SAFETY FIRST

Η χρηματοδότηση για έρευνα στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, παρουσιάζει σαφή μείωση σε όλη την Ευρώπη, με τους ερευνητές να κρούουν κώδωνα κινδύνου.

Δημοσίευση του Forum των Ευρωπαϊκών Ινστιτούτων Οδικής Ασφάλειας (FERSI), αποκαλύπτει μια ανησυχητική τάση για διαρκή μείωση της έρευνας σχετικά με την Οδική Ασφάλεια, τονίζοντας πως αυτό πρέπει να αντιστραφεί.

Στο επίκεντρο της κριτικής του FERSI βρίσκεται το Πρόγραμμα "Horizon Europe", μέσω του οποίου εγκρίνονται τα περισσότερα κονδύλια για συμπράξεις μεταξύ χωρών, σε ερευνητικό επίπεδο, αφού η αυτόνομη έρευνα από κράτη-μέλη είναι δυσβάσταχτη οικονομικά.

Η Οδική Ασφάλεια αποτελεί φλέγον ζήτημα, αφού οι θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα στους ευρωπαϊκούς -και φυσικά στους ελληνικούς- δρόμους παραμένουν εκατοντάδες χιλιάδες.

Δυστυχώς, αυτή η εξέλιξη απέχει παρασάγγας από τους στόχους που έχουν αναπτυχθεί τα προηγούμενα χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο υποδιπλασιασμός των θανάτων από τροχαία έως το 2020 δεν επιτεύχθηκε και ο αντίστοιχος για το 2030 φαίνεται να απομακρύνεται, ενώ ανάλογη φαντάζει η εξέλιξη και για το ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο μηδενισμού των θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, έως το 2050.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της FERSI, ένας βασικός λόγος που η έρευνα σε βασικούς τομείς αναφορικά με την Οδική Ασφάλεια έχει μειωθεί, είναι πως η έμφαση σε επίπεδο οικονομικών πόρων, δίνεται κυρίως στην τεχνολογική ανάπτυξη που θα υπάρξει τα επόμενα χρόνια, η οποία σχετίζεται άμεσα και με τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα.

Κοινώς, τα ερευνητικά προγράμματα κρίνονται πρωταρχικά με βάση τις οικονομοτεχνικές προοπτικές τους, αφήνοντας την κοινωνική προέκταση σε δεύτερη μοίρα.

Αυτό, έχει οδηγήσει σε μείωση της έρευνας για τα υπάρχοντα προβλήματα της Οδικής Ασφάλειας, γεγονός που απαιτεί επανεξέταση από πλευράς κάθε εμπλεκόμενου φορέα, αναφορικά με το τρέχον πεδίο εφαρμογής ερευνητικών προγραμμάτων, τα κριτήρια και τις διαδικασίες επιλογής.

Ακόμη μια δυσκολία που ανιχνεύει το FERSI, είναι πως σε αρκετές περιπτώσεις, τα βασικά θέματα Οδικής Ασφάλειας έχουν σχετικά ευρύ πεδίο εφαρμογής. Κατά συνέπεια, οι απαιτήσεις για τα αποτελέσματα και τον αντίκτυπο είναι συχνά μη εστιασμένες, οδηγώντας τελικά σε αμφισβητήσιμες διαδικασίες επιλογής του μεγάλου όγκου προτάσεων που προκύπτουν.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε πως μόλις το 7% του προϋπολογισμού 56 εκατομμυρίων ευρώ (4 εκατομμύρια ευρώ) της διετίας 2021-2022, στον τομέα Κλίματος, Ενέργειας και Κινητικότητας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Horizon, δόθηκε για έρευνα που σχετίζεται "αμιγώς" με θέματα Οδικής Ασφάλειας, όπως ο κίνδυνος από την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών.

Εν κατακλείδι, το FERSI ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους εμπειρογνώμονες που απασχολούνται στο πρόγραμμα Horizon, την αύξηση χρηματοδότησης για έρευνες σχετικά με την Οδική Ασφάλεια.

Και απαγγίστρωση από έννοιες όπως τεχνολογική ανάπτυξη στο πλαίσιο της οικονομικής ανταγωνιστικότητας θα προσθέταμε, αφού οι ζωές όλων μας, δεν πρέπει να υπόκεινται σε οικονομοτεχνικά κριτήρια.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash - Robin Pierre

Περισσότερα Safety First

Ψηφιακή ανανέωση άδειας οδήγησης
Όπως έγινε επισήμως γνωστό, η ανανέωση της άδειας οδήγησης καθώς και η απόκτηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας, θα μπορούν να πραγματοποιηθούν από το gov.gr. ...(περισσότερα)
Στάση αντί για κλήση σε περίπτωση υπερβολικής ταχύτητας, εφαρμόζει η Εσθονία
Μια ξεχωριστή μορφή αντιμετώπισης της κίνησης με υπερβολική ταχύτητα υιοθετείται στην Εσθονία, προσφέροντας δυνατότητα στάσης 45 ή 60 λεπτών, αντί για τη πληρωμή προστίμου. ...(περισσότερα)
Παραβίαση ΚΟΚ: Κανόνας, όχι εξαίρεση
Σε κανόνα έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια η παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως παραδέχονται Έλληνες και Ευρωπαίοι οδηγοί. ...(περισσότερα)
Μεγάλο ποσοστό Βρετανών οδηγεί αμέσως μετά την κατανάλωση αλκοόλ
Τα στατιστικά δεδομένα στο Ηνωμένο Βασίλειο πιστοποιούν πως 1 στους 3 Βρετανούς οδηγούν έχοντας καταναλώσει σημαντικές ποσότητες αλκοόλ. ...(περισσότερα)
Η ευεργετική επίδραση του Intelligent Speed Assistance
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) παρουσίασε στο Youtube ένα βίντεο, που καταδεικνύει τη χρησιμότητα ενός από τα τελευταίας τεχνολογίας έξυπνα συστήμα...(περισσότερα)
Υδρολίσθηση: Τι είναι και πώς την αντιμετωπίζουμε
Μια από τις πιο δύσκολες καταστάσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε σε βρεγμένο οδόστρωμα, είναι η υδρολίσθηση. Γνωρίζετε τι είναι και ποιες ενέργειες πρέπει να κάνετε; ...(περισσότερα)
Πώς σχετίζεται η τηλεργασία με τα τροχαία ατυχήματα;
Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μη φαντάζουν σχετικές μεταξύ τους, όμως έρευνα στο Βέλγιο καταδεικνύει πως η αύξηση της τηλεργασίας μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. ...(περισσότερα)
Βρυξέλλες: Μείωση συγκρούσεων στο κέντρο της πόλης
Οι πρόσφατες αλλαγές στο κυκλοφοριακό σύστημα της πρωτεύουσας του Βελγίου, έχουν ήδη αποφέρει θετικά αποτελέσματα. ...(περισσότερα)
Τα μέτρα της Τροχαίας για το τριήμερο
Η Τροχαία ανακοίνωσε μια σειρά μέτρων σε όλη τη χώρα για το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στα οποία εντάσσεται και η απαγόρευση κίνησης φορτηγών με βάρος άνω των 3,5 τόνων. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Ανησυχία για την αύξηση βάρους των νέων οχημάτων
Ο Οργανισμός Euro NCAP υποστηρίζει πως η αύξηση βάρους και διαστάσεων στα νέα οχήματα, μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο στην Οδική Ασφάλεια όσο και στην προστασία του περιβάλλοντος. ...(περισσότερα)

S5 Box