SAFETY FIRST

Μπορεί η τεχνολογία των μετακινήσεων οχημάτων δίχως την ανάγκη οδηγού να εξελίσσεται διαρκώς, ωστόσο αυτό δε συνεπάγεται τον αυτόματο εκμηδενισμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Τα στατιστικά δεκαετιών έχουν δείξει πως η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων, σε ποσοστό που ξεπερνά το 90%, οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Έχοντας αυτό ως βάση, οι ιθύνοντες των φορέων Οδικής Ασφάλειας και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας ευρύτερα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, εφόσον αναπτυχθεί η αυτόνομη οδήγηση και κατά συνέπεια, οι άνθρωποι δεν οδηγούν τα οχήματα, τότε τα τροχαία ατυχήματα θα μειωθούν δραστικά, φτάνοντας έως και να εκμηδενιστούν.

Πάντως, αυτό δεν είναι απόλυτο αφού αναγκαία συνθήκη για κάτι τέτοιο, είναι όλα τα οχήματα, καθώς και οι υποδομές που τα περικλείουν (φωτεινοί σηματοδότες, διαμόρφωση οδικού δικτύου κλπ.) να βρίσκονται σε αντίστοιχο τεχνολογικό επίπεδο.

Ταυτόχρονα, αξίζει να αναφέρουμε πως μέχρι την επίτευξη της 100% αυτόνομης μετακίνησης, τα αυτοκίνητα θα ενσωματώνουν ολοένα και περισσότερες τέτοιες τεχνολογίες, παρέχοντας δυνατότητα εναλλαγής του ελέγχου μεταξύ των ιδίων και των οδηγών.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ανεξάρτητος φιλανθρωπικός οργανισμός IAM RoadSmart, που ειδικεύεται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας και εδρεύει στη Μεγάλη Βρετανία, θεωρεί πως η ανάπτυξη της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης δε μπορεί από μόνη της να φέρει εκμηδενισμό τροχαίων, αφού και οι άνθρωποι χρειάζεται να εκπαιδευτούν αναλόγως.

Με αφορμή το γεγονός ότι οι Αρχές στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανακοίνωσαν την πρόθεση να ξεκινήσουν την ενσωμάτωση των αυτόνομων οχημάτων στο κυκλοφοριακό οικοσύστημα από το 2025, ο IAM RoadSmart κάλεσε τους κατασκευαστές να πείσουν την κυβέρνηση, προκειμένου να δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση των οδηγών.

Προς το παρόν, η συνύπαρξη αυτόνομων οχημάτων και οδηγών δεν κυλάει απολύτως ομαλά, αφού σε αρκετές περιπτώσεις έχουν καταγραφεί ατυχήματα, λόγω δυσκολίας στην «επικοινωνία» μεταξύ των δύο πλευρών.

Αυτό συμβαίνει σε δύο βασικές περιπτώσεις. Η πρώτη, αφορά στην εναλλαγή του ελέγχου μεταξύ οχήματος και οδηγού, καθώς πολλές φορές έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να υπάρξει ατύχημα, επειδή ένας οδηγός άφησε τον έλεγχο στο όχημα, χωρίς αυτό να είναι σωστή ενέργεια.

Επίσης, κυρίως στις Η.Π.Α. έχουν υπάρξει αρκετά ατυχήματα μεταξύ αυτόνομων οχημάτων και αυτοκινήτων με κανονικό οδηγό, λόγω έλλειψης σωστής "κατανόησης" των κινήσεων από τις δύο πλευρές.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του IAM RoadSmart, τα αυτόνομα οχήματα δε θα εξαλείψουν τα ατυχήματα στη Μεγάλη Βρετανία, καθώς η έλλειψη δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες και η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία, μπορεί να οδηγήσει σε οδηγικές συμπεριφορές οι οποίες θα καταστούν επικίνδυνες.

Πριν από την ευρεία εισαγωγή των αυτόνομων οχημάτων στην κυκλοφορία από το 2025, η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεση εμφάνισής τους από την επόμενη χρονιά, καθώς και την δημιουργία του «Κλάδου Έρευνας για την Οδική Ασφάλεια» με στόχο την κατανόηση της επίδρασης που θα έχουν οι τεχνολογίες αυτόνομων μετακινήσεων στην Οδική Ασφάλεια.

Ο νέος αυτός κλάδος, θα έχει ως αντικείμενο την αξιολόγηση των επιδόσεων ασφαλείας από τα αυτόνομα οχήματα, αντλώντας δεδομένα από ατυχήματα και πραγματοποιώντας έρευνες αξιολόγησης των τάσεων ασφαλείας, με απώτερο τη διασφάλιση πως η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλαδή προς την εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων.

Μετά από αυτές τις εξελίξεις, ο IAM RoadSmart προέτρεψε την Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου να διασφαλίσει ότι τα αυτόνομα οχήματα δεν θα επηρεάσουν αρνητικά την οδική ασφάλεια και δεν θα επιβάλουν περιορισμούς στους οδηγούς.

Η κύρια ανησυχία, προέρχεται από την έλλειψη γνώσεων και εμπειρίας των αυτοκινητιστών, σχετικά με την τεχνολογία αυτόνομης μετακίνησης, αφού οι περισσότεροι χρήστες των δρόμων δεν έχουν βρεθεί σε άμεση επαφή με αυτόνομα οχήματα.
Έρευνα του IAM RoadSmart σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, πιστοποίησε πως οι οδηγοί δείχνουν υπερβολική εμπιστοσύνη στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις εναλλαγής του ελέγχου, μεταξύ του οχήματος και του οδηγού.

