SAFETY FIRST

Ο διεθνής ευρωπαϊκός οργανισμός T&E καλεί τους νομοθέτες να προχωρήσει σε μείωση του ύψους στα καπό των νέων αυτοκινήτων έως το 2035, προς όφελος της Οδικής Ασφάλειας.

Πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού T&E (Transport&Environment), ο οποίος δραστηριοποιείται τα τελευταία 30 χρόνια στους τομείς της Οδικής Ασφάλειας και της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών, σε συνεργασία με την καμπάνια «Καθαρές Πόλεις», παρουσιάζει επιχειρήματα με βάση τα οποία καλεί τους Ευρωπαίους νομοθέτες, να διασφαλίσουν τη μείωση του ύψους στα καπό των νέων αυτοκινήτων, μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Σύμφωνα με τα γραφόμενα στην έκθεση  , ένας βασικός λόγος για αυτή την έκκληση, έγκειται στο γεγονός ότι τα υψηλότερα καπό είναι περισσότερο επικίνδυνα σε περιπτώσεις ατυχημάτων.

Ωστόσο, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, όταν και τα SUV αναδείχθηκαν σταδιακά στην πιο δημοφιλή κατηγορία του αγοραστικού κοινού, το μέσο ύψος στα καπό των νέων αυτοκινήτων έχει αυξηθεί από 76,9 (2010) σε 83,8 (2024) εκατοστά, όπως προκύπτει από ανάλυση των στατιστικών δεδομένων σε Ευρωπαϊκή Ένωση, Ηνωμένο Βασίλειο και Νορβηγία.

Το αυξανόμενο ύψος στα καπό των νέων αυτοκινήτων, κυρίως σε SUV και Pick-Ups, αποτελεί κίνδυνο κυρίως για τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων όπως οι πεζοί (και ιδιαίτερα τα παιδιά).

Σε περίπτωση σύγκρουσης ενός οχήματος με πεζό, όσο μεγαλύτερο είναι το ύψος του καπό, τόσο πιο πιθανό είναι οι ενήλικοι πεζοί να χτυπηθούν πάνω από το κέντρο βάρους του σώματός τους.

Αυτό συνεπάγεται πως αρχικά, θα χτυπηθούν ζωτικά όργανα στον κορμό των ανθρώπων, ενώ παράλληλα αυξάνεται η πιθανότητα μετά το χτύπημα, αυτοί να πέσουν εμπρός και κάτω στο οδόστρωμα, με αποτέλεσμα την μετέπειτα παράσυρσή τους από το όχημα και τον περαιτέρω τραυματισμό, πολλές φορές θανάσιμα.

Αντίθετα, αν το καπό είναι πιο χαμηλό, τυχόν χτύπημα πεζού μπορεί να δημιουργήσει τραυματισμούς σε χαμηλότερα σημεία του σώματος, όπως τα πόδια. Αμέσως μετά, οι περισσότερες πιθανότητες λόγω δυναμικής, είναι είτε το σώμα να πέσει στο πλάι, είτε να βρεθεί στο καπό και έπειτα στο πλάι. Προφανώς, μια τέτοια περίπτωση δεν είναι ακίνδυνη, αλλά οι πιθανότητες θανάσιμου τραυματισμού είναι λιγότερες από αυτήν που προαναφέραμε.

Επιπλέον, το υψηλό καπό μπορεί να επιφέρει μειωμένη ορατότητα των οδηγών σε χαμηλού ύψους αντικείμενα αλλά κυρίως, χρήστες των δρόμων. Μια τέτοια κατηγορία είναι τα παιδιά που δεν έχουν ολοκληρώσει την ανάπτυξή τους.

Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα έρευνας στο Βέλγιο, μια αύξηση ύψους κατά 10 εκατοστά στο καπό ενός αυτοκινήτου, αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού για πεζούς, ποδηλάτες και γενικά τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, κατά 27%.

Ακόμη, αυτοκίνητα με καπό μεγαλύτερου ύψους, όπως SUV ή Pick-Up, αποτελούν αυξημένο κίνδυνο κατά 20-50%, σε σύγκριση με τα χαμηλότερα αυτοκίνητα.

Ένα ενδιαφέρον στατιστικό, που αποτελεί και επιχείρημα των θιασωτών της ηλεκτροκίνησης, είναι πως το μέσο ύψος των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (Battery Electric Vehicles – BEVs) είναι κατά 2,3 εκατοστά χαμηλότερο, από εκείνο οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Καταλήγοντας, η T&E και η Clean Cities Campaign καλούν την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο να περιορίσουν το μέγιστο ύψος των καπό των αυτοκινήτων που θα βρίσκονται στην αγορά από το 2035, στα 85 εκατοστά.

