SAFETY FIRST

Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα τα τελευταίας τεχνολογίας κινητά τηλέφωνα, τα γνωστά σε όλους smartphones να ήταν εφοδιασμένα, εκτός από λειτουργία πτήσης και με λειτουργία οδήγησης;


Αυτή είναι η πρόταση ειδικών στον τομέα της οδικής ασφάλειας από την Αγγλία και πιο συγκεκριμένα του Steve Gooding, Διευθυντή του κορυφαίου Βρετανικού Οργανισμού RAC Foundation, που διερευνά οικονομικά, οδικά, περιβαλλοντικά και άλλα θέματα ασφάλειας που σχετίζονται με τους οδηγούς ή τους δρόμους καθαυτούς. Το RAC Foundation εκδίδει ανεξάρτητα ερευνητικά άρθρα, ως αποτέλεσμα της έρευνας που γίνεται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, οι ειδικοί του Οργανισμού κάλεσαν, δια στόματος του Steve Gooding, στην έναρξη μιας συζήτησης αναφορικά με την ενσωμάτωση λειτουργίας αυτοκινήτου (drive-safe mode), στα πρότυπα της λειτουργίας πτήσης, που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια πτήσεων με αεροπλάνο. Όπως υποστηρίζεται από τον Οργανισμό, αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει τους οδηγούς ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους από το δρόμο, καθώς υπολογίζεται πως στην Μεγάλη Βρετανία προκαλούνται περί τα 70 θανατηφόρα ατυχήματα το χρόνο, λόγω απόσπασης της προσοχής των οδηγών, ενώ τα 20 από αυτά υπολογίζεται πως οφείλονται στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η τεχνολογία των Smartphones είναι ιδιαίτερα βοηθητική, αφού σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στο δρόμο, είτε για οδηγίες προς έναν προορισμό, ή ακόμη και για να ζητήσουμε βοήθεια σε περίπτωση κάποιας μηχανικής βλάβης. Όμως επειδή πάντοτε τα νομίσματα έχουν δύο όψεις, ο Steve Gooding προσθέτει: "Η τεχνολογία των smartphones και οι τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα θεόσταλτο δώρο για τους χρήστες των δρόμων. Παρόλα αυτά, όσο μεγαλύτερη λειτουργικότητα έχουν τα αυτοκίνητα και οι ηλεκτρονικές τους συσκευές, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες απόσπασης της προσοχής, ιδιαίτερα στην περίπτωση που τα smartphones χρησιμοποιούνται σαν πλοηγοί. Μπορεί κάποια στιγμή τα αυτόνομα αυτοκίνητα να μας επιτρέπουν να ασχολούμαστε με το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή μας, όμως μέχρι τότε οι οδηγοί πρέπει να διατηρούν τα μάτια τους στο δρόμο".

Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που τίθεται, έγκειται στο ποιος φέρει τη μεγαλύτερη ευθύνη σε μια τέτοια περίπτωση. Ο ίδιος ο οδηγός, ή οι εταιρείες μέσω μείωσης των εστιών απόσπασης προσοχής κατά τη διάρκεια της οδήγησης; Σε αυτό οι απόψεις διίστανται, αφού αρκετοί υποστηρίζουν πως η ευθύνη ανήκει στον οδηγό και όχι στον κατασκευαστή αυτοκινήτων, ενώ άλλοι υποστηρίζουν το αντίθετο. Το δεδομένο πάντως είναι, πως στο Ηνωμένο Βασίλειο η κλήση για τον οδηγό που συλλαμβάνεται να χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης περιλαμβάνει αφαίρεση 3 πόντων από το δίπλωμα και πρόστιμο 100 λιρών (περί τα 115 ευρώ).

Όσον αφορά στα τεχνολογικά συστήματα εντός του αυτοκινήτου, που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού, δεν υπάρχουν κάποιες διεθνείς οδηγίες προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή κινητών τηλεφώνων. Από έρευνα που έγινε και ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι κατασκευαστές, διαπιστώθηκε πως η απόσπαση της προσοχής δεν αποτελεί πρωτεύοντα παράγοντα στην φάση σχεδιασμού και πως η κύρια ευθύνη για την αντιμετώπισή της, ανήκει στον οδηγό. Εφόσον δεν προκύψει νομικό πλαίσιο επ' αυτού, λίγοι κατασκευαστές θα μπουν στη διαδικασία να κάνουν κάτι από μόνοι τους, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη αυτό θα ανέβαζε το κόστος για εκείνους με συνέπεια, κάτι τέτοιο να μην τους συμφέρει οικονομικά.

