SAFETY FIRST

Ο οργανισμός Οδικής Ασφάλειας Euro NCAP, κάλεσε τους κατασκευαστές να διαθέσουν περισσότερα έξυπνα συστήματα ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό των μικρών επαγγελματικών τους οχημάτων – ο λόγος είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

Η πρόσφατη αξιολόγηση ασφάλειας νέων οχημάτων του γνωστού Ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας, Euro NCAP (European New Car Assessment Program) ήταν λίγο διαφορετική από ότι έχουμε συνηθίσει.

Ο λόγος, ήταν πως στο «μικροσκόπιο» βρέθηκαν μικρά επαγγελματικά φορτηγά οχήματα, τα επονομαζόμενα small panel vans, που βασίζονται σε αντίστοιχες επιβατικές εκδόσεις, διαθέτοντας όμως δύο θέσεις και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών-φορτίου, χωρίς πίσω παράθυρα.

Τα Mercedes-Benz Citan και VW ID.Buzz Cargo έλαβαν την κορυφαία, πλατινένια αξιολόγηση, ενώ πολύ καλά ανταποκρίθηκαν και τα Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo, Peugeot Partner, Renault Kangoo Van και VW Caddy Cargo Van, τα οποία έλαβαν «Χρυσή» αξιολόγηση.

Αξίζει να σημειωθεί, είναι πως στην περίπτωση των μικρών φορτηγών, τα οποία προορίζονται για επαγγελματική χρήση, ο Euro NCAP εστιάζει στην ύπαρξη προηγμένης τεχνολογίας αποφυγής συγκρούσεων.

Αυτό δε συμβαίνει τυχαία, αφού οι στατιστικές έρευνες έχουν δείξει πως στις περιπτώσεις ατυχημάτων όπου εμπλέκονται φορτηγά μεγαλύτερου ή μικρότερου μεγέθους, οι περισσότερες απώλειες κατανέμονται, μακράν, στα άλλα οχήματα ή τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων (δικυκλιστές, πεζοί) που ενεπλάκησαν στη σύγκρουση.

Μπορεί τα αποτελέσματα αξιολόγησης των 8 οχημάτων που προαναφέραμε να είναι θετικά, γεγονός το οποίο εξηγείται καθώς προέρχονται από αντίστοιχα επιβατικά οχήματα, που ενσωματώνουν προηγμένη τεχνολογία ασφαλείας, όμως υπάρχει ένα μικρό «αλλά».

Ποιο είναι αυτό; Πως ο εν λόγω εξοπλισμός ασφαλείας προσφέρεται στα συγκεκριμένα επαγγελματικά αυτοκίνητα, προαιρετικά και όχι υποχρεωτικά.

Έτσι, οι άνθρωποι του Euro NCAP αναμένουν την εισαγωγή σε αυτά, προηγμένων τεχνολογιών αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB) για αυτοκίνητα μεταξύ αυτοκινήτων, πεζών και ποδηλατών, συστήματα υποστήριξης λωρίδας κυκλοφορίας, υποβοήθηση ταχύτητας και υποβοήθηση προσοχής. 

Παρά τα καλά αποτελέσματα, υπάρχει ακόμη περαιτέρω πρόοδος που πρέπει να επιτευχθεί, αφού όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Οργανισμού, «για παράδειγμα, το Citroën Berlingo και τα δίδυμα μοντέλα του είχαν ιδιαίτερα κακές επιδόσεις στην προστασία ποδηλάτη με AEB».

SF SmallVans 03

Τα παραπάνω αποκτούν μεγαλύτερη βαρύτητα, από τη στιγμή που τον Ιούλιο θα τεθεί σε ισχύ ο νέος Γενικός Κανονισμός Ασφαλείας (GSR), βάσει του οποίου οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτή η κατηγορία οχημάτων διαθέτει κάποιες από αυτές τις προαναφερθείσες τεχνολογίες ασφαλείας, στον βασικό εξοπλισμό των μοντέλων.

Πάντως, όπως ρητά αναφέρεται στην ανακοίνωση του Euro NCAP, στόχος των κατασκευαστών θα πρέπει να είναι η προσφορά όσο το δυνατόν περισσότερων συστημάτων ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό, πέραν όσων προβλέπονται από την εκάστοτε νομοθεσία.

«Με δεδομένο το γεγονός ότι τα μικρότερα φορτηγά οχήματα προέρχονται από επιβατικά, όταν έχει τοποθετηθεί υψηλού επιπέδου εξοπλισμός, οι οδηγοί μπορούν να αναμένουν βέλτιστο επίπεδο ασφάλειας», δήλωσε ο Dr. Aled Williams, Διευθυντής του Euro NCAP.

