SAFETY FIRST

Ο σημαντικότερος οργανισμός αξιολόγησης της ασφάλειας νέων οχημάτων στην Ευρώπη, έχει ξεκινήσει δοκιμές στα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες αξιολόγησης.

Όπως είχαμε αναφέρει σε προγενέστερο άρθρο, το Euro NCAP καθιέρωσε δοκιμές αξιολόγησης και στα αυτοματοποιημένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τα οποία υπάρχουν πλέον σε όλα τα νέα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τον κυβισμό τους.

Για να αποκτήσουν οι καταναλωτές μια ρεαλιστική εικόνα σχετικά με τις δυνατότητες των νέων αυτών συστημάτων, το Euro NCAP έχει δημιουργήσει μια σειρά από δοκιμασίες προσομοίωσης των πιο πιθανών καταστάσεων που μπορεί να συναντήσει ένας οδηγός κατά τη διάρκεια της κίνησης.

Σημειώνεται, πως ττα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που αξιολογούνται αφορούν σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας (Highway Assist Systems), δηλαδή τα Adaptive Cruise Control, Lane Centering και Speed Assist.

SafetyFirst AutomationTests03

 

Adaptive Cruise Control

Το ACC είναι ένα σύστημα που, χάρη στη χρήση κάμερας στο εμπρός μέρος και αισθητήρων, αυξομειώνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου, ανάλογα με την κίνηση του προπορευόμενου οχήματος, με στόχο να διατηρήσει σταθερή τη μεταξύ τους απόσταση.

Δηλαδή, αν το όχημα προπορευόμενο όχημα επιταχύνει, τότε το σύστημα γκαζώνει, ενώ αν το προπορευόμενο όχημα επιβραδύνει, τότε το σύστημα φρενάρει. Το σύστημα λειτουργεί ανεξάρτητα αλλά και σε συνεργασία με άλλα συστήματα, όπως το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος (Auto Emergency Braking) ή το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (Lane Assistance).

Το ACC ουσιαστικά δοκιμάστηκε ως κομμάτι του Auto Emergency Braking, με ταχύτητες που ταιριάζουν σε εκείνες που αναπτύσσονται στους Ευρωπαϊκούς δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Αν και αυτά τα συστήματα λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό όταν πλησιάζουν αυτοκίνητο που κινείται με μεγαλύτερη ή μικρότερη ταχύτητα, διαπιστώθηκε πως η αποτελεσματικότητά τους δεν είναι ίδια, όταν πλησιάζουν σε αυτοκίνητο που είναι ακίνητο.

Η μεγαλύτερη πρόκληση για το ACC είναι οι διαδικασίες κατά τις οποίες ένα προπορευόμενο αυτοκίνητο εισέρχεται ή αποχωρεί από τη λωρίδα, που στα αγγλικά αναφέρονται ως "cut-in" και "cut-out".

Η διαδικασία εισόδου σε λωρίδα (cut-in) από άλλο αυτοκίνητο, είναι κάτι που αντιμετωπίζεται εύκολα από έναν οδηγό που έχει αυτοσυγκέντρωση κατά την οδήγηση, ενώ για την αποχώρηση (cut-out) ουσιαστικά έχουμε μια κατάσταση κατά την οποία το εμπρός αυτοκίνητο αλλάζει λωρίδα για να αποφύγει ένα σταματημένο όχημα.

Και στις δύο περιπτώσεις -ειδικά στη δεύτερη,- η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι το σύστημα έχει λίγο χρόνο για να "αντιδράσει", δηλαδή να "αναγνωρίσει" την κατάσταση και να δράσει ανάλογα με την κατάσταση.

SafetyFirst AutomationTests03

 

Lane Centering

Μια άλλη σειρά δοκιμών αφορά στο σύστημα που υποστηρίζει τον οδηγό, ώστε το αυτοκίνητο να διατηρηθεί στη μέση της λωρίδας. Το σύστημα αναγνωρίζει μέσω της οδικής σήμανσης (διακεκομμένες και διαχωριστικές γραμμές) τις λωρίδες στο δρόμο.

Εφόσον αναγνωρίσει πως ο οδηγός αλλάζει λωρίδα χωρίς να ανάψει φλας, θα θεωρήσει πως αυτή η ενέργεια γίνεται από λάθος και αρχικά θα προειδοποιήσει, ενώ στη συνέχεια θα επέμβει στο σύστημα διεύθυνσης, στρίβοντας το τιμόνι απαλά ώστε το όχημα να παραμείνει στο κέντρο της λωρίδας του.

