SAFETY FIRST

Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα τα τελευταίας τεχνολογίας κινητά τηλέφωνα, τα γνωστά σε όλους smartphones να ήταν εφοδιασμένα, εκτός από λειτουργία πτήσης και με λειτουργία οδήγησης;


Αυτή είναι η πρόταση ειδικών στον τομέα της οδικής ασφάλειας από την Αγγλία και πιο συγκεκριμένα του Steve Gooding, Διευθυντή του κορυφαίου Βρετανικού Οργανισμού RAC Foundation, που διερευνά οικονομικά, οδικά, περιβαλλοντικά και άλλα θέματα ασφάλειας που σχετίζονται με τους οδηγούς ή τους δρόμους καθαυτούς. Το RAC Foundation εκδίδει ανεξάρτητα ερευνητικά άρθρα, ως αποτέλεσμα της έρευνας που γίνεται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, οι ειδικοί του Οργανισμού κάλεσαν, δια στόματος του Steve Gooding, στην έναρξη μιας συζήτησης αναφορικά με την ενσωμάτωση λειτουργίας αυτοκινήτου (drive-safe mode), στα πρότυπα της λειτουργίας πτήσης, που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια πτήσεων με αεροπλάνο. Όπως υποστηρίζεται από τον Οργανισμό, αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει τους οδηγούς ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους από το δρόμο, καθώς υπολογίζεται πως στην Μεγάλη Βρετανία προκαλούνται περί τα 70 θανατηφόρα ατυχήματα το χρόνο, λόγω απόσπασης της προσοχής των οδηγών, ενώ τα 20 από αυτά υπολογίζεται πως οφείλονται στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η τεχνολογία των Smartphones είναι ιδιαίτερα βοηθητική, αφού σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στο δρόμο, είτε για οδηγίες προς έναν προορισμό, ή ακόμη και για να ζητήσουμε βοήθεια σε περίπτωση κάποιας μηχανικής βλάβης. Όμως επειδή πάντοτε τα νομίσματα έχουν δύο όψεις, ο Steve Gooding προσθέτει: "Η τεχνολογία των smartphones και οι τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα θεόσταλτο δώρο για τους χρήστες των δρόμων. Παρόλα αυτά, όσο μεγαλύτερη λειτουργικότητα έχουν τα αυτοκίνητα και οι ηλεκτρονικές τους συσκευές, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες απόσπασης της προσοχής, ιδιαίτερα στην περίπτωση που τα smartphones χρησιμοποιούνται σαν πλοηγοί. Μπορεί κάποια στιγμή τα αυτόνομα αυτοκίνητα να μας επιτρέπουν να ασχολούμαστε με το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή μας, όμως μέχρι τότε οι οδηγοί πρέπει να διατηρούν τα μάτια τους στο δρόμο".

Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που τίθεται, έγκειται στο ποιος φέρει τη μεγαλύτερη ευθύνη σε μια τέτοια περίπτωση. Ο ίδιος ο οδηγός, ή οι εταιρείες μέσω μείωσης των εστιών απόσπασης προσοχής κατά τη διάρκεια της οδήγησης; Σε αυτό οι απόψεις διίστανται, αφού αρκετοί υποστηρίζουν πως η ευθύνη ανήκει στον οδηγό και όχι στον κατασκευαστή αυτοκινήτων, ενώ άλλοι υποστηρίζουν το αντίθετο. Το δεδομένο πάντως είναι, πως στο Ηνωμένο Βασίλειο η κλήση για τον οδηγό που συλλαμβάνεται να χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης περιλαμβάνει αφαίρεση 3 πόντων από το δίπλωμα και πρόστιμο 100 λιρών (περί τα 115 ευρώ).

Όσον αφορά στα τεχνολογικά συστήματα εντός του αυτοκινήτου, που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού, δεν υπάρχουν κάποιες διεθνείς οδηγίες προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή κινητών τηλεφώνων. Από έρευνα που έγινε και ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι κατασκευαστές, διαπιστώθηκε πως η απόσπαση της προσοχής δεν αποτελεί πρωτεύοντα παράγοντα στην φάση σχεδιασμού και πως η κύρια ευθύνη για την αντιμετώπισή της, ανήκει στον οδηγό. Εφόσον δεν προκύψει νομικό πλαίσιο επ' αυτού, λίγοι κατασκευαστές θα μπουν στη διαδικασία να κάνουν κάτι από μόνοι τους, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη αυτό θα ανέβαζε το κόστος για εκείνους με συνέπεια, κάτι τέτοιο να μην τους συμφέρει οικονομικά.

Η πρόοδος της τεχνολογίας τον τελευταίο αιώνα έχει, αναγκαστικά, περπατήσει χέρι-χέρι με το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο και το κομμάτι της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση λόγω των ιδιαίτερα εξελιγμένων κινητών τηλεφώνων, δεν αποτελεί εξαίρεση.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Περί απαγόρευσης της οδήγησης στους ηλικιωμένους...
Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια σε αρκετές χώρες, σχετικά με την διαχείριση της άδειας οδήγησης των ηλικιωμένων. ...(περισσότερα)
Λονδίνο: Αύξηση εσόδων σε μια πενταετία λόγω περισσότερων προστίμων
Οι εισπράξεις από πρόστιμα για οδικές παραβάσεις στο Λονδίνο κατά την χρονική περίοδο 2023-2024 φτάνουν στα 89 εκατομμύρια λίρες. ...(περισσότερα)
Η μείωση των ορίων ταχύτητας κάνει τους ανθρώπους πιο ευγενικούς
Αυτή την ενδιαφέρουσα άποψη ανέπτυξε κάτοικος σε χωριό της Ουαλίας, όπου δοκιμάστηκε το όριο ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα (32 χλμ./ώρα). ...(περισσότερα)
Αισθητήρες παρκαρίσματος: Το πιο δημοφιλές
Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο έδειξε πως οι νέοι οδηγοί θεωρούν πιο σημαντικό προαιρετικό αξεσουάρ για το αυτοκίνητο, τους αισθητήρες παρκαρίσματος. ...(περισσότερα)
Αλλαγή ελαστικών: Ένα πρωταρχικό θέμα
Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα της συντήρησης ενός αυτοκινήτου, είναι η συντήρηση και αλλαγή των ελαστικών, καθώς η σωστή κατάσταση των ελαστικών είναι κρίσιμος παράγοντας όσον αφορά στην ασφάλειά ...(περισσότερα)
Περισσότερες από 20.000 παραβάσεις την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου
Η εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου χαρακτηρίζεται συνήθως από χαλάρωση, όμως αυτό δε συμβαίνει στην περίπτωση των τροχαίων παραβάσεων, οι οποίες παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα σε όλη την Επικράτεια. ...(περισσότερα)
Βρυξέλλες: Μείωση ορίου ταχύτητας - υποδιπλασιασμός θανάτων από τροχαία
Μετά από τη μείωση του ορίου ταχύτητας στις Βρυξέλλες στα 30 χλμ./ώρα, παρατηρήθηκε πτώση του αριθμού θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Όταν διαβάζουμε ή στέλνουμε SMS, κινούμαστε στα τυφλά για 123 μέτρα
Η φράση του τίτλου και άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αυστρία. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: 1 στους 3 οδηγούς δεν χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης
Μπορεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα να διαθέτουν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης, όμως οι Βρετανοί οδηγοί δεν τα αξιοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Επεξήγηση των τεστ
Σε αυτό το άρθρο, θα παρέχουμε μια επεξήγηση των δοκιμασιών που περνούν τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων, για την καλύτερη αξιολόγησή τους. ...(περισσότερα)

S5 Box