Αυτό, επιφέρει αρκετά ατυχήματα, οπότε ο Οργανισμός κάλεσε την κυβέρνηση και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, να φροντίσουν ώστε οι χρήστες των δρόμων θα εκπαιδευτούν κατάλληλα, κατανοώντας τον τρόπο λειτουργίας των αυτόνομων οχημάτων.

«Υποστηρίζουμε την πρόθεση της κυβέρνησης να καταστήσει το Ηνωμένο Βασίλειο παγκόσμιο ηγέτη στην τεχνολογία χωρίς οδηγό, αλλά υπάρχει κρίσιμη ανάγκη να εκπαιδευτούν οι οδηγοί στις νέες δεξιότητες που θα χρειαστούν για τον ασφαλή έλεγχο των ολοένα και πιο αυτόνομων αυτοκινήτων", δήλωσε ο Neil Greig, Διευθυντής Πολιτικής και Έρευνας στο IAM RoadSmart. "Οι έρευνες δείχνουν σαφώς ότι οι οδηγοί που γνωρίζουν τι να περιμένουν αν ένα αυτόνομο αυτοκίνητο ξαφνικά επιστρέψει τον έλεγχο, είναι πιο ικανοί να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με ηρεμία και ασφάλεια.

«Είναι ζωτικής σημασίας να συνεργαστεί η κυβέρνηση με την DVSA και τους παρόχους κατάρτισης, όπως η IAM RoadSmart, για την ανάπτυξη νέων πόρων για την εκπαίδευση των οδηγών.

«Ευτυχώς, οι άνθρωποι απομακρύνονται από την υπόθεση ότι τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα θα εξαλείψουν το 90% των συγκρούσεων που φέρεται να προκαλούνται από ανθρώπινο λάθος. Με περαιτέρω έρευνα μπορούμε να κατανοήσουμε όλους τους παράγοντες που μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο σε μελλοντικές συγκρούσεις».

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: IAM RoadSmart

Περισσότερα Safety First

Η Ευρώπη ευαισθητοποιείται περαιτέρω για την Οδική Ασφάλεια
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλούς Μετακίνησης (European Transport Safety Council), 5 Υπουργοί Μεταφορών Ευρωπαϊκών Κρατών υπέγραψαν από κοινού διακήρυξη προς την Ευρωπαϊ...(περισσότερα)
Μπορεί η αύξηση στις τιμές καυσίμων να φέρει βελτίωση στην Οδική Ασφάλεια;
Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία δείχνει πως η κατακόρυφη αύξηση της τιμής στα καύσιμα, έχει δημιουργήσει καλύτερες οδηγικές συνήθειες στους δρόμους της χώρας. ...(περισσότερα)
Άδειες οδήγησης: Παράταση ισχύος έως το τέλος Ιανουαρίου
Όπως έγινε γνωστό, περίοδος ισχύος αδειών οδήγησης, που έληγαν παρατείνεται μέχρι τουλάχιστον τις 31 Ιανουαρίου - Διαβάστε ποιες κατηγορίες αδειών αφορά η παράταση. ...(περισσότερα)
Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα συστήματα C-ITS
Η ομάδα εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρουσίασε το πόρισμά της σχετικά με την πλατφόρμα C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από συστάσεις με...(περισσότερα)
Επίσημο: Ισοδυναμία άδειας οδήγησης αυτοκινήτου με άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου ή ελαφρού δικύκλου
Η Ολομέλεια του Ελληνικού Κοινοβουλίου υπερψήφισε την ισοδυναμία ανάμεσα στην άδεια οδήγησης αυτοκινήτου κατηγορίας Β, με εκείνη της οδήγησης μοτοποδηλάτου (ΑΜ) έως 50 κ.εκ. ή ελαφρού δικύκλου (Α1) έω...(περισσότερα)
Αττική: Τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις Ιουνίου
Η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, βεβαίωσε πως κατά τη διάρκεια του Ιουνίου καταγράφηκαν 19.562 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και 538 τροχαία ατυχήματα, με 12 νεκρούς. ...(περισσότερα)
Στη Σουηδία οι λιγότεροι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2019
Σύμφωνα με μετρήσεις σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2019, η Σουηδία ήταν η χώρα με το μικρότερο αριθμό θανάτων, με την Ελλάδα να βρίσκεται χαμηλά στη λίστα. ...(περισσότερα)
Οδήγηση το χειμώνα και ο σημαντικός ρόλος των ελαστικών
Ο χειμώνας έφτασε και καθώς η ασφάλεια είναι πάνω από όλα, είναι σημαντικό να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουμε τις πρόσθετες απαιτήσεις που προκύπτουν. ...(περισσότερα)
Ολλανδία: Αύξηση 25% στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα
Οι απώλειες από τροχαία ατυχήματα δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, όπως πιστοποιεί η αύξηση των θανάτων στους Ολλανδικούς δρόμους. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Προς νομοθεσία για ψηφιακή διαθεσιμότητα των ορίων ταχύτητας
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να αναβαθμίσει τους κανόνες στον τομέα των μετακινήσεων, ζητώντας την ψηφιακή παροχή δεδομένων για τα όρια ταχύτητας, από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ...(περισσότερα)

S5 Box