SAFETY FIRST

Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου.

Η ομίχλη υπήρξε ανέκαθεν ένα φαινόμενο που δυσκόλευε τη διαδικασία της οδήγησης και παρουσιάζεται, ιδιαίτερα, κατά τους χειμερινούς μήνες.

Αν και η εξέλιξη των αυτοκινήτων έχει βοηθήσει ώστε η οδήγηση υπό ομίχλη να μην φαντάζει τόσο τρομακτική όσο παλαιότερα, υπάρχουν ορισμένα μέτρα προστασίας, πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, που μπορούν να μας βοηθήσουν.

Καταρχάς, δεν πρέπει να μετακινούμαστε χωρίς να έχουμε βεβαιωθεί πως το αυτοκίνητό μας διαθέτει προειδοποιητικό τρίγωνο και υπάρχουν γιλέκα με φωσφοριζέ χρώμα, ώστε να φορέσουμε σε περίπτωση ακινητοποίησης.

Όπως μας ενημερώνει η Pirelli, οι στατιστικές έχουν δείξει πως σημαντικός αριθμός τροχαίων ατυχημάτων περιλαμβάνουν ανθρώπους που περιφέρονταν γύρω από σταματημένα αυτοκίνητα σε δρόμους. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση που ένα όχημα ακινητοποιηθεί λόγω μηχανικής βλάβης, τα προαναφερθέντα μέτρα προστασίας, είναι απαραίτητα.

Εκτός από την προστασία όταν ένα όχημα είναι ακινητοποιημένο, σημαντικές είναι και οι ενέργειες που πρέπει να έχουν γίνει κατά την προετοιμασία μιας μετακίνησης.

Τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω (μαζί με τα φλας) πρέπει να βρίσκονται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, ώστε να παρέχουν τον καλύτερο δυνατό, αλλά και αντίστοιχο, φωτισμό.

Όταν γράφουμε για αντίστοιχο φωτισμό, εννοούμε πως αν για παράδειγμα μια λάμπα ενός φαναριού (π.χ. εμπρός δεξιά) παρουσιάσει πτώση απόδοσης ή σβήσει τελείως, θα ήταν καλό να αντικατασταθούν και οι δύο (και εμπρός αριστερά αντίστοιχα), ώστε να διασφαλιστεί πως ο φωτισμός στο δρόμο θα είναι ανάλογος σε κάθε πλευρά.

Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη, αφού τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED ή Xenon έχουν μεν καλύτερη απόδοση, όμως απαιτούν την παρέμβαση ηλεκτρολόγου για τη διαδικασία αντικατάστασης.

Ακόμη μια πολύ σημαντική παράμετρος, είναι η κατάσταση του εμπρός παρμπρίζ. Η οδήγηση σε ομίχλη απαιτεί απόλυτη συγκέντρωση και έλεγχο σε κάθε εκατοστό του δρόμου.

Για αυτό, οι υαλοκαθαριστήρες πρέπει να λειτουργούν όσο το δυνατόν καλύτερα, ιδιαίτερα στην διόλου σπάνια, περίπτωση συνδυασμού βροχής και ομίχλης. Αν υπάρχει φθορά, θα υπάρξουν ραβδώσεις στο παρμπρίζ και κυρίως τη νύχτα, η ορατότητα θα μειωθεί.

Για να ελέγξουμε τη φθορά, αρκεί ένα σκούπισμα με το δάχτυλο στο λαστιχένιο κομμάτι των υαλοκαθαριστήρων. Εφόσον αυτό έχει βάθος ή παρουσιάζει τραχύτητα, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγή.

Επιπλέον, το air condition πρέπει να λειτουργεί καλά, ώστε να αποφευχθεί το θόλωμα του παρμπρίζ, αφού η οδήγηση υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνη.

Να τονίσουμε, πως το παρμπρίζ πρέπει να καθαρίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και από την καμπίνα, ώστε να υπάρχει η βέλτιστη ορατότητα.

Σε περιπτώσεις χαμηλών θερμοκρασιών, η χρήση νερού δεν είναι ενδεδειγμένη, αφού πρέπει να θυμόμαστε πως παγώνει στους μηδέν βαθμούς Κελσίου, οπότε ένα απορρυπαντικό θα ήταν χρήσιμο.

Καλά όλα τα παραπάνω, όμως το σημαντικότερο κομμάτι, αφορά στην οδήγηση καθαυτή.

Καταρχάς, η σωστή απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη. Προφανώς, δεν πρέπει να βρισκόμαστε ακριβώς πίσω από αυτό, ωστόσο πρέπει να παραμείνουμε σε τέτοια απόσταση, ώστε να μπορούμε να διακρίνουμε τα πίσω φώτα του, με αποτέλεσμα να υπολογίζουμε ανά πάσα στιγμή την απόστασή μας από αυτό.

