SAFETY FIRST

Οι φωνές για την παρεμπόδιση της χρήσης κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης ολοένα και πληθαίνουν, με μεγάλους Φορείς Οδικής Ασφάλειας να κάνουν διάβημα προς εταιρείες τεχνολογίας όπως η Apple και η Samsung.


Όπως αναφέρεται σε άρθρο της διαδικτυακής έκδοσης των International Business Times, στο στόχαστρο των φορέων Οδικής Ασφάλειας ανά τον κόσμο έχουν μπει κυρίως οι τελευταίας τεχνολογίας εφαρμογές των Smartphones, που αποσπούν την προσοχή των οδηγών. Τα ατυχήματα που είναι αποτέλεσμα απόσπασης προσοχής λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου ή εφαρμογών κατά τη διάρκεια της οδήγησης ολοένα και πληθαίνουν. Πιο πρόσφατο παράδειγμα, που ξεσήκωσε μάλιστα μεγάλες συζητήσεις, ήταν το ατύχημα που προκάλεσε Βρετανός οδηγός φορτηγού, όταν χτύπησε μια γυναίκα και τρία παιδιά λόγω απόσπασης προσοχής από το δρόμο, με αποτέλεσμα το θάνατο και των 4 ατόμων.

Η πρόταση για εισαγωγή λειτουργίας αυτοκινήτου, όπως η λειτουργία αεροπλάνου, δεν είναι νέα, όμως όσο περνά ο καιρός γίνεται όλο και πιο δημοφιλής. Είναι ήδη γνωστό από το 2014, πως η Apple εργάζεται στην κατεύθυνση απενεργοποίησης του iPhone του οδηγού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, χωρίς όμως να απενεργοποιούνται τα iPhones των υπόλοιπων επιβατών, εγχείρημα που θεωρείται δύσκολο και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Η Αμερικανική "US National Highway Traffic Safety Administration" (NHTSA), που αποτελεί τον σημαντικότερο φορέα Οδικής Ασφάλειας των Η.Π.Α., πιέζει τους κατασκευαστές Smartphones όπως η Apple, η Samsung και άλλοι, ώστε τα συστήματα που θα κατασκευάζουν στο μέλλον να περιορίζουν την λειτουργικότητα και να απλοποιούν τις δυνατότητες των κινητών, όταν αυτά βρίσκονται σε κινούμενο όχημα. Συγκεκριμένα, αυτό που προτείνεται είναι κατά τη "λειτουργία αυτοκινήτου" να κλειδώνονται όλες οι εφαρμογές πέραν της δυνατότητας χρήσης μουσικής και πλοήγησης. Οι οδηγίες αυτές αποτελούν την πρώτη από σειρά ενεργειών που πραγματοποιούνται στις Η.Π.Α. καθώς πέρυσι παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη αύξηση σε θανάτους από τροχαία κατά τη διάρκεια των τελευταίων 50 ετών.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της NHTSA, το 10% των θανατηφόρων τροχαίων περιλάμβαναν τουλάχιστον έναν οδηγό που είχε χάσει την προσοχή του από το δρόμο, ενώ παράλληλα τονίζεται πως ακόμη και η χρήση hands-free δε λύνει το πρόβλημα, όντας αντίστοιχα επικίνδυνη καθώς το μυαλό του οδηγού δε βρίσκεται στο δρόμο και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως αντίστοιχα επικίνδυνη με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. 