«Είναι λοιπόν καλά νέα ότι τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν σε αυτή την έκδοση είναι κυρίως χρυσά και πλατινένια. Ωστόσο, ο Euro NCAP βαθμολόγησε τα φορτηγά με εξοπλισμό που τοποθετείται ως επί το πλείστον ως "προαιρετικός". Αυτό που ήταν ανησυχητικό ήταν η έλλειψη διαθεσιμότητας φορτηγών εξοπλισμένων με αυτές τις τεχνολογίες αποφυγής σύγκρουσης στην αγορά. Το Euro NCAP και η ομάδα του δυσκολεύτηκαν να βρουν φορτηγά εξοπλισμένα με αυτές τις επιλογές για τις δοκιμές.  Στην περίπτωση των νικητών του Platinum, μόνο το Volkswagen ID.Buzz Cargo διαθέτει αυτή την τεχνολογία ασφαλείας ως στάνταρ- στη Mercedes, εξακολουθεί να αποτελεί επιλογή κόστους. Οι κατασκευαστές φορτηγών συχνά προσφέρουν τεχνολογίες ασφαλείας, αλλά σπάνια ενθαρρύνουν τους αγοραστές να καθορίσουν αυτόν τον ζωτικής σημασίας εξοπλισμό που θα μπορούσε να σώσει ζωές. Βάζοντας τους πελάτες να πληρώσουν για την πρόσθετη τεχνολογία ασφαλείας χωρίς να προωθήσουν τα οφέλη, η τεχνολογία ασφαλείας μετατρέπεται σε εργαλείο οικονομικής διαπραγμάτευσης. Υπάρχουν συντριπτικά στοιχεία ότι αυτή η τεχνολογία ασφαλείας μειώνει τα ατυχήματα, τους θανάτους και τους τραυματισμούς, προστατεύοντας τους οδηγούς και τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, και ως εκ τούτου πιστεύουμε ότι οι επιχειρήσεις που αγνοούν αυτές τις επιλογές αποτυγχάνουν στις εταιρικές κοινωνικές τους υποχρεώσεις (ΕΚΕ)», ήταν τα λόγια του Aled Williams.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Euro NCAP

 

Περισσότερα Safety First

Ξανά σε λειτουργία τα ΚΤΕΟ
Με βάση τα πιο πρόσφατα δεδομένα όσον αφορά στην πανδημία, τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων ανοίγουν εκ νέου από τη Δευτέρα 18 Ιανουαρίου. ...(περισσότερα)
Οι ηλικιωμένοι οδηγοί δεν είναι πιο επικίνδυνοι από τους νέους...
Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Swansea στη Μεγάλη Βρετανία, οι ηλικιωμένοι οδηγοί δε θεωρούνται περισσότερο επικίνδυνοι από τους νέους, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του BBC. ...(περισσότερα)
Υπερβολική ταχύτητα: Η αγαπημένη παράβαση των Ελλήνων
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσιοποίησε τον αριθμό και το είδος παραβάσεων που καταγράφηκαν από την Τροχαία το 2018, με την υπερβολική ταχύτητα να κατέχει την συντριπτική πλειοψηφία. ...(περισσότερα)
Συνεχίζονται τα αυξημένα κυκλοφοριακά μέτρα και για την Πρωτομαγιά
Έπειτα από τις ημέρες του Πάσχα, η Τροχαία προχωρά στην εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων και για το ερχόμενο τριήμερο της Πρωτομαγιάς. ...(περισσότερα)
Κουμπιά vs οθόνες αφής: Σημειώσατε 1
Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή ...(περισσότερα)
Επίσημο: Ισοδυναμία άδειας οδήγησης αυτοκινήτου με άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου ή ελαφρού δικύκλου
Η Ολομέλεια του Ελληνικού Κοινοβουλίου υπερψήφισε την ισοδυναμία ανάμεσα στην άδεια οδήγησης αυτοκινήτου κατηγορίας Β, με εκείνη της οδήγησης μοτοποδηλάτου (ΑΜ) έως 50 κ.εκ. ή ελαφρού δικύκλου (Α1) έω...(περισσότερα)
O Άφθαρτος!
H TAC (Transport Accident Commission) παρουσίασε τον Graham, ένα γλυπτό ομοίωμα ανθρώπου, που με βάση την κατασκευή του θα μπορούσε να αντέξει τα τροχαία ατυχήματα και να βγαίνει δίχως τραυματισμό από...(περισσότερα)
Η αυτόνομη οδήγηση απαιτεί την ανάλογη εκπαίδευση
Μπορεί η τεχνολογία των μετακινήσεων οχημάτων δίχως την ανάγκη οδηγού να εξελίσσεται διαρκώς, ωστόσο αυτό δε συνεπάγεται τον αυτόματο εκμηδενισμό των τροχαίων ατυχημάτων. ...(περισσότερα)
Ιανουάριος-Ιούλιος 2024: Αύξηση παραβάσεων σε σύγκριση με το 2023
Οι παραβάσεις που καταγράφηκαν στους ελληνικούς δρόμους κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, παρουσιάζουν αισθητή αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της προηγούμενης χρονιάς. ...(περισσότερα)
Έλεγχοι από την Τροχαία σε σχολικά λεωφορεία
Η Τροχαία Αττικής έκανε ελέγχους σε σχολικά λεωφορεία, ενώ αστυνομικοί μοίρασαν σε γονείς και μαθητές, ενημερωτικά φυλλάδια σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια. ...(περισσότερα)

S5 Box