Σε περίπτωση πυκνής ομίχλης και σε αντίθεση με ότι νομίζουν αρκετοί, χρησιμοποιούμε τα εμπρός φώτα ομίχλης μόνα τους και όχι σε συνδυασμό με τους "χαμηλούς" προβολείς. Ο λόγος είναι πως η ομίχλη αποτελείται από σταγονίδια που αιωρούνται, οπότε εφόσον πέσει φως πάνω τους, αντανακλάται και μπορεί να θαμπώσει τον ίδιο τον οδηγό.

Οι προβολείς χαμηλής δέσμης, χρησιμοποιούνται αν η ομίχλη δεν είναι τόσο πυκνή.

Βέβαια, όλα τα παραπάνω δε θα έχουν νόημα, εφόσον ο οδηγός δεν κινείται με χαμηλή ταχύτητα, της τάξης των 50-60 χλμ./ώρα, που θα του επιτρέψει να αντιδράσει σε κάθε νέο οπτικό ερέθισμα.

Οι προσπεράσεις πρέπει να αποφεύγονται, ενώ αν συμβεί κάποια βλάβη, ή πρέπει να οδηγήσετε τη νύχτα και αισθανόμαστε κουρασμένοι για μια τόσο επιβαρυντική διαδικασία, είναι προτιμότερο να σταματήσουμε.

Άλλωστε, η δική μας ζωή και εκείνη των δικών μας ανθρώπων, είναι πιο σημαντικές από οτιδήποτε άλλο.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash-Tatiana Rodriguez

Περισσότερα Safety First

Άνω των 55 ετών τα περισσότερα θύματα από τροχαία το 2018
Η στατιστική της Ελληνικής Αστυνομίας για τους νεκρούς από τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας το 2018, δείχνει τον αριθμό των θανάτων ανά ηλικιακή κατηγορία. ...(περισσότερα)
Μείωση των ορίων ταχύτητας στη Γαλλία
Μετά από απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης, τα όρια ταχύτητας μειώθηκαν από τα 90, στα 80 χιλιόμετρα/ώρα, σε 400.000 χιλιόμετρα του γαλλικού οδικού δικτύου. ...(περισσότερα)
12.749 παραβάσεις σε ένα τριήμερο
Η νέα χρονιά δεν φαίνεται να διαφοροποιεί τις άσχημες συνήθειες των συμπολιτών μας, αναφορικά με τις παραβάσεις που αυτοί διαπράττουν στους ελληνικούς δρόμους. ...(περισσότερα)
5 συμβουλές για πιο δροσερές μετακινήσεις
Το καλοκαίρι είναι η περίοδος κατά την οποία πραγματοποιούμε πολλές μετακινήσεις, με την αυξημένη θερμοκρασία να είναι ένας παράγοντας που δεν πρέπει να υποτιμήσουμε. ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Η έλλειψη χρημάτων καθυστερεί τις αλλαγές ελαστικών
Σύμφωνα με έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, πολλοί οδηγοί καθυστερούν τη διαδικασία επισκευής ή αλλαγής ελαστικών, λόγω του αυξημένου κόστους ζωής. ...(περισσότερα)
Η Γαλλία θα περιορίσει την ακτίνα λειτουργίας των Smart Phones...
Η Γαλλική κυβέρνηση ενημέρωσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως σκοπεύει να εισαγάγει μέτρα τα οποία θα εμποδίζουν τις εφαρμογές Infotainment των αυτοκινήτων, από το να παρέχουν στους οδηγούς πληροφορίες όπω...(περισσότερα)
Πρωτοβουλία ενάντια στην οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών στις ΗΠΑ
Η National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) του Αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών, ανακοίνωσε την έναρξη εκστρατείας για την αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, π...(περισσότερα)
Περισσότερες από 8000 παραβάσεις σε δύο εβδομάδες
Τη σειρά ελέγχων υπό τη γενικότερη ονομασία "παράβαση της εβδομάδας" συνέχισε η Τροχαία τις περασμένες εβδομάδες, εστιάζοντας αρχικά στη μη χρήση κράνους και έπειτα, σε υπερβολική ταχύτητα και οδήγηση...(περισσότερα)
Η χρήση ακουστικών κατά την κίνηση αυξάνει την πιθανότητα ατυχήματος (+video)
Πείραμα της Ford έδειξε πως η χρήση ακουστικών κατά τις μετακινήσεις με τετράτροχα ή δίτροχα οχήματα, καθώς και ως πεζοί, μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τους χρήστες των δρόμων. ...(περισσότερα)

S5 Box