SAFETY FIRST

Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή σε επίπεδο ασφάλειας.

Ο εκσυγχρονισμός στα νέα οχήματα παραγωγής είναι διαρκής, με τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα να έχουν αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο τα τελευταία χρόνια.

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα προηγμένα συστήματα ΗΜΙ (Human-Machine Interface), η συντριπτική πλειονότητα των οποίων περιλαμβάνει πια, οθόνες αφής, με λειτουργία που θυμίζει εκείνη των smartphones.

Θέλοντας να επιβεβαιώσει το επίπεδο πρακτικότητας και ασφάλειας κατά τη χρήση των οθονών αφής, η οποία ως επί το πλείστον γίνεται ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, το ιστορικό σουηδικό περιοδικό Vi Bilagare συγκέντρωσε 12 αυτοκίνητα σε ένα αεροδρόμιο, πραγματοποιώντας μια ιδιαίτερη δοκιμή 

Αυτή αφορούσε σε 4 βασικές λειτουργίες των συστημάτων HMI:

 - Ενεργοποίηση του θερμαινόμενου καθίσματος, αύξηση θερμοκρασίας κατά δύο βαθμούς Κελσίου και ενεργοποίηση του ξεπαγώματος (defrost)

 - Ενεργοποίηση του ραδιοφώνου και συντονισμός σε έναν συγκεκριμένο σταθμό

 - Μηδενισμός του υπολογιστή ταξιδίου

 - Μείωση της έντασης φωτισμού του πίνακα οργάνων στο χαμηλότερο επίπεδο και απενεργοποίηση της κεντρικής οθόνης

Η δοκιμή περιλάμβανε τον έλεγχο σε 11 σύγχρονα και ένα παλαιότερο όχημα, με τους οδηγούς-δοκιμαστές να έχουν, όπως τονίστηκε, αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους, ώστε να εξοικειωθούν με το σύστημα infotainment και τη λειτουργία της εκάστοτε οθόνης αφής.

Με αυτόν τον τρόπο, δεν χάθηκε χρόνος που θα μπορούσε να αλλοιώσει τα αποτελέσματα, λόγω της συγκεκριμένης διαδικασίας προσαρμογής.

SF InfotainmentTest 01

Συμπεράσματα

Παρά την τάση για απλοποίηση, η χρήση της οθόνης αφής παραμένει πιο περίπλοκη. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, ο οδηγός με το πιο περίπλοκο σύστημα από πλευράς απόδοσης, χρειάζεται 4 φορές περισσότερο χρόνο για να κάνει απλές ενέργειες.

Και αυτό, ενώ τα αυτοκίνητα κινούνταν με ταχύτητα 110 χλμ./ώρα!

Προφανώς, το εκάστοτε σύστημα HMI έχει ξεχωριστά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όμως, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το "παλιό", Volvo V70 παραγωγής 2005 με... κουμπιά, ήταν μακράν το πιο εύκολο και "γρήγορο", στις 4 δοκιμασίες, καθώς σύμφωνα με τους Σουηδούς δημοσιογράφους, για να ολοκληρωθούν και τα 4 τεστ, χρειάστηκαν 10 δευτερόλεπτα.Από τη στιγμή που

κάθε όχημα κινούνταν με 110 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια της μέτρησης, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, το αυτοκίνητο είχε διανύσει 306 μέτρα, κατά την οποία πρακτικά ο οδηγός δεν είχε όλη του την προσοχή στο δρόμο.

Τη χειρότερη απόδοση είχε το κινεζικό MG Marvel R, με το οποίο ο οδηγός χρειάστηκε 44,6 δευτερόλεπτα για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες, γεγονός που σημαίνει ότι διήνυσε 1.372 μέτρα (4 φορές περισσότερα) από τον αντίστοιχο, στο "παλιό" Volvo.

Από τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, καλύτερη απόδοση είχαν τα Volvo C40 και Dacia Sandero, τα οποία διαθέτουν τις πιο απλές οθόνες αφής.

Ακόμη ένας παράγοντας μέτρησης, ήταν η γωνία που σχηματίζεται μεταξύ της οθόνης αφής και του πεδίου όρασης του οδηγού, γεγονός που πρακτικά δείχνει σε ποιο βαθμό θα πάρει ο τελευταίος, το βλέμμα του από το δρόμο.

Αρκετοί μπορεί να σκεφτούν πως αν και τα αποτελέσματα φαίνονται αντικειμενικά, το γεγονός ότι η Volvo έχει ως έδρα τη Σουηδία ίσως να "θολώνει" την κρίση των δοκιμαστών, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υποστηριχθεί βάσιμα.