Η πρόοδος της τεχνολογίας τον τελευταίο αιώνα έχει, αναγκαστικά, περπατήσει χέρι-χέρι με το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο και το κομμάτι της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση λόγω των ιδιαίτερα εξελιγμένων κινητών τηλεφώνων, δεν αποτελεί εξαίρεση.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Οι παραβάσεις της εβδομάδας 20-26 Αυγούστου
Με αμείωτη… ένταση συνεχίζονται οι παραβάσεις στους ελληνικούς δρόμους, όπως αποδεικνύουν και τα στατιστικά στοιχεία της προτελευταίας εβδομάδας του Αυγούστου. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Εξετάσεις κάθε 5 χρόνια επιθυμούν οι οδηγοί άνω των 60 ετών
Η πλειοψηφία των οδηγών ηλικίας άνω των 60 ετών, συμφωνεί με την επανεξέταση ικανοτήτων κάθε 5 χρόνια μετά από την ανανέωση της άδειας οδήγησης, όπως αποδεικνύει έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμέν...(περισσότερα)
Τα μέτρα της Τροχαίας για το τριήμερο
Η Τροχαία ανακοίνωσε μια σειρά μέτρων σε όλη τη χώρα για το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στα οποία εντάσσεται και η απαγόρευση κίνησης φορτηγών με βάρος άνω των 3,5 τόνων. ...(περισσότερα)
Δωρεάν Σεμινάριο Οδικής Συμπεριφοράς στο Μεσολόγγι
Tο επόμενο δωρεάν Σεμινάριο Οδικής Συμπεριφοράς από την Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης "Ιαβέρης", θα διεξαχθεί στο Μεσολόγγι την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019. ...(περισσότερα)
Video: Εφαρμογή κινητού για βελτίωση στη διαδικασία διάσωσης από το Euro NCAP
Μέσω της εφαρμογής Euro Rescue, ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP καταθέτει τη δική του πρόταση για βελτίωση των υπηρεσιών διάσωσης έπειτα από τροχαίο ατύχημα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. ...(περισσότερα)
H Ford θέτει το gaming στην υπηρεσία της Οδικής Ασφάλειας (+video)
Με το πρόγραμμα "Driving Skills for Life" (DSFL) και τη βοήθεια Ευρωπαίων gamers, η Ford επιδιώκει να βοηθήσει τους νέους, ώστε να αντιληφθούν ευρύτερα τους κινδύνους της οδήγησης υπό την επήρεια αλκο...(περισσότερα)
5 συμβουλές για πιο δροσερές μετακινήσεις
Το καλοκαίρι είναι η περίοδος κατά την οποία πραγματοποιούμε πολλές μετακινήσεις, με την αυξημένη θερμοκρασία να είναι ένας παράγοντας που δεν πρέπει να υποτιμήσουμε. ...(περισσότερα)
Στη Νορβηγία το βραβείο Οδικής Ασφάλειας του European Transport Safety Council
Η Νορβηγία που θα παραλάβει το ετήσιο βραβείο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών για την Οδική Ασφάλεια, σημειώνοντας σαφή πρόοδο στην μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαί...(περισσότερα)
Crash test dummy με γυναικεία χαρακτηριστικά και η σημασία του
Ο Οργανισμός Οδικής Ασφάλειας ANCAP δημιούργησε ανθρώπινα ομοιώματα με γυναικείο σωματότυπο, με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας συλλογής δεδομένων έπειτα από δοκιμές πρόσκρουσης. ...(περισσότερα)
Θερμοπληξία: Μια συχνή αιτία θανάτου για τα μικρά παιδιά
Μπορεί να μην είναι η πιο συχνή αιτία θανάτου, ωστόσο η θερμοπληξία είναι μία από τις πολλές αιτίες θανάτου για μικρά παιδιά που βρίσκονται για αρκετή ώρα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα, όταν ο καιρός είν...(περισσότερα)

S5 Box