SAFETY FIRST

Η υιοθέτηση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές συνεχίζεται, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Μπολόνια της Ιταλίας, όπου πάντως δεν έλειψαν οι αντιδράσεις.

Ο αριθμός των πόλεων που υιοθετούν ως ανώτατο όριο κίνησης εντός αστικού ιστού τα 30 χλμ./ώρα αυξάνεται με αλματώδη ταχύτητα.
Αυτή η τάση έχει ανοίξει έναν νέο δημόσιο διάλογο, αφού πολλοί οδηγοί αντιδρούν, υποστηρίζοντας πως η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλμ./ώρα, έχει επιπτώσεις στην καθημερινότητά τους.

Η πρώτη πόλη στην Ιταλία που επέβαλλε το συγκεκριμένο όριο είναι η Μπολόνια, ενώ έγινε ήδη γνωστός και ο πρώτος παραβάτης υπό το νέο καθεστώς.

Ο λόγος για τον κοσμηματοπώλη Sergio Baldazzi, ο οποίος ανιχνεύθηκε να κινείται με 39 χλμ./ώρα, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο της ποσοστιαίας «ανοχής» 20%, για να λάβει κάποιο πρόστιμο θα πρέπει να κινείται με ταχύτητα που ξεπερνά τα 36 χλμ./ώρα.

Ο ορισμός αυτού του ορίου ταχύτητας, σε συνδυασμό με την απαγόρευση κίνησης στην ιστορική περιοχή Garisenda, προκάλεσαν αντιδράσεις και την επονομαζόμενη «D-Day», κατά τη διάρκεια της οποίας μια αυτοκινητοπομπή ακινητοποιήθηκε σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Παράλληλα, οι οδηγοί ταξί απειλούν να αυξήσουν τα κόμιστρά τους, επειδή αναγκάζονται να κινούνται πιο αργά και κατά συνέπεια, να πραγματοποιούν λιγότερες διαδρομές ημερησίως, ενώ οι συντηρητικής ιδεολογίας αντίπαλοι του Δημάρχου Matteo Lepore, σχεδιάζουν να θέσουν το ζήτημα σε δημοψήφισμα.

«Υπάρχει πολύς θυμός στην Μπολόνια τώρα», δήλωσε ο Andrea Spettoli, εκ των διοργανωτών των διαμαρτυριών. «Το θέμα δεν είναι μόνο τα πρόστιμα, αυτός ο νόμος αλλάζει εντελώς τις ζωές μας», πρόσθεσε σε δηλώσεις οι οποίες αναπαράχθηκαν από τον βρετανικό Guardian.

Ο Spettoli, ανέφερε ότι πολλοί άνθρωποι του ανέφεραν πως το νέο όριο ταχύτητας τους ανάγκασε να καθυστερήσουν στη δουλειά ή να αφήσουν με αργοπορία τα παιδιά τους στο σχολείο.

Ακόμη, οι οδηγοί λεωφορείων θεωρούν πως το νέο όριο ταχύτητας θα επιφέρει αναστάτωση στα δρομολόγια, ενώ δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που αναφέρουν ότι η διαρκής παρακολούθηση του ταχυμέτρου, προκειμένου να παραμείνουν εντός των επιθυμητών ορίων, προκαλεί απώλεια συγκέντρωσης από τον δρόμο.

Φυσικά, υπάρχουν και οι υποστηρικτές της υιοθέτησης αυτού του ορίου ταχύτητας. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Bologna30, ομάδας που τίθεται υπέρ αυτής της κίνησης: «Ποιο είναι το κόστος για αυξημένη ασφάλεια, λιγότερη κίνηση, λιγότερο θόρυβο και μόλυνση;»

Η Valentina Orioli, Δημοτική σύμβουλος κινητικότητας και δημοσίων χώρων στην Μπολόνια, δήλωσε πως η αυτοδιοίκηση είναι πεπεισμένη πως η οδήγηση με 30 χλμ./ώρα θα ωφελήσει την πόλη.

«Όπως έχει φανεί σε άλλες πόλεις που χρησιμοποίησαν αυτό το μέτρο, οι έλεγχοι και οι κυρώσεις αφορούν όλους τους χρήστες των δρόμων, διότι αυτή η λειτουργία εξαρτάται πραγματικά από την τήρηση των κανόνων από όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αξίζει να αναφερθεί, πως συνολικά κατά την πρώτη ημέρα επιβολής του νέου ορίου ταχύτητας, βεβαιώθηκαν 7 κλήσεις, γεγονός που σύμφωνα με τον Δήμαρχο Lepore, είναι ένδειξη πως οι περισσότεροι οδηγοί προσαρμόζονται, έστω και απρόθυμα, σε αυτό το μέτρο και πως τα θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, θα φανούν σύντομα.

