SAFETY FIRST

... ή τουλάχιστον, αυτό καταδεικνύει έρευνα για λογαριασμό του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ασφαλούς Οδήγησης σε Αυτοκινητοδρόμους (Insurance Institute for Highway Safety).


Νέα έρευνα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ασφαλούς Οδήγησης σε Αυτοκινητοδρόμους (IIHS) έδειξε πως η αύξηση των ορίων ταχύτητας έχει στοιχίσει 33.000 ζωές στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μόνο το 2013, υπολογίζεται πως η αύξηση αυτή στοίχισε τη ζωή σε 1900 περισσότερα άτομα, αριθμός που ισοδυναμεί και κατά συνέπεια ακυρώνει, τη μείωση των θανάτων λόγω της σωστής λειτουργίας των εμπρός αερόσακων εκείνη τη χρονιά.

Τα όρια ταχύτητας αυξάνονται από το 1995, ενώ κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του '70 και του '80 διατηρούνταν σταθερά στα 55 μίλια ανά ώρα (88,5 χιλιόμετρα ανά ώρα). Η μείωση που έφερε στους θανάτους ο περιορισμός της ταχύτητας ήταν συμπτωματική, καθώς ο λόγος που ψηφίστηκε από το Αμερικανικό Κογκρέσο το 1973, ήταν η φόβος για έλλειψη καυσίμων λόγω της Πετρελαϊκής Κρίσης και όχι η οδική ασφάλεια. Το μέτρο αυτό είχε ονομαστεί τότε "Ανώτατο Εθνικό Όριο Ταχύτητας" (National Maximum Speed Limit). Ο νόμος αυτός έγινε πιο χαλαρός το 1987, όταν η ενεργειακή αποτέλεσε παρελθόν, με το όριο να αυξάνεται στα 65 μίλια σε αγροτικές περιοχές και απαλείφθηκε εντελώς το 1995.

Οι πολέμιοι της αύξησης των ορίων ταχύτητας, υποστηρίζουν πως αυτή δεν έχει κάποιο νόημα, αφού έτσι και αλλιώς οι οδηγοί τείνουν να τα παραβιάζουν, οπότε το μόνο που επιτυγχάνεται είναι να κινούνται με ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα, παραβιάζοντας τα όρια ταχύτητας σε κάθε περίπτωση. Δεν θεωρείται τυχαίο το γεγονός, ότι οι ερευνητές του Ινστιτούτου διαπίστωσαν πως οι ταχύτητες ταξιδιού αυξήθηκαν μόλις απαλείφθηκε το Εθνικό Ανώτατο Όριο Ταχύτητας, ενώ παράλληλα τα θανατηφόρα ατυχήματα επίσης αυξήθηκαν.

Η μελέτη ασχολήθηκε με την επίδραση των αυξήσεων στα όρια ταχύτητας σε 41 Αμερικανικές Πολιτείες από το 1993 έως το 2013, με επικεφαλής και συγγραφέα τον Αντιπρόεδρο του IIHS στον τομέα της έρευνας και των στατιστικών υπηρεσιών, Charles Farmer ο οποίος δήλωσε πως "παρόλο που ο αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων έχει μειωθεί συνολικά κατά την περίοδο της έρευνας, θα είχαν μειωθεί περαιτέρω αν δεν υπήρχαν οι αυξήσεις στα όρια ταχύτητας". Σε ορισμένες Πολιτείες το όριο ταχύτητας αυτή τη στιγμή φτάνει έως και τα 85 μίλια ανά ώρα (136,7 χιλιόμετρα ανά ώρα).

Η έρευνα του Farmerδεν ήταν μονοσήμαντη αλλά πολυπαραμετρική, αφού ελέγχθηκαν οι θάνατοι ανά δισεκατομμύρια μίλια οδήγησης σε αυτοκινητόδρομους αλλά και επαρχιακούς δρόμους, ενώ λήφθηκαν υπ' όψιν και εξωγενείς παράγοντες που επηρέασαν τα ποσοστά θνησιμότητας, όπως η ανεργία, ο αριθμός των επίδοξων οδηγών ηλικίας 16-24 ετών καθώς και η κατανάλωση αλκοόλ ανά άτομο. Σε αυτό το πλαίσιο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι για κάθε αύξηση του ορίου ταχύτητας κατά 5%, προέκυπτε αύξηση του ποσοστού των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 4%, ενώ σε αυτοκινητόδρομους ή διαπολιτειακούς δρόμους, όπου οι ταχύτητες είναι μεγαλύτερες, η αύξηση αυτή έφτασε στο 8%. Συγκρίνοντας τον αριθμό θανάτων ανά έτος στις 41 Πολιτείες, με τον αριθμό των αναμενόμενων απωλειών αν τα όρια ταχύτητας είχαν παραμείνει αμετάβλητα από το 1993, ο Farmer κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κατά τη διάρκεια 20 ετών, οι θάνατοι ήταν κατά 33.000 περισσότεροι, αριθμός που όσο μεγάλος και αν δείχνει, μάλλον είναι μικρότερος της πραγματικότητας, σύμφωνα με τον ερευνητή. Ο λόγος είναι πως στην ανάλυσή του έχει συμπεριλάβει αυξήσεις ορίων ταχύτητας σε αγροτικές και όχι σε αστικές περιοχές, όπου όμως υπήρξαν επίσης σε αρκετές περιπτώσεις αυξήσεις στα όρια, ή σε άλλες περιπτώσεις Πολιτειών οι αυξήσεις έγιναν σε ένα κομμάτι του δρόμου και έπειτα επεκτάθηκαν και σε άλλα, οπότε τέτοιες παράμετροι δεν έχουν συμπεριληφθεί. Σημειώνεται, πως η έρευνα δεν περιλαμβάνει αυξήσεις στα όρια ταχύτητας κατά τη διάρκεια των τελευταίων 3 ετών, ενώ από τότε 5 Πολιτείες έχουν ανεβάσει τα όρια πάνω από 75 μίλια (120 χιλιόμετρα) ανά ώρα, πλαισιώνοντας το Texas και τη Utah, ενώ άλλες Πολιτείες έχουν αυξήσει το όριο από τα 65 στα 70 μίλια (104,6 στα 112,6 χιλιόμετρα) ανά ώρα. 

