SAFETY FIRST

Μπορεί η τεχνολογία των μετακινήσεων οχημάτων δίχως την ανάγκη οδηγού να εξελίσσεται διαρκώς, ωστόσο αυτό δε συνεπάγεται τον αυτόματο εκμηδενισμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Τα στατιστικά δεκαετιών έχουν δείξει πως η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων, σε ποσοστό που ξεπερνά το 90%, οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Έχοντας αυτό ως βάση, οι ιθύνοντες των φορέων Οδικής Ασφάλειας και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας ευρύτερα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, εφόσον αναπτυχθεί η αυτόνομη οδήγηση και κατά συνέπεια, οι άνθρωποι δεν οδηγούν τα οχήματα, τότε τα τροχαία ατυχήματα θα μειωθούν δραστικά, φτάνοντας έως και να εκμηδενιστούν.

Πάντως, αυτό δεν είναι απόλυτο αφού αναγκαία συνθήκη για κάτι τέτοιο, είναι όλα τα οχήματα, καθώς και οι υποδομές που τα περικλείουν (φωτεινοί σηματοδότες, διαμόρφωση οδικού δικτύου κλπ.) να βρίσκονται σε αντίστοιχο τεχνολογικό επίπεδο.

Ταυτόχρονα, αξίζει να αναφέρουμε πως μέχρι την επίτευξη της 100% αυτόνομης μετακίνησης, τα αυτοκίνητα θα ενσωματώνουν ολοένα και περισσότερες τέτοιες τεχνολογίες, παρέχοντας δυνατότητα εναλλαγής του ελέγχου μεταξύ των ιδίων και των οδηγών.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ανεξάρτητος φιλανθρωπικός οργανισμός IAM RoadSmart, που ειδικεύεται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας και εδρεύει στη Μεγάλη Βρετανία, θεωρεί πως η ανάπτυξη της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης δε μπορεί από μόνη της να φέρει εκμηδενισμό τροχαίων, αφού και οι άνθρωποι χρειάζεται να εκπαιδευτούν αναλόγως.

Με αφορμή το γεγονός ότι οι Αρχές στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανακοίνωσαν την πρόθεση να ξεκινήσουν την ενσωμάτωση των αυτόνομων οχημάτων στο κυκλοφοριακό οικοσύστημα από το 2025, ο IAM RoadSmart κάλεσε τους κατασκευαστές να πείσουν την κυβέρνηση, προκειμένου να δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση των οδηγών.

Προς το παρόν, η συνύπαρξη αυτόνομων οχημάτων και οδηγών δεν κυλάει απολύτως ομαλά, αφού σε αρκετές περιπτώσεις έχουν καταγραφεί ατυχήματα, λόγω δυσκολίας στην «επικοινωνία» μεταξύ των δύο πλευρών.

Αυτό συμβαίνει σε δύο βασικές περιπτώσεις. Η πρώτη, αφορά στην εναλλαγή του ελέγχου μεταξύ οχήματος και οδηγού, καθώς πολλές φορές έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να υπάρξει ατύχημα, επειδή ένας οδηγός άφησε τον έλεγχο στο όχημα, χωρίς αυτό να είναι σωστή ενέργεια.

Επίσης, κυρίως στις Η.Π.Α. έχουν υπάρξει αρκετά ατυχήματα μεταξύ αυτόνομων οχημάτων και αυτοκινήτων με κανονικό οδηγό, λόγω έλλειψης σωστής "κατανόησης" των κινήσεων από τις δύο πλευρές.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του IAM RoadSmart, τα αυτόνομα οχήματα δε θα εξαλείψουν τα ατυχήματα στη Μεγάλη Βρετανία, καθώς η έλλειψη δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες και η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία, μπορεί να οδηγήσει σε οδηγικές συμπεριφορές οι οποίες θα καταστούν επικίνδυνες.

Πριν από την ευρεία εισαγωγή των αυτόνομων οχημάτων στην κυκλοφορία από το 2025, η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεση εμφάνισής τους από την επόμενη χρονιά, καθώς και την δημιουργία του «Κλάδου Έρευνας για την Οδική Ασφάλεια» με στόχο την κατανόηση της επίδρασης που θα έχουν οι τεχνολογίες αυτόνομων μετακινήσεων στην Οδική Ασφάλεια.

Ο νέος αυτός κλάδος, θα έχει ως αντικείμενο την αξιολόγηση των επιδόσεων ασφαλείας από τα αυτόνομα οχήματα, αντλώντας δεδομένα από ατυχήματα και πραγματοποιώντας έρευνες αξιολόγησης των τάσεων ασφαλείας, με απώτερο τη διασφάλιση πως η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλαδή προς την εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων.

Μετά από αυτές τις εξελίξεις, ο IAM RoadSmart προέτρεψε την Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου να διασφαλίσει ότι τα αυτόνομα οχήματα δεν θα επηρεάσουν αρνητικά την οδική ασφάλεια και δεν θα επιβάλουν περιορισμούς στους οδηγούς.