Από την πλευρά μας, να προσθέσουμε ότι εφόσον ένα αυτοκίνητο κινείται με 30 αντί για 50 χλμ./ώρα, σε περίπτωση πέδησης (φρεναρίσματος) έκτακτης ανάγκης θα χρειαστεί περίπου 14 λιγότερα μέτρα (13 αντί για 27).

Ακόμη, η πιθανότητα επιβίωσης πεζού σε περίπτωση σύγκρουσης με όχημα το οποίο κινείται με 30 χλμ./ώρα είναι 95%, ενώ και η ηχορύπανση αναμένεται να μειωθεί στο μισό.

Με δεδομένο ότι η αντίδραση του μέσου ανθρώπου σε οπτικό ερέθισμα είναι περίπου 1 δευτερόλεπτο, αυτό σημαίνει πως ο μέσος οδηγός θα αντιδράσει, όχι θα ακινητοποιήσει το όχημά του, έχοντας διανύσει 5,5 μέτρα παραπάνω, εφόσον κινείται με 50 χλμ./ώρα, αντί για 30 χλμ./ώρα.

Αν σε αυτό προσθέσουμε την μεγαλύτερη απόσταση ακινητοποίησης κατά 15 μέτρα, λόγω των περισσότερων χιλιομέτρων, γίνεται κατανοητό πως αυτή η μείωση ταχύτητας μπορεί να προσφέρει επιπλέον 20 μέτρα αντίδρασης, η οποία δύναται να προστατεύσει μία ή και περισσότερες ανθρώπινες ζωές.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Πηγή: Guardian 

Photo: Unsplash – Petr Slovacek

Περισσότερα Safety First

Παραλιακή Αθηνών-Σουνίου: Παραβάσεων συνέχεια
Η παραλιακή λεωφόρος Αθηνών-Σουνίου παραμένει πεδίο επικίνδυνης οδήγησης και η καταμέτρηση των παραβάσεων που καταγράφηκαν στο τελευταίο τρίμηνο, επιβεβαιώνει για ακόμη μια φορά του λόγου το αληθές. ...(περισσότερα)
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός στην υπηρεσία της ιατρικής;
Όπως φαίνεται, η σχέση του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού με την Ιατρική γίνεται ολοένα και πιο στενή χάρη στη δυνατότητα εφαρμογής της προηγμένης εφαρμοσμένης τεχνολογίας που έχει χρησιμοποιηθεί στον κάθε ...(περισσότερα)
Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Οι επερχόμενες αλλαγές
Τις αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες, ανακοίνωσε σε πρόσφατες συνεντεύξεις ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης. ...(περισσότερα)
Η Ευρώπη ευαισθητοποιείται περαιτέρω για την Οδική Ασφάλεια
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλούς Μετακίνησης (European Transport Safety Council), 5 Υπουργοί Μεταφορών Ευρωπαϊκών Κρατών υπέγραψαν από κοινού διακήρυξη προς την Ευρωπαϊ...(περισσότερα)
Συνεχίζονται τα αυξημένα κυκλοφοριακά μέτρα και για την Πρωτομαγιά
Έπειτα από τις ημέρες του Πάσχα, η Τροχαία προχωρά στην εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων και για το ερχόμενο τριήμερο της Πρωτομαγιάς. ...(περισσότερα)
Βρυξέλλες: Μείωση ορίου ταχύτητας - υποδιπλασιασμός θανάτων από τροχαία
Μετά από τη μείωση του ορίου ταχύτητας στις Βρυξέλλες στα 30 χλμ./ώρα, παρατηρήθηκε πτώση του αριθμού θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: Τι περιλαμβάνουν και ποιος είναι ο σκοπός τους
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αυξάνουν διαρκώς τη δυναμική τους, οπότε ήρθε η στιγμή να κατανοήσουμε καλύτερα τι αφορούν. ...(περισσότερα)
Υπνηλία κατά την οδήγηση: Ένα υποτιμημένο φαινόμενο
Μια από τις πιο σημαντικές και όμως λιγότερο προβεβλημένες αιτίες θανάτων στους δρόμους ανά τον κόσμο, είναι η οδήγηση κατά τη διάρκεια της οποίας ο οδηγός είναι μισοκοιμισμένος. ...(περισσότερα)
Πρόστιμο 1.500 ευρώ για κάπνισμα στο αυτοκίνητο
Με νέα εγκύκλιο που εκδόθηκε από το Υπουργείο Υγείας, ο Υπουργός Ανδρέας Ξανθός ζητά να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι, τη στιγμή που ο αντικαπνιστικός νόμος περιλαμβάνει πρόστιμα και για όσους καπνίζουν...(περισσότερα)
Σύστημα προειδοποίησης κίνησης στην αντίθετη λωρίδα από την Bosch
Η Bosch εξελίσσει ένα ειδικό σύστημα για την αντιμετώπιση ενός από τα πιο σημαντικά προβλήματα στους δρόμους της Ευρώπης, την κίνηση στην αντίθετη λωρίδα κυκλοφορίας ...(περισσότερα)

S5 Box