Εν κατακλείδι, τα συγκεκριμένα αποτελέσματα έρχονται να προσθέσουν ακόμη ένα επιχείρημα στους ίδιους τους κατασκευαστές, οι οποίοι τον τελευταίο καιρό δείχνουν πρόθεση να επιστρέψουν στα "κλασικά" κουμπιά, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις οθόνες αφής.

SF InfotainmentTest 03

Τα αποτελέσματα

Αυτοκίνητο - Χρόνος ολοκλήρωσης 4 δοκιμασιών (δλ.) - Διανυθείσα απόσταση (μέτρα)

Volvo V70 (2005) - 10'' - 306

Dacia Sandero - 13,5'' - 414

Volvo C40 - 13,7'' - 417

Subaru Outback - 19,4''- 592

Mercedes GLB - 20,2'' - 616

Tesla Model 3 - 23,5'' - 717

Nissan Qashqai - 25,1'' - 765

Volkswagen ID.3 - 25,7'' - 786

Hyundai Ioniq 5 - 26,7'' - 815

Seat Leon - 29,3'' - 895

BMW iX - 30,4'' - 928

MG Marvel R - 44,9'' - 1.372

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo Credits: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Περισσότερα Safety First

Στην Ελβετία το βραβείο Οδικής Ασφάλειας του ETSC
Η προσπάθεια βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας που καταβάλλει τα τελευταία χρόνια η Ελβετία, αναγνωρίστηκε στην πράξη από το European Transport Safety Council (ETSC). ...(περισσότερα)
Κουμπιά vs οθόνες αφής: Σημειώσατε 1
Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή ...(περισσότερα)
Πρόστιμο 1.500 ευρώ για κάπνισμα στο αυτοκίνητο
Με νέα εγκύκλιο που εκδόθηκε από το Υπουργείο Υγείας, ο Υπουργός Ανδρέας Ξανθός ζητά να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι, τη στιγμή που ο αντικαπνιστικός νόμος περιλαμβάνει πρόστιμα και για όσους καπνίζουν...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Νέοι κανόνες τιμωρίας οδηγών για τροχαίες παραβάσεις εκτός της χώρας τους
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προχώρησε σε ψήφισμα για την θεσμοθέτηση νέων κανόνων, οι οποίοι θα εξασφαλίζουν την τιμωρία οδηγών που διαπράττουν τροχαίες παραβάσεις εκτός της χώρας τους. ...(περισσότερα)
Οδήγηση στην ομίχλη: Ένα απαιτητικό εγχείρημα
Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου. ...(περισσότερα)
Οδήγηση υπό βροχή: Βασικές ενέργειες
Η οδήγηση σε βρεγμένο οδόστρωμα απαιτεί σύνεση και γνώση, αφού η πρόσφυση μειώνεται και παράλληλα, οι απαιτούμενες αποστάσεις φρεναρίσματος, αυξάνονται. ...(περισσότερα)
Με 237 χλμ./ώρα πήγαινε ο Reyes τη στιγμή του μοιραίου ατυχήματος
Ο παγκοσμίου φήμης ποδοσφαιριστής Jose Antonio Reyes έφυγε από τη ζωή, μαζί με δυο ξαδέλφια του, μετά από τροχαίο ατύχημα στην Ισπανία ενώ κινούνταν με υπερβολική ταχύτητα. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: 4 στους 10 οδηγούς δε γνωρίζουν το όριο οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ
Δυστυχώς η άγνοια για σημαντικές παραμέτρους της οδήγησης φαίνεται πως υφίσταται και σε θεωρητικά προηγμένες χώρες, όπως εκείνες που απαρτίζουν την Μεγάλη Βρετανία. ...(περισσότερα)
Πρωταθλητές στις κακές συνήθειες οι Έλληνες οδηγοί
Τα αποτελέσματα του 12ου Βαρόμετρου του Ιδρύματος Vinci Autoroutes, πιστοποιούν πως οι Έλληνες διατηρούν πολλές από τις κακές τους συνήθειες πίσω από το τιμόνι. ...(περισσότερα)
Όριο ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα στο κέντρο του Λονδίνου
Όπως αναφέρουν τα μεγαλύτερα ΜΜΕ της Αγγλίας, έως το 2020 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία περαιτέρω μείωσης των ορίων ταχύτητας στα 20 μίλια/ώρα, σε οδούς-κλειδιά του Κεντρικού Λονδίνου. ...(περισσότερα)

S5 Box