Τα αυτοκίνητα SUV καταλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων στην Ευρώπη, όμως αρκετές είναι οι ενστάσεις αναφορικά με τον όγκο τους και τη μειωμένη ασφάλεια όσον αφορά στους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων εντός αστικού ιστού.
Η τελευταία δεκαετία έχει χαρακτηριστεί από την αλματώδη άνοδο πωλήσεων των Οχημάτων Ελευθέρου Χρόνου, γνωστών και ως SUV.
Ο συγκεκριμένος τύπος αυτοκινήτων έχει πάρει τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις παγκοσμίως και κατά συνέπεια, στην ευρωπαϊκή αγορά. Ωστόσο, αυτή η διαφοροποίηση έχει και ορισμένες… επιπλοκές, κυρίως όσον αφορά στις αστικές μετακινήσεις.
Οι δύο βασικοί λόγοι είναι πως τα ογκώδη SUV καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο, ο οποίος δεν είναι πάντοτε διαθέσιμος εντός πόλης, ενώ παράλληλα το αυξημένο βάρος τους, τα καθιστά περισσότερο επικίνδυνα σε περίπτωση σύγκρουσης με μικρότερα οχήματα, δίκυκλα ή πεζούς και ποδηλάτες.
Μετά από τις φωνές διαμαρτυρίας στη Γαλλία, μετά από τις οποίες θεσπίστηκε ο τριπλασιασμός στο κόστος στάθμευσης εντός πόλης για τα SUV , στην προσπάθεια αποθάρρυνσης των οδηγών να εισέρχονται στον αστικό ιστό με αυτά, νέες φωνές ακούστηκαν από τη Μεγάλη Βρετανία.
Όπως αναφέρεται σε άρθρο του Guardian που υπογράφει η Helena Horton, ερευνητές προειδοποιούν πως ο πολλαπλασιασμός των μεγάλου όγκου αυτοκινήτων SUV στις μεγάλες πόλεις της χώρας, συνεπάγεται πως αυτά καταλαμβάνουν υπερβολικά πολύ χώρο, ενώ παράλληλα θέτει σε κίνδυνο άλλους χρήστες των δρόμων.
Έρευνα του Οργανισμού “Clean Cities” αποκαλύπτει πως ο αριθμός των SUV που κυκλοφορούν στους δρόμους του Λονδίνου το 2023 (800.000) είναι 10 φορές μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο το 2022 (80.000).
Ταυτόχρονα, τα SUV αποτελούν πλέον το 30% των οχημάτων που κυκλοφορούν στους βρετανικούς δρόμους (σχεδόν 1 στα 3), έναντι το 3% (σχεδόν 1 στα 30) πριν από δύο δεκαετίες.
Οι εμπειρογνώμονες που πραγματοποίησαν την έρευνα, προτείνουν την αυξημένη χρέωση θέσεων πάρκινγκ, όπως έγινε και στο Παρίσι, για τις μεγαλύτερες πόλεις της Αγγλίας όπως Λονδίνο, Μπέρμιγχαμ, Μπρίστολ, Κάρντιφ, Λιντς, Λίβερπουλ και Μάντσεστερ, ευελπιστώντας πως κάτι τέτοιο θα αποθαρρύνει τους οδηγούς από την υπερβολική χρήση αυτοκινήτων SUV στον αστικό ιστό.
Σύμφωνα με την “Le Parisien”, η αύξηση του αντιτίμου για στάθμευση των SUV εντός της πόλης του Παρισιού φαίνεται να αποφέρει ήδη καρπούς, αφού ο αριθμός των παρκαρισμένων οχημάτων τέτοιου τύπου έχει μειωθεί κατά τα 2/3 (67%).
Ο αυξημένος όγκος των SUV δημιουργεί λιγότερο ζωτικό χώρο εντός πόλεων, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι αυτά έχουν αρχίσει να ξεφεύγουν από τις διαστάσεις 1 μέτρου, που έχουν οι θέσεις στάθμευσης οι οποίες πωλούνται στην Αγγλία.
Επιπλέον, η παρουσία τους επιφέρει αύξηση στην κυκλοφοριακή συμφόρηση αλλά και στην εκπομπή ρύπων.
Παράλληλα, το μεγαλύτερο βάρος τους τα καθιστά και πιο επικίνδυνα, αφού σε περίπτωση σύγκρουσης με μικρότερα οχήματα, είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν μεγαλύτερο αριθμό θανάτων.
Συγκεκριμένα, μια πολύ «διαδεδομένη» αιτία θανάτου από συγκρούσεις με SUV, είναι η παγίδευση του οδηγού μικρότερου οχήματος ή του αναβάτη δικύκλου, κάτω από το αυτοκίνητο.
Ακόμη μια ανησυχητική πτυχή, έγκειται στο γεγονός ότι σύμφωνα με έρευνες, οι οδηγοί αυτοκινήτων με μεγαλύτερο ύψος, όπως είναι τα SUV, έχουν αυξημένη δυσκολία να δουν τα παιδιά ηλικίας έως 9 ετών, όταν αυτά κινούνται εμπρός από το όχημά τους .
«Τα SUV κυριαρχούν όλο και περισσότερο στους δρόμους μας», δήλωσε η Dr. Anna Goodman, ακαδημαϊκή ερευνήτρια στον τομέα των Μεταφορών και Διευθύντρια του οργανισμού “ of Transport for Quality of Life”, που συνεργάστηκε στην έρευνα με τον “Clean Cities”.
«Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, τον δημόσιο χώρο και την οδική ασφάλεια. Είναι σαφές ότι τα SUV αυξάνουν τον κίνδυνο στους δρόμους για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, ιδίως για τα παιδιά. Πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο λαμβάνουν στοχευμένα μέτρα για να αποθαρρύνουν την ιδιοκτησία και τη χρήση SUV, και οι πρώτες αναφορές από το Παρίσι δείχνουν ότι αυτά τα μέτρα μπορούν να είναι επιτυχημένα».
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: Seb Doe – Unsplash