SAFETY FIRST

Η αλλαγή των κανονισμών στη διαδικασία αξιολόγησης του Euro NCAP, με φόντο τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, συνδέεται με την αύξηση στα κουμπιά ή τους διακόπτες και την αντίστοιχη μείωση στις οθόνες αφής εντός των νέων αυτοκινήτων.

Από την περασμένη δεκαετία, η ανάπτυξη της ψηφιοποίησης άλλαξε ριζικά την εικόνα του εσωτερικού των νέων οχημάτων, αφού οι οθόνες (αφής ή μη) αντικατέστησαν σε μεγάλο ποσοστό τα κουμπιά και τους διακόπτες, που είχαμε συνηθίσει.

Αυτή η εξέλιξη είχε όμως και μια αρνητική επίδραση, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί κατακόρυφη αύξηση στα ποσοστά απόσπασης προσοχής από τον δρόμο, γεγονός που συνιστά έναν από τους βασικότερους παράγοντες των τροχαίων ατυχημάτων.

Προφανώς, το μεγαλύτερο μερίδιο σχετικά με την απόσπαση προσοχής ανήκει στην εκτεταμένη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, αφού οι οθόνες αφής «ευθύνονται» κυρίως για την απόσπαση του βλέμματος του οδηγού από το δρόμο, κατά την εναλλαγή ορισμένων λειτουργιών, όπως το air condition κλπ.

Από τη στιγμή που η εκτεταμένη χρήση οθονών αφής φαίνεται πως έχει και αρνητικά σημεία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε συνεργασία με οργανισμούς Οδικής Ασφάλειας, θα αλλάξουν πολιτική, αυξάνοντας εκ νέου τα κουμπιά και τους διακόπτες στα εσωτερικά των νέων αυτοκινήτων.

Μάλιστα, αυτό θα συμβεί αρκετά σύντομα, αφού από το 2026 ο ανεξάρτητος οργανισμός ασφάλειας Euro NCAP, που πραγματοποιεί τα γνωστά σε όλους πλέον, crash tests, θα αλλάξει τον τρόπο διενέργειας των δοκιμών αξιολόγησης που πραγματοποιεί.

Συγκεκριμένα, για την επίτευξη του μέγιστου των βαθμών στην αξιολόγηση ασφαλείας, τα αυτοκίνητα θα πρέπει να μη βασίζονται αποκλειστικά στις οθόνες αφής, αλλά και στη χρήση κουμπιών ή διακοπτών για ενέργειες όπως η χρήση κόρνας, η ενεργοποίηση φλας και υαλοκαθαριστήρων, καθώς και η πραγματοποίηση κλήσεων έκτακτης ανάγκης.

Όπως υποστήριξε με δηλώσεις στο έγκυρο Μέσο «The Times» ο Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης του Euro NCAP, Matthew Avery, «η υπερβολική χρήση των οθονών αφής είναι ένα πρόβλημα σε ολόκληρη τη βιομηχανία, με σχεδόν όλους τους κατασκευαστές οχημάτων να μεταφέρουν τα βασικά χειριστήρια σε κεντρικές οθόνες αφής, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να αποσπούν τα μάτια τους από το δρόμο και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων από απόσπαση της προσοχής».

Αξίζει να τονιστεί, πως η σταδιακή επαναφορά κουμπιών και διακοπτών δε σημαίνει πως οι οθόνες αφής θα καταργηθούν. Ο δεδηλωμένος στόχος είναι όλα τα παραπάνω να συνυπάρχουν με τέτοιο όμως τρόπο, ώστε να παρέχουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τον οδηγό και τους επιβάτες ενός οχήματος.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Mercedes-Benz

Περισσότερα Safety First

Praise Awards 2016
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) έχει δημιουργήσει τα "Praise Awards", βραβεία που απονέμονται κάθε χρόνο σε εταιρείες που έχουν πάρει μέτρα για τη β...(περισσότερα)
Περί ασφάλειας των πεζών
Οι πεζοί αποτελούν μια από τις πιο "ευπαθείς" ομάδες ατόμων που κινούνται στους δρόμους και δυστυχώς τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν πως οι θάνατοί τους έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. ...(περισσότερα)
3 βασικές ενέργειες συντήρησης του αυτοκινήτου μας στην καραντίνα
Η καραντίνα που επιβλήθηκε λόγω του κορονοϊού, έχει μειώσει πάρα πολύ τα χιλιόμετρα που πραγματοποιούμε με το αυτοκίνητο. Διαβάστε ποιες είναι οι βασικές ενέργειες που πρέπει να κάνουμε, για την συντή...(περισσότερα)
Ισπανία: Σχέδια μείωσης του επιτρεπτού ορίου οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ
Οι Ισπανοί αναμένεται να περιορίσουν την μέγιστη επιτρεπόμενη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης, στα 0,2 mg ανά λίτρο. ...(περισσότερα)
Ευρώπη: Ελλειμματική χρηματοδότηση στην Οδική Ασφάλεια
Η χρηματοδότηση για έρευνα στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, παρουσιάζει σαφή μείωση σε όλη την Ευρώπη, με τους ερευνητές να κρούουν κώδωνα κινδύνου. ...(περισσότερα)
Τροχαία ατυχήματα: Η βασική αιτία θανάτου για παιδιά ηλικίας 1-13 ετών
Τα τροχαία ατυχήματα είναι η βασική αιτία θανάτου παιδιών ηλικίας 1-13 ετών, γεγονός που οι περισσότεροι αντιλαμβανόμαστε και οι στατιστικές δυστυχώς, επιβεβαιώνουν. ...(περισσότερα)
Παράταση ισχύος για τις άδειες οδήγησης που λήγουν έως τα μέσα Δεκεμβρίου
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε την παράταση ισχύος κατά 3 μήνες, στις άδειες οδήγησης που λήγουν στην περίοδο 3 Νοεμβρίου-14 Δεκεμβρίου, λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας. ...(περισσότερα)
Απόσπαση προσοχής: Παραμένει στις κύριες αιτίες τροχαίων σε Ευρώπη και Ελλάδα
Αν και η ευαισθητοποίηση σχετικά με την Οδική Ασφάλεια φαινομενικά αυξάνεται, η απόσπαση προσοχής, συνεχίζει να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, τόσο στην Ελλάδα όσο και...(περισσότερα)
Άδειες οδήγησης: Παράταση ισχύος για ακόμη 4 μήνες
Σε εκ νέου παράταση ισχύος των αδειών οδήγησης λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, προχώρησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. ...(περισσότερα)
Όριο ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα στο κέντρο του Λονδίνου
Όπως αναφέρουν τα μεγαλύτερα ΜΜΕ της Αγγλίας, έως το 2020 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία περαιτέρω μείωσης των ορίων ταχύτητας στα 20 μίλια/ώρα, σε οδούς-κλειδιά του Κεντρικού Λονδίνου. ...(περισσότερα)

S5 Box