Η Πολωνία πέτυχε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% σε μια δεκαετία, επίδοση που δεν πέρασε απαρατήρητη στην Ευρώπη και της απέφερε το διεθνές βραβείο PIN.
Το βραβείο PIN (Performance Index Rating) για την Οδική Ασφάλεια, απονέμεται κάθε χρόνο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας και Μεταφορών (ETSC). Το επίτευγμα της μείωσης των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% στην περίοδο 2012-2022, στάθηκε αρκετό ώστε νικήτρια της φετινής βράβευσης να αναδειχθεί, για πρώτη φορά, η Πολωνία.
Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, η μοναδική χώρα που ξεπέρασε τη μείωση κατά 47% (ο μέσος όρος μείωση κατά το ίδιο χρονικό διάστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά είναι 22%), ήταν η Λιθουανία, η οποία έλαβε το συγκεκριμένο βραβείο, πέρυσι.
Η βελτίωση των συνθηκών στους δρόμους της Πολωνίας γίνεται κατανοητή πέραν των ποσοστών και σε καθαρούς αριθμούς.
Συγκεκριμένα, το 2012 σημειώθηκαν 93 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ το 2022 αυτός ο αριθμός μειώθηκε στους 50.
Αν και απέχει από την κορυφή της λίστας (Νορβηγία και Σουηδία με 21 και 22 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), η μείωση των θανάτων φέρνει την Πολωνία ψηλά στον κατάλογο το 2022, έχοντας ξεπεράσει για παράδειγμα, την Ιταλία (54 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων) και την Ελλάδα (58 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων).
Η ανακοίνωση βράβευσης της Πολωνίας, έρχεται σε άμεση συνέχεια της μελέτης που δείχνει πως οι θάνατοι στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασαν άνοδο κατά 4% (20.679) σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Αν και οι συνολικές στατιστικές παραμένουν σε καλύτερα επίπεδα συγκριτικά με το 2019, που ήταν η τελευταία σεζόν προ πανδημίας, εντούτοις τα νέα δεν είναι καλά. Ο λόγος είναι πως για να επιτευχθεί η προγραμματισμένη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 50%, θα έπρεπε οι απώλειες στην άσφαλτο να μειώνονται κατά 17,2% και όχι κατά 9%, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή.
Όσον αφορά στην Πολωνία, βασικός λόγος της βράβευσης ήταν η εκπόνηση του Εθνικού Προγράμματος Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, στόχος του οποίου είναι η μείωση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα, κατά 50%.
Ακόμη, στην Πολωνία υλοποιήθηκε ένα μεγάλης κλίμακας Πρόγραμμα Ασφαλών Οδικών Υποδομών τετραετούς διάρκειας, ενώ υπήρξε και επέκταση του δικτύου χρήσης κάμερας μέτρησης χρόνου και ταχύτητας, στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Επιπλέον, οι έλεγχοι για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ αυξάνονταν κατά μέσο όρο 19% σε κάθε χρονιά, μεταξύ 2010 και 2019.
Τέλος, σημαντικό ρόλο έπαιξε η δημιουργία ενός συστήματος «διαδρόμου έκτακτης ανάγκης» που επιτρέπει στα οχήματα έκτακτης ανάγκης να έχουν πρόσβαση σε σημεία σύγκρουσης σε αυτοκινητόδρομους.
Ωστόσο, δεν είναι τα πάντα ρόδινα, αφού τα όρια ταχύτητας θεωρούνται ακόμη, αφού μόλις το 2021 υιοθετείται καθολικό όριο ταχύτητας 50 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές, την ώρα που πολλές χώρες διαμορφώνουν, ή βρίσκονται σε διαδικασία περαιτέρω μείωσης των ορίων ταχύτητας εντός πόλης, στα 30 χλμ./ώρα.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: Unsplash - Vitali Adutskevich