Είναι βέβαιο πως η παραπάνω έρευνα δε μπορεί να είναι δεσμευτική για κάθε περίπτωση αύξησης ορίων ταχύτητας σε κάθε δρόμο ανά τον κόσμο. Όμως είναι επίσης βέβαιο ότι οι άνθρωποι που ασχολούνται με τη σχετική νομοθεσία, θα ήταν χρήσιμο να έχουν αυτή την παράμετρο κατά νου, αφού όπως έχουν δείξει πολλές ακόμη έρευνες, η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος που είναι λογικό, η πιθανότητα να συμβεί να αυξάνεται αναλόγως με την αύξηση της ταχύτητας.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Αυξάνονται οι πόλεις με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα
Στο πλαίσιο βελτίωσης του επιπέδου Οδικής Ασφάλειας, αλλά και της μείωσης εκπομπής ρύπων, αρκετές πόλεις στην Ευρώπη υιοθετούν ως ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα. ...(περισσότερα)
Περισσότερες από 20.000 τροχαίες παραβάσεις σε μία εβδομάδα
Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε και στην οποία περιλαμβάνεται το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στη χώρα μας καταγράφηκαν 20.508 παραβάσεις. ...(περισσότερα)
Πώς σχετίζεται η τηλεργασία με τα τροχαία ατυχήματα;
Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μη φαντάζουν σχετικές μεταξύ τους, όμως έρευνα στο Βέλγιο καταδεικνύει πως η αύξηση της τηλεργασίας μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Η επιλογή αυτοκινήτων
Ένα σύνηθες ερώτημα που τίθεται σχετικά με τη διαδικασία των Crash Tests που διενεργούνται από το Euro NCAP, είναι ο τρόπος με τον οποίο επιλέγονται τα αυτοκίνητα. ...(περισσότερα)
Μπορεί η εικονική πραγματικότητα να βοηθήσει στη μείωση των ατυχημάτων;
Αυτό θα ερευνήσει ένας οργανισμός από τη Σουηδία, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή... ...(περισσότερα)
Αύξηση των θανάτων από τροχαία στις Η.Π.Α. για το 2015
Οι μετρήσεις για το 2015 έδειξαν πως 2.348 περισσότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από ατυχήματα στους Αμερικανικούς δρόμους, σε σύγκριση με το 2014. ...(περισσότερα)
Στο δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση
Η προστασία του περιβάλλοντος έχει αναχθεί σε προτεραιότητα και οι χώρες της Ευρώπης ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη την πρόθεση να απαγορεύσουν τη χρήση αυτοκινήτων βενζίνης ή πετρελαίου, με στόχο έ...(περισσότερα)
MobileKids 2017
Η ευαισθησία της Daimler και κατά συνέπεια της Mercedes-Benz σχετικά με την Οδική Ασφάλεια είναι δεδομένη, γεγονός που πιστοποιείται και από την πρωτοβουλία "MobileKids" που πραγματοποιείται στη Γερμα...(περισσότερα)
Πιέσεις για μπλοκάρισμα της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση!
Οι φωνές για την παρεμπόδιση της χρήσης κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης ολοένα και πληθαίνουν, με μεγάλους Φορείς Οδικής Ασφάλειας να κάνουν διάβημα προς εταιρείες τεχνολογίας όπως η Apple και η...(περισσότερα)
0 αστέρια σε Crash Test
Μια είδηση που δε συνηθίζουμε να διαβάζουμε τον τελευταίο καιρό έφτασε από το Δελχί της Ινδίας, όπου αυτές τις ημέρες περνούν από Crash Test, υπό την αιγίδα του Global NCAP, αφού 5 μοντέλα που παράγον...(περισσότερα)

S5 Box