SAFETY FIRST

Ο οργανισμός Οδικής Ασφάλειας Euro NCAP, κάλεσε τους κατασκευαστές να διαθέσουν περισσότερα έξυπνα συστήματα ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό των μικρών επαγγελματικών τους οχημάτων – ο λόγος είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

Η πρόσφατη αξιολόγηση ασφάλειας νέων οχημάτων του γνωστού Ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας, Euro NCAP (European New Car Assessment Program) ήταν λίγο διαφορετική από ότι έχουμε συνηθίσει.

Ο λόγος, ήταν πως στο «μικροσκόπιο» βρέθηκαν μικρά επαγγελματικά φορτηγά οχήματα, τα επονομαζόμενα small panel vans, που βασίζονται σε αντίστοιχες επιβατικές εκδόσεις, διαθέτοντας όμως δύο θέσεις και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών-φορτίου, χωρίς πίσω παράθυρα.

Τα Mercedes-Benz Citan και VW ID.Buzz Cargo έλαβαν την κορυφαία, πλατινένια αξιολόγηση, ενώ πολύ καλά ανταποκρίθηκαν και τα Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo, Peugeot Partner, Renault Kangoo Van και VW Caddy Cargo Van, τα οποία έλαβαν «Χρυσή» αξιολόγηση.

Αξίζει να σημειωθεί, είναι πως στην περίπτωση των μικρών φορτηγών, τα οποία προορίζονται για επαγγελματική χρήση, ο Euro NCAP εστιάζει στην ύπαρξη προηγμένης τεχνολογίας αποφυγής συγκρούσεων.

Αυτό δε συμβαίνει τυχαία, αφού οι στατιστικές έρευνες έχουν δείξει πως στις περιπτώσεις ατυχημάτων όπου εμπλέκονται φορτηγά μεγαλύτερου ή μικρότερου μεγέθους, οι περισσότερες απώλειες κατανέμονται, μακράν, στα άλλα οχήματα ή τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων (δικυκλιστές, πεζοί) που ενεπλάκησαν στη σύγκρουση.

Μπορεί τα αποτελέσματα αξιολόγησης των 8 οχημάτων που προαναφέραμε να είναι θετικά, γεγονός το οποίο εξηγείται καθώς προέρχονται από αντίστοιχα επιβατικά οχήματα, που ενσωματώνουν προηγμένη τεχνολογία ασφαλείας, όμως υπάρχει ένα μικρό «αλλά».

Ποιο είναι αυτό; Πως ο εν λόγω εξοπλισμός ασφαλείας προσφέρεται στα συγκεκριμένα επαγγελματικά αυτοκίνητα, προαιρετικά και όχι υποχρεωτικά.

Έτσι, οι άνθρωποι του Euro NCAP αναμένουν την εισαγωγή σε αυτά, προηγμένων τεχνολογιών αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB) για αυτοκίνητα μεταξύ αυτοκινήτων, πεζών και ποδηλατών, συστήματα υποστήριξης λωρίδας κυκλοφορίας, υποβοήθηση ταχύτητας και υποβοήθηση προσοχής. 

Παρά τα καλά αποτελέσματα, υπάρχει ακόμη περαιτέρω πρόοδος που πρέπει να επιτευχθεί, αφού όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Οργανισμού, «για παράδειγμα, το Citroën Berlingo και τα δίδυμα μοντέλα του είχαν ιδιαίτερα κακές επιδόσεις στην προστασία ποδηλάτη με AEB».

SF SmallVans 03

Τα παραπάνω αποκτούν μεγαλύτερη βαρύτητα, από τη στιγμή που τον Ιούλιο θα τεθεί σε ισχύ ο νέος Γενικός Κανονισμός Ασφαλείας (GSR), βάσει του οποίου οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτή η κατηγορία οχημάτων διαθέτει κάποιες από αυτές τις προαναφερθείσες τεχνολογίες ασφαλείας, στον βασικό εξοπλισμό των μοντέλων.

Πάντως, όπως ρητά αναφέρεται στην ανακοίνωση του Euro NCAP, στόχος των κατασκευαστών θα πρέπει να είναι η προσφορά όσο το δυνατόν περισσότερων συστημάτων ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό, πέραν όσων προβλέπονται από την εκάστοτε νομοθεσία.

«Με δεδομένο το γεγονός ότι τα μικρότερα φορτηγά οχήματα προέρχονται από επιβατικά, όταν έχει τοποθετηθεί υψηλού επιπέδου εξοπλισμός, οι οδηγοί μπορούν να αναμένουν βέλτιστο επίπεδο ασφάλειας», δήλωσε ο Dr. Aled Williams, Διευθυντής του Euro NCAP.