Η κύρια ανησυχία, προέρχεται από την έλλειψη γνώσεων και εμπειρίας των αυτοκινητιστών, σχετικά με την τεχνολογία αυτόνομης μετακίνησης, αφού οι περισσότεροι χρήστες των δρόμων δεν έχουν βρεθεί σε άμεση επαφή με αυτόνομα οχήματα.
Έρευνα του IAM RoadSmart σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, πιστοποίησε πως οι οδηγοί δείχνουν υπερβολική εμπιστοσύνη στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις εναλλαγής του ελέγχου, μεταξύ του οχήματος και του οδηγού.

Αυτό, επιφέρει αρκετά ατυχήματα, οπότε ο Οργανισμός κάλεσε την κυβέρνηση και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, να φροντίσουν ώστε οι χρήστες των δρόμων θα εκπαιδευτούν κατάλληλα, κατανοώντας τον τρόπο λειτουργίας των αυτόνομων οχημάτων.

«Υποστηρίζουμε την πρόθεση της κυβέρνησης να καταστήσει το Ηνωμένο Βασίλειο παγκόσμιο ηγέτη στην τεχνολογία χωρίς οδηγό, αλλά υπάρχει κρίσιμη ανάγκη να εκπαιδευτούν οι οδηγοί στις νέες δεξιότητες που θα χρειαστούν για τον ασφαλή έλεγχο των ολοένα και πιο αυτόνομων αυτοκινήτων", δήλωσε ο Neil Greig, Διευθυντής Πολιτικής και Έρευνας στο IAM RoadSmart. "Οι έρευνες δείχνουν σαφώς ότι οι οδηγοί που γνωρίζουν τι να περιμένουν αν ένα αυτόνομο αυτοκίνητο ξαφνικά επιστρέψει τον έλεγχο, είναι πιο ικανοί να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με ηρεμία και ασφάλεια.

«Είναι ζωτικής σημασίας να συνεργαστεί η κυβέρνηση με την DVSA και τους παρόχους κατάρτισης, όπως η IAM RoadSmart, για την ανάπτυξη νέων πόρων για την εκπαίδευση των οδηγών.

«Ευτυχώς, οι άνθρωποι απομακρύνονται από την υπόθεση ότι τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα θα εξαλείψουν το 90% των συγκρούσεων που φέρεται να προκαλούνται από ανθρώπινο λάθος. Με περαιτέρω έρευνα μπορούμε να κατανοήσουμε όλους τους παράγοντες που μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο σε μελλοντικές συγκρούσεις».

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: IAM RoadSmart

Περισσότερα Safety First

Έξοδος από το δρόμο, η βασική αιτία θανάτων στην Victoria της Αυστραλίας
Δημοσίευμα του ιδιαίτερα δραστήριου οργανισμού οδικής ασφάλειας της Αυστραλίας, Transport Accident Commission, αναφέρει πως οι έξοδοι από το δρόμο παραμένουν η σημαντικότερη αιτία θανάτων και τραυματι...(περισσότερα)
Δεκέμβριος 2021: Τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις στην Αττική
Κατά τον τελευταίο μήνα της χρονιάς που ολοκληρώθηκε, σημειώθηκαν 588 τροχαία ατυχήματα με 14 νεκρούς, καθώς και 17.384 παραβάσεις συνολικά. ...(περισσότερα)
Τρισδιάστατη διάβαση πεζών στην Ισλανδία
Ένας πρωτότυπος τρόπος βρέθηκε στη μακρινή Ισλανδία, ώστε οι οδηγοί να μειώνουν ταχύτητα και να προσέχουν ακόμη περισσότερο τους πεζούς, όταν εισέρχονται σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη. ...(περισσότερα)
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme)
Πρόκειται για τον πιο γνωστό και αναγνωρισμένο οργανισμό διενέργειας crash test, από τον οποίο εξάγονται αποτελέσματα για εταιρείες και αυτοκίνητα στην Ευρώπη. ...(περισσότερα)
Παιχνίδι Οδικής Ασφάλειας για παιδιά!
Η πρώτη εφαρμογή που επιτρέπει στα παιδιά να εξοικειωθούν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και την έννοια της Οδικής Ασφάλειας συνολικά, είναι γεγονός. ...(περισσότερα)
Πρωτοβουλία ενάντια στην οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών στις ΗΠΑ
Η National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) του Αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών, ανακοίνωσε την έναρξη εκστρατείας για την αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, π...(περισσότερα)
Η χρήση ακουστικών κατά την κίνηση αυξάνει την πιθανότητα ατυχήματος (+video)
Πείραμα της Ford έδειξε πως η χρήση ακουστικών κατά τις μετακινήσεις με τετράτροχα ή δίτροχα οχήματα, καθώς και ως πεζοί, μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τους χρήστες των δρόμων. ...(περισσότερα)
Ψηφιακή ανανέωση άδειας οδήγησης
Όπως έγινε επισήμως γνωστό, η ανανέωση της άδειας οδήγησης καθώς και η απόκτηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας, θα μπορούν να πραγματοποιηθούν από το gov.gr. ...(περισσότερα)
Πόδια στο ταμπλό: Μια θανάσιμα κακή συνήθεια
Όταν βάζουμε τα πόδια στα ταμπλό ενώ βρισκόμαστε στη θέση του συνοδηγού διαπράττουμε ένα τεράστιο λάθος, καθώς σε περίπτωση ατυχήματος, έστω και με μικρή ταχύτητα, οι επιπτώσεις θα είναι από σπάσιμο π...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)

S5 Box