SAFETY FIRST

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) παρουσίασε μια σειρά από προτάσεις, για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όσον αφορά στην κατηγορία των νέων ανθρώπων (18-24 ετών), που αποτελούν την πιο ευάλωτη κατηγορία στα τροχαία ατυχήματα.


Στην κορυφή των προτάσεων βρίσκεται η περαιτέρω επιμονή στην αποφυγή της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, η επιπλέον εξάσκηση στην αποφυγή κινδύνων και η βελτίωση του τρόπου εκπαίδευσης των οδηγών κατά τη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης, αποτελούν τις κύριες κατηγορίες που εστιάζουν οι άνθρωποι του ETSC.

Σύμφωνα με τις έρευνες, υπολογίζεται ότι 3800 άνθρωποι ηλικίας 18-24 ετών χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο στους δρόμους χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη στιγμή που η συγκεκριμένη, είναι η κυριότερη αιτία θανάτου για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα. Σύμφωνα με αναφορά που δημοσίευσαν από κοινού το ETSC και το Συμβουλευτικό Κοινοβουλευτικό Συμβούλιο Ασφάλειας στις Μεταφορές του Ηνωμένου Βασιλείου UK (Parliamentary Advisory Council for Transport Safety - PACTS), οι νέοι άνθρωποι (οδηγοί και αναβάτες) αντιμετωπίζουν ένα μοναδικό συνδυασμό παραγόντων, που οδηγούν σε περισσότερες συγκρούσεις και θανάτους, σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους σε ηλικία χρήστες των δρόμων.

Οι παράγοντες αυτοί είναι βιολογικής και κοινωνικής φύσεως, αφού από τη μία οι οδηγοί ηλικίας 15-25 ετών οδηγούν με μεγαλύτερο ρίσκο, είτε λόγω αυξημένης κοινωνικής δραστηριότητας είτε ως αντίδραση στην πίεση από συνομήλικους. Σημαντικό ρόλο παίζει φυσικά η απειρία, αφού οι νέοι οδηγοί είναι χειρότερη στην αντίδραση απέναντι σε πιθανό κίνδυνο, ή δε γνωρίζουν πολύ καλά πώς να οδηγήσουν ένα αυτοκίνητο ή μια μοτοσικλέτα, σε εξειδικευμένες συνθήκες πρόσφυσης ή καταστάσεις. Επιπλέον, η απόσπαση προσοχής ή οι καταχρήσεις αποτελούν σημαντικούς παράγοντες, αφού οι νέοι είναι πιο πιθανό να οδηγήσουν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, καθώς επίσης και να αποσπαστεί η προσοχή τους από συσκευές εντός του αυτοκινήτου όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα που πλέον διαθέτουν προηγμένες τεχνολογικές δυνατότητας όπως το σερφάρισμα στο Internet. Όλα τα παραπάνω, μπορούν να προκαλούσαν και κούραση στους οδηγούς, που παρά το νεαρό της ηλικίας θα επηρεαστούν αρνητικά.

Όσον αφορά στα αυτοκίνητα, οι νέοι οδηγούν συνήθως μικρότερα ή παλαιότερα μοντέλα, που έχουν μικρότερη παθητική ασφάλεια και έλλειψη τεχνολογιών ασφαλείας, σε σύγκριση με τα πιο νέα μοντέλα, ενώ η χρήση ζώνης ή προστατευτικών ρούχων στην περίπτωση μοτοσικλέτας από τους νέους, δε γίνεται σε μεγάλο ποσοστό. Μάλιστα, υπάρχουν χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που σχεδόν οι μισοί νέοι που χάνουν τη ζωή τους είναι αναβάτες, παρόλα αυτά δεν έχει υπάρξει κάποια σαφής πολιτική ή έρευνα στο συγκεκριμένο θέμα.

Η αναφορά του ETSC και του PACTS κατέληξε σε ορισμένες προτάσεις, για τη βελτίωση της ασφάλειας των νέων οδηγών και αναβατών, που χωρίζονται σε υποενότητες:
• Γενικά μέτρα: Χώρες με αυξημένα όρια Οδικής Ασφάλειας έχουν επίσης πιο ασφαλείς νέους χρήστες των δρόμων. Η βελτίωση στην αστυνόμευση των ορίων ταχύτητας και αλκοόλ, καθώς και η χρήση ζώνης, προστατεύουν ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους.
• Εκπαίδευση και επιμόρφωση: Συνίσταται η θεσμοθέτηση ειδικής εκπαίδευσης όσον αφορά στην αντίληψη του κινδύνου, η επέκταση της τυπικής εκπαίδευσης για την απόκτησης άδειας οδήγησης αυτοκίνητου ή μοτοσικλέτας, καθώς επίσης και η ενθάρρυνση των νέων οδηγών, να κάνουν τα πρώτα τους χιλιόμετρα έχοντας δίπλα κάποιον πιο έμπειρο, προκειμένου να μεταφέρει τις γνώσεις του και να τους βοηθήσει να αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπειρία πιο γρήγορα.
• Συστήματα άδειας και τεστ: Προτείνεται η υιοθέτηση συστημάτων αδειοδότησης κυκλοφορίας που ενθαρρύνουν τους νέους να αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπειρία μειώνοντας το ρίσκο, μέσω του περιορισμού της οδήγησης κατά τη διάρκεια της νύχτας ή με άλλους επιβάτες. Επίσης, να εξασφαλιστεί ότι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, οι εξεταστές να διαπιστώνουν τη ασφάλεια που παρέχεται μέσω συστημάτων όπως ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Ακόμη, προτείνεται η περαιτέρω μείωση του κατώτατου ορίου χρήσης αλκοόλ για όλους τους νέους και αρχάριους οδηγούς.
• Πιο ασφαλή οχήματα και τηλεματική: Προτείνεται η ενθάρρυνση των νέων ανθρώπων να χρησιμοποιήσουν πιο ασφαλή αυτοκίνητα και βοηθητικές τεχνολογίας, μέσω της περαιτέρω διερεύνησης του συνδέσμου ανάμεσα σε ασφάλεια που βασίζεται σε υπηρεσίες τηλεματικής και ασφαλή οδήγηση.