Το σκεπτικό είναι πως το συγκεκριμένο όριο, μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του 95% των ενήλικων πεζών γυναικών που εμπλέκονται σε ατυχήματα.

Ο λόγος είναι πως μόνο το 5% των ενήλικων γυναικών στην Ευρώπη έχουν κέντρο βάρους χαμηλότερα από τα 86 εκατοστά, ενώ η πρόσκρουση κάτω από το κέντρο βάρους αυξάνει τα ποσοστά επιβίωσης.

Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως οι αρθρογράφοι της Έκθεσης, παροτρύνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημοσιεύσει προτάσεις για την οριοθέτηση και αντιστροφή της αύξησης του ύψους του καπό μέχρι τον Ιούλιο του 2027, ημερομηνία-προθεσμία για την αναθεώρηση της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια των οχημάτων, και ζητά από το Ηνωμένο Βασίλειο να τηρήσει το ίδιο χρονοδιάγραμμα.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: ΑΙ

Περισσότερα Safety First

Φινλανδία: Βραβείο για τις επιδόσεις στην Οδική Ασφάλεια
Η Φινλανδία πέτυχε για ακόμη μια φορά καλές επιδόσεις στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, κατακτώντας μάλιστα και το ομώνυμο βραβείο. ...(περισσότερα)
Έρχεται αναθεώρηση στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Διαβάστε ποιες είναι αλλαγές αναμένεται να γίνουν στο προσεχές χρονικό διάστημα από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όσον αφορά στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. ...(περισσότερα)
Οι 20 χειρότερες συνήθειες των νεαρών Βρετανών κατά την οδήγηση
Τα στατιστικά δεδομένα στην Μεγάλη Βρετανία αναδεικνύουν τις συνήθειες των νεαρών οδηγών όταν αυτοί βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, οι οποίες δυστυχώς δε βοηθούν στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Αυστραλία: Δράση για την αποφυγή της υπνηλίας κατά την οδήγηση
Η αυστραλιανή Transport Accident Commission (TAC) δημιούργησε τη δράση "Pause Stop", για ευαισθητοποίηση σχετικά με την αποφυγή της υπνηλίας κατά την οδήγηση. ...(περισσότερα)
Πρωτοβουλία ενάντια στην οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών στις ΗΠΑ
Η National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) του Αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών, ανακοίνωσε την έναρξη εκστρατείας για την αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, π...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Οι ανησυχητικές συνήθειες των οδηγών απέναντι στους μοτοσικλετιστές
Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο κατέδειξε πως οι μοτοσικλετιστές όχι μόνο παραμένουν μια από τις πιο ευπαθείς ομάδες χρηστών των δρόμων, αλλά γίνονται και δέκτες άσχημων συμπεριφορών όπως το πέταγμα σκουπ...(περισσότερα)
Χάρη στη ζώνη απέφυγε τα χειρότερα ο Sergio Aguero
Το πρόσφατο αυτοκινητιστικό ατύχημα ενός εκ των κορυφαίων ποδοσφαιριστών στον κόσμο, Sergio Aguero, φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη μεγάλη σημασία της χρήσης ζώνης ασφαλείας εντός του αυτοκινήτου. ...(περισσότερα)
Οι καλύτερες και χειρότερες πόλεις για οδήγηση στον κόσμο - Η θέση της Αθήνας
Μεγάλη έρευνα ανέδειξε τις καλύτερες, αλλά και τις χειρότερες πόλεις για τους οδηγούς παγκοσμίως, με την Αθήνα βρίσκεται μόλις στην 90ή θέση της κατάταξης, έχοντας ωστόσο και μια πρωτιά... ...(περισσότερα)
Εργασίες βελτίωσης του οδικού δικτύου ανά την Ελλάδα
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Περιφέρεια Αττικής, ανακοίνωσαν την έναρξη έργων υποδομής, για βελτίωση της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο. ...(περισσότερα)
Λακκούβες δεν έχουν μόνο οι ελληνικοί δρόμοι
Μπορεί οι λακκούβες να αποτελούν συνηθισμένο –και επικίνδυνο- θέαμα στους ελληνικούς δρόμους, όμως πρόσφατη έρευνα έδειξε πως αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και στην Μεγάλη Βρετανία. ...(περισσότερα)

S5 Box