Speed Assist

Τα συστήματα σήμερα ποικίλουν από το πιο απλό, που είναι δηλαδή ο ορισμός μιας σταθερής ταχύτητας από τον οδηγό (Cruise Control) έως πιο προχωρημένο, που είναι το Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC).

To iACC χρησιμοποιεί ψηφιακά δεδομένα από χάρτες ή οπτικά δεδομένα από την κάμερα στο εμπρός μέρος, που το βοηθούν ώστε να ανιχνεύσει ανά πάσα στιγμή το όριο ταχύτητας και να ορίσει την αντίστοιχη ταχύτητα.

Πέραν των συστημάτων καθαυτών, το Euro NCAP ελέγχει τις πληροφορίες που προσφέρουν οι κατασκευαστές στα ΜΜΕ, σε διαφημίσεις ή στο εγχειρίδιο χρήσης, ώστε να ελέγξουν πιθανά λάθη ή υπερβολές, που μπορεί να οδηγήσει σε παρερμηνεία των δυνατοτήτων ή περιορισμών των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης οδηγού.

Όπως γίνεται αντιληπτό, το εύρος των δοκιμών αξιολόγησης του Euro NCAP επεκτείνεται, οπότε οι οδηγοί θα αποκτήσουν ακόμη περισσότερες ενδείξεις σχετικά με το επίπεδο ασφαλείας των οχημάτων τους.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Η χρήση ακουστικών κατά την κίνηση αυξάνει την πιθανότητα ατυχήματος (+video)
Πείραμα της Ford έδειξε πως η χρήση ακουστικών κατά τις μετακινήσεις με τετράτροχα ή δίτροχα οχήματα, καθώς και ως πεζοί, μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τους χρήστες των δρόμων. ...(περισσότερα)
Πότε πραγματικά γερνούν τα ελαστικά μας και πόση σημασία έχει, τελικά, η ημερομηνία παραγωγής τους;
Η πραγματική ηλικία των ελαστικών ενός αυτοκινήτου, αποτελεί συνάρτηση πολλών παραγόντων και διαφέρει σε κάθε περίπτωση. ...(περισσότερα)
Αλλαγές στις εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει τη διαφοροποίηση στις θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις υποψήφιων οδηγών για απόκτηση διπλώματος οδήγησης, με νέο σχέδιο νόμου. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Έκκληση για ευρύτερη χρήση συστημάτων ασφαλείας στα μικρά φορτηγά οχήματα
Ο οργανισμός Οδικής Ασφάλειας Euro NCAP, κάλεσε τους κατασκευαστές να διαθέσουν περισσότερα έξυπνα συστήματα ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό των μικρών επαγγελματικών τους οχημάτων – ο λόγος είναι ιδι...(περισσότερα)
Αττική: Τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις Ιουνίου
Η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, βεβαίωσε πως κατά τη διάρκεια του Ιουνίου καταγράφηκαν 19.562 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και 538 τροχαία ατυχήματα, με 12 νεκρούς. ...(περισσότερα)
12 σημαντικά στατιστικά για την Οδική Ασφάλεια
Στο πλαίσιο της εκστρατείας "3500 Lives" η FIA παρουσίασε μια σειρά από ενδιαφέρουσες και σε πολλές περιπτώσεις δυσάρεστες στατιστικές, αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Δίπλωμα οδήγησης:  Τα ποσά για τα νέα και ενιαία παράβολα
Το Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε τον ορισμό νέων ενιαίων-ενοποιημένων παραβόλων, αναφορικά με το δίπλωμα οδήγησης. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Οι οδηγοί-dummies!
Οι κούκλες Hybrid III και ES-2 είναι πολύ σημαντικές καθώς αποτελούν τον οδηγό και τον επιβάτη στα ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Επεξήγηση των τεστ
Σε αυτό το άρθρο, θα παρέχουμε μια επεξήγηση των δοκιμασιών που περνούν τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων, για την καλύτερη αξιολόγησή τους. ...(περισσότερα)
Εργασίες βελτίωσης του οδικού δικτύου ανά την Ελλάδα
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Περιφέρεια Αττικής, ανακοίνωσαν την έναρξη έργων υποδομής, για βελτίωση της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο. ...(περισσότερα)

S5 Box