειδικά για τους νέους. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Προς νομοθεσία για ψηφιακή διαθεσιμότητα των ορίων ταχύτητας
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να αναβαθμίσει τους κανόνες στον τομέα των μετακινήσεων, ζητώντας την ψηφιακή παροχή δεδομένων για τα όρια ταχύτητας, από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ...(περισσότερα)
Κανένας πεζός ή ποδηλάτης νεκρός το 2019 στο Ελσίνκι
Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας επιβεβαίωσε πως κατά τη διάρκεια του 2019, δεν υπήρξε κανένας θανάσιμος τραυματισμός για πεζό ή ποδηλάτη εντός των ορίων της. ...(περισσότερα)
Video: Η τεχνολογία συνδεδεμένων φωτεινών σηματοδοτών από την Ford
Η Ford δοκιμάζει μια τεχνολογία συνδεδεμένων φωτεινών σηματοδοτών, που μπορεί να διευκολύνει τη διέλευση ασθενοφόρων, πυροσβεστικών ή περιπολικών. ...(περισσότερα)
Περισσότερη κίνηση σε σύγκριση με το περσινό lockdown στην Αττική
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, η κίνηση κατά την πρώτη ημέρα του φετινού lockdown, ήταν σημαντικά αυξημένη σε σύγκριση με την αντίστοιχη ημέρα, πέρυσι. ...(περισσότερα)
Πώς σχετίζεται η τηλεργασία με τα τροχαία ατυχήματα;
Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μη φαντάζουν σχετικές μεταξύ τους, όμως έρευνα στο Βέλγιο καταδεικνύει πως η αύξηση της τηλεργασίας μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. ...(περισσότερα)
Ειδική σήμανση στις ράμπες του Δήμου Αθηναίων
Θέλοντας να διευκολύνει την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία και κινητικά προβλήματα, αλλά και να μειώσει την παράνομη στάθμευση, ο Δήμος Αθηναίων δημιούργησε ειδική σήμανση στις αντίστοιχες ράμπ...(περισσότερα)
Έλεγχος για χρήση ναρκωτικών ουσιών...
Για αλκοτέστ είχαμε ακούσει εδώ και χρόνια, όμως σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης διεξάγονται και έλεγχοι για την ποσότητα ναρκωτικών ουσιών στο αίμα, που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε ως "ναρκοτεστ". ...(περισσότερα)

S5 Box