Έχοντας μάλιστα υπόψιν την ερευνητική προσπάθεια της Apple, στις σχετικές οδηγίες που εξέδωσε η NHTSA στις 23 Νοεμβρίου 2016, προτείνει ακριβώς τη δημιουργία ενός συστήματος που θα αναγνωρίζει πότε ένα κινητό τηλέφωνο χρησιμοποιείται από τον οδηγό του οχήματος. Ο Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών των Η.Π.Α. Antony Foxx, δήλωσε σχετικά στους New York Times: "Τα Smartphones έχουν μετατραπεί πλέον σε κάτι περισσότερο από μια συσκευή επικοινωνίας. Η απόσπαση της προσοχής όμως συνεχίζει να αποτελεί πρόβλημα, καθώς πολλοί άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους ή τραυματίζονται στους δρόμους". Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε πως η επιρροή της NHTSA είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς μπορεί μεν να μην έχει τη δυνατότητα να υποχρεώσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή κινητών να ακολουθήσουν τις οδηγίες της, ωστόσο οι οδηγίες της ακούγονται με προσοχή, λόγω του κύρους που έχει ως Οργανισμός χάρη και στην στήριξη της Αμερικανικής κυβέρνησης.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει χαιρετιστεί και στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τον Φιλανθρωπικό Οργανισμό για Οδική Ασφάλεια Brake να υποστηρίζει τη δημιουργία μιας "Λειτουργίας Οδήγησης" στα πρότυπα της "Λειτουργίας Πτήσης" που υπάρχει στα κινητά τηλέφωνα. Παράλληλα όμως επισημαίνεται ότι, ταυτόχρονα με αυτό πρέπει να συνεχιστεί η ενημέρωση και επιμόρφωση του απλού κόσμου, σχετικά με τις συνέπειες που έχει η χρήση κινητού, είτε μέσω ομιλίας είτε μέσω χρήσης εφαρμογών, κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο για λογαριασμό του Brake, το 49% (κοινώς, 1 στους 2) των οδηγών ηλικίας 25-34 ετών, δήλωσε πως χρησιμοποιεί εφαρμογές Smartphones κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Μεγάλη Βρετανία: Κατακόρυφη αύξηση στην οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών
Στατιστικά δεδομένα από την Μεγάλη Βρετανία, καταδεικνύουν ανησυχητικά μεγάλη αύξηση στα ατυχήματα που προκαλούνται από οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών ουσιών. ...(περισσότερα)
Στη Νορβηγία το βραβείο Οδικής Ασφάλειας για το 2025
Η Νορβηγία κατέκτησε το διεθνές βραβείο “Road Safety Performance Index” (PIN) για το 2025, ως αναγνώριση της επιτυχημένης πολιτικής μείωσης θανάτων από τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Αττική: Σωρεία παραβάσεων και 14 νεκροί τον Αύγουστο
Οι παραβάσεις και οι θάνατοι ή τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα, δεν έλειψαν ούτε κατά τη διάρκεια του Αυγούστου από την Αττική. ...(περισσότερα)
Όριο ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα στο κέντρο του Λονδίνου
Όπως αναφέρουν τα μεγαλύτερα ΜΜΕ της Αγγλίας, έως το 2020 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία περαιτέρω μείωσης των ορίων ταχύτητας στα 20 μίλια/ώρα, σε οδούς-κλειδιά του Κεντρικού Λονδίνου. ...(περισσότερα)
Οι Έλληνες πρώτοι στις βρισιές κατά την οδήγηση
Πολλοί θα το είχαμε υποψιαστεί, ωστόσο τώρα υπάρχουν και απτές αποδείξεις, χάρη στην έρευνα του Vinci Autoroutes Foundation, καθώς οι Έλληνες κατέχουν την πρωτιά στο βρίσιμο κατά τη διάρκεια της οδήγη...(περισσότερα)
Στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η μείωση των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία!
Το ζήτημα των τροχαίων ατυχημάτων και των σοβαρών τραυματισμών που προκύπτουν από αυτά, είναι μεταξύ των πιο σημαντικών από όσα απασχολούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. ...(περισσότερα)
Η αύξηση στις τιμές καυσίμων οδηγεί σε πιο οικολογικές μορφές μετακίνησης
Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία καταδεικνύει πως η νέα αύξηση στην τιμή των καυσίμων, έχει φέρει στο προσκήνιο πιο "πράσινους" τρόπους μετακίνησης. ...(περισσότερα)
Αύξηση 14,8% στις παραβάσεις μεταξύ 2019 και 2018
Όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας, κατά τη διάρκεια του 2019 βεβαιώθηκαν 63.579 παραβάσεις περισσότερες από την προηγούμενη χρονιά. ...(περισσότερα)
Οι 20 χειρότερες συνήθειες των νεαρών Βρετανών κατά την οδήγηση
Τα στατιστικά δεδομένα στην Μεγάλη Βρετανία αναδεικνύουν τις συνήθειες των νεαρών οδηγών όταν αυτοί βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, οι οποίες δυστυχώς δε βοηθούν στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Και το Άμστερνταμ αποκτά όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα
Ακολουθώντας την τάση που έχει διαμορφωθεί, το Άμστερνταμ της Ολλανδίας προστίθεται στη λίστα των πόλεων που μειώνουν το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα. ...(περισσότερα)

S5 Box