«Είναι λοιπόν καλά νέα ότι τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν σε αυτή την έκδοση είναι κυρίως χρυσά και πλατινένια. Ωστόσο, ο Euro NCAP βαθμολόγησε τα φορτηγά με εξοπλισμό που τοποθετείται ως επί το πλείστον ως "προαιρετικός". Αυτό που ήταν ανησυχητικό ήταν η έλλειψη διαθεσιμότητας φορτηγών εξοπλισμένων με αυτές τις τεχνολογίες αποφυγής σύγκρουσης στην αγορά. Το Euro NCAP και η ομάδα του δυσκολεύτηκαν να βρουν φορτηγά εξοπλισμένα με αυτές τις επιλογές για τις δοκιμές.  Στην περίπτωση των νικητών του Platinum, μόνο το Volkswagen ID.Buzz Cargo διαθέτει αυτή την τεχνολογία ασφαλείας ως στάνταρ- στη Mercedes, εξακολουθεί να αποτελεί επιλογή κόστους. Οι κατασκευαστές φορτηγών συχνά προσφέρουν τεχνολογίες ασφαλείας, αλλά σπάνια ενθαρρύνουν τους αγοραστές να καθορίσουν αυτόν τον ζωτικής σημασίας εξοπλισμό που θα μπορούσε να σώσει ζωές. Βάζοντας τους πελάτες να πληρώσουν για την πρόσθετη τεχνολογία ασφαλείας χωρίς να προωθήσουν τα οφέλη, η τεχνολογία ασφαλείας μετατρέπεται σε εργαλείο οικονομικής διαπραγμάτευσης. Υπάρχουν συντριπτικά στοιχεία ότι αυτή η τεχνολογία ασφαλείας μειώνει τα ατυχήματα, τους θανάτους και τους τραυματισμούς, προστατεύοντας τους οδηγούς και τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, και ως εκ τούτου πιστεύουμε ότι οι επιχειρήσεις που αγνοούν αυτές τις επιλογές αποτυγχάνουν στις εταιρικές κοινωνικές τους υποχρεώσεις (ΕΚΕ)», ήταν τα λόγια του Aled Williams.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Euro NCAP

 

Περισσότερα Safety First

Οι ηλικιωμένοι οδηγοί δεν είναι πιο επικίνδυνοι από τους νέους...
Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Swansea στη Μεγάλη Βρετανία, οι ηλικιωμένοι οδηγοί δε θεωρούνται περισσότερο επικίνδυνοι από τους νέους, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του BBC. ...(περισσότερα)
Αισθητήρες παρκαρίσματος: Το πιο δημοφιλές
Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο έδειξε πως οι νέοι οδηγοί θεωρούν πιο σημαντικό προαιρετικό αξεσουάρ για το αυτοκίνητο, τους αισθητήρες παρκαρίσματος. ...(περισσότερα)
Praise Awards 2016
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) έχει δημιουργήσει τα "Praise Awards", βραβεία που απονέμονται κάθε χρόνο σε εταιρείες που έχουν πάρει μέτρα για τη β...(περισσότερα)
Δυνατότητα οδήγησης δικύκλου με δίπλωμα αυτοκινήτου
Το Νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για την Βιώσιμη Μικροκινητικότητα, προβλέπει μεταξύ άλλων πως κάτοχοι άδειας οδήγησης αυτοκινήτου, θα έχουν τη δυνατότητα οδήγησης και δικύκλων έως 125 κ.εκ. ...(περισσότερα)
Τι περιλαμβάνει ο πρώτος άξονας του Εθνικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια;
Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια που αποκαλύφθηκε πριν από μερικές εβδομάδες, έγινε γνωστό πως ο πρώτος άξονας περιστρέφεται γύρω από τη συλλογή και χρήση των δεδομένων από τροχα...(περισσότερα)
Μεγάλη Βρετανία: Ανησυχητική έλλειψη πολιτικής Οδικής Ασφάλειας στους εταιρικούς στόλους
Οι Βρετανικές εταιρείες δεν έχουν την Οδική Ασφάλεια σε πρώτη προτεραιότητα, γεγονός που πιστοποιείται όχι μόνο θεωρητικά, αλλά και με στατιστικά δεδομένα. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Αλλαγές στις δοκιμές πρόσκρουσης για το 2020
Ο οργανισμός Euro NCAP παρουσίασε τις αλλαγές που θα ισχύσουν κατά τη διεξαγωγή δοκιμών πρόσκρουσης των νέων μοντέλων από φέτος. ...(περισσότερα)
Όρια ταχύτητας στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους με φόντο την οικονομία;
Είναι γνωστό πως ορισμένοι αυτοκινητόδρομοι της Γερμανίας δεν διαθέτουν ανώτατο όριο ταχύτητας, όμως τυχόν αλλαγή μπορεί να επιφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη στο κράτος - Διαβάστε γιατί. ...(περισσότερα)
Τα νέα συστήματα ασφαλείας βοηθούν στη μείωση των ατυχημάτων
Έρευνα του IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) στις Η.Π.Α. έδειξε πως τα συστήματα Προειδοποίησης Αλλαγής Λωρίδας (Lane Departure Warning) και Ανίχνευσης Τυφλού Σημείου (Blind Spot Detection...(περισσότερα)
Περισσότερες από 8000 παραβάσεις σε δύο εβδομάδες
Τη σειρά ελέγχων υπό τη γενικότερη ονομασία "παράβαση της εβδομάδας" συνέχισε η Τροχαία τις περασμένες εβδομάδες, εστιάζοντας αρχικά στη μη χρήση κράνους και έπειτα, σε υπερβολική ταχύτητα και οδήγηση...(περισσότερα)

S5 Box