Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία δείχνει πως η αύξηση ζήτησης για διανομή φαγητού κατ’ οίκον ή σε χώρους εργασίας, έχει επιφέρει μείωση στα επίπεδα Οδικής Ασφάλειας, ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους στον κλάδο.
Η διανομή φαγητού κατ’ οίκον (food delivery) είναι μια πολύ διαδεδομένη συνήθεια, που ειδικά μετά από την περίοδο της πανδημίας, έχει αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.
Πρόσφατη έρευνα του Βρετανικού Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας “ΙAM RoadSmart” , έρχεται να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται σε επίπεδο Οδικής Ασφάλειας.
Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι φορές που δυστυχώς, έχουμε ενημερωθεί για τροχαία ατυχήματα με θύματα τους εργαζόμενους σε υπηρεσίες διανομής φαγητού κατ’ οίκον.
Την ίδια στιγμή, στατιστικά δεδομένα από την Μεγάλη Βρετανία, δείχνουν πως οι συγκρούσεις στις οποίες εμπλέκεται μοτοσικλέτα που σχετίζεται με διανομή φαγητού, έχουν αυξηθεί κατά 6% την τελευταία τριετία (2.809 το 2024 έναντι 2.661 το 2021).
Έπειτα από έρευνα σε 208 εστιατόρια της Μεγάλης Βρετανίας, o “IAM RoadSmart” διαπίστωσε πως μόλις το 22% (σχεδόν 1 στα 5) των εστιατορίων προτίθεται να προσφέρει εκπαίδευση Οδικής Ασφάλειας στους συνεργάτες του.
Ο βασικός λόγος για αυτό είναι πως μόλις το 31% (1 στα 3) αυτών των επιχειρήσεων έχει άμεση σχέση συνεργασίας με τους ανθρώπους που πραγματοποιούν τις διανομές, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως από τις επιχειρήσεις που παρέχουν τέτοια εκπαίδευση, μόλις 1 στις 3 απαιτεί υποχρεωτική παρακολούθηση.
Όπως γνωρίζουμε και από την Ελλάδα, τα πιο διαδεδομένα οχήματα για delivery είναι τα δίτροχα (62%), όχι όμως συντριπτικά όπως συμβαίνει στη χώρα μας, αφού ο βροχερός καιρός της Μεγάλης Βρετανίας φέρνει πολύ κοντά σε ποσοστό και τα αυτοκίνητα (59%).
Επιπλέον, αρκετή δημοφιλία έχουν αποκτήσει τα e-bikes (48%) και τα e-scooters (33%).
Η έρευνα του “IAM RoadSmart” ήρθε σε συνέχεια της μελέτης του καθηγητή Nicola Christie στο University College του Λονδίνου (UCL) το 2019, από την οποία είχε προκύψει πως οι μοτοσικλετιστές οι οποίες εργάζονται στον τομέα της διανομής φαγητού, νιώθουν μεγαλύτερη πίεση και μπορεί να πάρουν περισσότερα ρίσκα.
Επιπρόσθετα, η ίδια μελέτη κατέδειξε πως οι παραγγελίες μέσω εφαρμογών, των γνωστών μας πλέον Apps, που έχουν φτάσει στο 40% των συνολικών διανομών φαγητού κατ’ οίκον ή σε χώρους εργασίας, μπορεί να επιφέρουν απόσπαση προσοχής των αναβατών, οι οποίοι είναι περισσότερο πιθανό να παραβούν κανόνες κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα, το 2023, περίπου 80.000 άνθρωποι εργάζονταν στον τομέα της διανομής φαγητού, ενώ ξεχωριστή έρευνα του “IAM RoadSmart” έδειξε πως 63% των καταναλωτών θεωρούν πως οι οδηγοί και αναβάτες που εργάζονται στον τομέα, πρέπει να λάβουν ειδική εκπαίδευση κυκλοφοριακής αγωγής.
«Η προτίμηση των ανθρώπων να παραγγέλνουν μέσω των εφαρμογών είναι μεγάλη, αλλά η ασφάλεια όσων μεταφέρουν το φαγητό από την κουζίνα στο σπίτι συνεχίζει να αποτελεί μεγάλο λόγο ανησυχίας», δήλωσε ο Διευθυντής Πολιτικής και Προτύπων του “ΙΑΜ RoadSmart”, Nicholas Lyes.
«Η έρευνά μας δείχνει ότι η προσέγγιση των προτύπων ασφάλειας των παραδόσεων είναι, στην καλύτερη περίπτωση, αποσπασματική και, στη χειρότερη, σχεδόν ανύπαρκτη. Δείχνει επίσης ότι η μέθοδος παράδοσης μπορεί πλέον να περιλαμβάνει συσκευές που δεν συμμορφώνονται με τη νομοθεσία, για παράδειγμα ιδιωτικά ηλεκτρικά σκούτερ ή ηλεκτρικά ποδήλατα».
Ακόμη, ο Lyes πρόσθεσε: «Η χρήση τέτοιων συσκευών σε έναν τομέα που επιβραβεύει την αποδοτικότητα θα μπορούσε να ενθαρρύνει περισσότερους εργαζόμενους να τροποποιήσουν τα οχήματά τους, δημιουργώντας ένα πιο επικίνδυνο περιβάλλον στους δρόμους μας. Ο τομέας της παράδοσης φαγητού έχει σημειώσει ραγδαία ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία, με τη βοήθεια εφαρμογών τρίτων, και η επιτυχία αυτού του μοντέλου για τα εστιατόρια έχει αποτελέσει σωτηρία σε δύσκολες περιόδους, όπως η πανδημία του κορονοϊού.
«Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να γίνεται σε βάρος της ασφάλειας και απαιτείται μια νέα προσέγγιση. Προτείνουμε αλλαγές που περιλαμβάνουν καλύτερη συλλογή δεδομένων και διαφάνεια, μια πιο τυποποιημένη προσέγγιση στην εκπαίδευση και μεγαλύτερη αναγνώριση για τους εργαζόμενους».
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: IAM RoadSmart

