Έρευνα που πραγματοποίησαν από κοινού Πανεπιστήμια σε Βέλγιο και Αγγλία, έδειξε πως οι νέοι οδηγοί προτιμούν να βλέπουν σποτ που αναδεικνύουν την υπεύθυνη οδική συμπεριφορά, παρά το φόβο ενός ατυχήματος.
Η έρευνα στην οποία αναφερόμαστε διενεργήθηκε από τα Πανεπιστήμια της Antwerp στο Βέλγιο και του Southampton στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σε αυτήν έλαβαν μέρος 146 νέοι οδηγοί, οι οποίοι πέρασαν από δοκιμασίες, ώστε να διαπιστωθεί η συμπεριφορά τους σε περιπτώσεις επικίνδυνης οδήγησης.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Οι μισοί από αυτούς, παρακολούθησαν ένα βίντεο 6λεπτης διάρκειας, στόχος του οποίου ήταν να ενσταλάξει το φόβο, μέσω ενός ατυχήματος που προκαλεί απερίσκεπτος οδηγός, η προσοχή του οποίου αποσπάται από τους συνεπιβάτες του. Οι υπόλοιποι, παρακολούθησαν βίντεο που δείχνει μια θετική σκηνή, όπου ένας προσεκτικός οδηγός ζητά από τους συνεπιβάτες του, να μην τον αποσπούν από το δρόμο. Αμφότερα τα βίντεο, δημιουργήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν από τις Υπηρεσίες Πυροσβεστικής και Διάσωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έπειτα από αυτό, κάθε συμμετέχων απάντησε σε ένα ερωτηματολόγιο, ώστε να αξιολογήσει τη δική του αντιμετώπισή του ως προς τον κίνδυνο, πριν και μετά από αυτή τη δοκιμασία.
Εν συνεχεία, υπήρξε και ένα δεύτερο τεστ, κατά το οποίο οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν video clips καταστάσεων που απαιτείται αντίδραση από την πλευρά του οδηγού, όπως για παράδειγμα η προσπέραση σε δρόμο υπάρχει πάγος, και τους ζητήθηκε να αναγνωρίσουν αν και πότε, θεωρούσαν τη συγκεκριμένη, ως ενέργεια υψηλού ρίσκου.
Τα ευρήματα που προκύπτουν από τις απαντήσεις και δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό "Risk Analysis", καταδεικνύουν πως τα θετικά φιλμάκια επέφεραν μείωση της επικίνδυνης οδήγησης έπειτα από τη θέασή τους σε δισδιάστατη οθόνη, η οποία έγινε ακόμη μεγαλύτερη όταν παρουσιάστηκε υπό μορφή εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality). Αντίθετα, τα φιλμάκια που προήγαγαν τον φόβο, όχι μόνο δε μείωσαν, αλλά αύξησαν τη διάθεση των οδηγών να ρισκάρουν.
"Οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο έχουν υιοθετήσει πληθώρα παρεμβάσεων με σκοπό την ενθάρρυνση προς την πιο ασφαλή οδήγηση, στην πλειονότητα των οποίων χρησιμοποιείται περιεχόμενο που βασίζεται στο φόβο, όπως η γραφική απεικόνιση ξαφνικών ατυχημάτων", δήλωσε ο Dr. Yaniv Hanoch, Αναπληρωτής Καθηγητής Διαχείρισης Ρίσκου στο Πανεπιστήμιου του Southampton. "Παρόλα αυτά, η έρευνα έδειξε πως τέτοια μηνύματα μπορεί να είναι αντι-παραγωγικά, πιθανώς επειδή το συναισθηματικό περιεχόμενο μπορεί να προκαλέσει αμυντικές αντιδράσεις και απόρριψη του μηνύματος".
Βάσει στατιστικών, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο συνάνθρωποί μας χάνουν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα ετησίως, με σχεδόν μισούς εξ αυτών, να έχουν ηλικία κάτω των 25 ετών.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