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC Antonio Avenoso δήλωσε: "Με χιλιάδες ζωές νένων ανθρώπων να χάνονται τραγικά κάθε χρόνο στην Ευρώπη, χρειαζόμαστε άμεση δράση από αυτούς που ασκούν πολιτική, ώστε να εισαχθούν έξυπνα, φθηνά και αποτελεσματικά μέτρα που μπορούν να μειώσουν αυτούς τους αριθμούς. Μια σημαντική ευκαιρία για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όσον αφορά στους νέους παρουσιάζεται τώρα, με την πολυαναμενόμενη βελτίωση των προτύπων ασφαλείας για τα νέα αυτοκίνητα. Είναι καιρός αποτελεσματικά συστήματα όπως τα Intelligent Speed Assistance, Automated Emergency Braking και Seat Belt Reminders σε όλες τις θέσεις, να προσφέρουν με τον βασικό εξοπλισμό όλων των οχημάτων και όχι ως προαιρετικά, για μερικούς τυχερούς.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Video: Εφαρμογή κινητού για βελτίωση στη διαδικασία διάσωσης από το Euro NCAP
Μέσω της εφαρμογής Euro Rescue, ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP καταθέτει τη δική του πρόταση για βελτίωση των υπηρεσιών διάσωσης έπειτα από τροχαίο ατύχημα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. ...(περισσότερα)
Ολλανδία: Μείωση ορίων ταχύτητας, για μείωση εκπομπής ρύπων
Σε μια κίνηση που έχει ήδη προκαλέσει συζητήσεις, η Ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδιο μείωσης των ορίων ταχύτητας κατά τη διάρκεια της ημέρας, με πρώτο στόχο τη μείωση της εκπομπής ρύπων και όχι, ...(περισσότερα)
Οι ηλικιωμένοι οδηγοί δεν είναι πιο επικίνδυνοι από τους νέους...
Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Swansea στη Μεγάλη Βρετανία, οι ηλικιωμένοι οδηγοί δε θεωρούνται περισσότερο επικίνδυνοι από τους νέους, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του BBC. ...(περισσότερα)
730 νεκροί σε 679 ατυχήματα το 2017
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε πρόσφατα τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στους ελληνικούς δρόμους τη χρονιά που μας πέρασε. ...(περισσότερα)
Κυβερνητική Επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια: Πρώτη συνεδρίαση
Η Κυβερνητική Επιτροπή Επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια, συνεδρίασε για πρώτη φορά στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. ...(περισσότερα)
Χάρη στη ζώνη απέφυγε τα χειρότερα ο Sergio Aguero
Το πρόσφατο αυτοκινητιστικό ατύχημα ενός εκ των κορυφαίων ποδοσφαιριστών στον κόσμο, Sergio Aguero, φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη μεγάλη σημασία της χρήσης ζώνης ασφαλείας εντός του αυτοκινήτου. ...(περισσότερα)
Η ευεργετική επίδραση του Intelligent Speed Assistance
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) παρουσίασε στο Youtube ένα βίντεο, που καταδεικνύει τη χρησιμότητα ενός από τα τελευταίας τεχνολογίας έξυπνα συστήμα...(περισσότερα)
Traction Control System (TCS)
Πρόκειται για ένα από τα πιο διαδεδομένα συστήματα ασφαλείας, με την "έξυπνη" λειτουργία του να έχει αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας πλειάδας συστημάτων, που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα τα οποία...(περισσότερα)
Τα αυξημένα μέτρα της Τροχαίας για τον Δεκαπενταύγουστο
Η Ελληνική Αστυνομία παρουσίασε τα επιπλέον μέτρα που έχουν ληφθεί, ενόψει της εξόδου του Δεκαπενταύγουστου. ...(περισσότερα)
Η σημασία του πέλματος στις επιδόσεις των ελαστικών
Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι τα ελαστικά αποτελούν το μοναδικό σημείο του αυτοκινήτου που βρίσκεται σε διαρκή επαφή με το δρόμο. ...(περισσότερα)

S5 Box