SAFETY FIRST

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) παρουσίασε μια σειρά από προτάσεις, για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όσον αφορά στην κατηγορία των νέων ανθρώπων (18-24 ετών), που αποτελούν την πιο ευάλωτη κατηγορία στα τροχαία ατυχήματα.


Στην κορυφή των προτάσεων βρίσκεται η περαιτέρω επιμονή στην αποφυγή της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, η επιπλέον εξάσκηση στην αποφυγή κινδύνων και η βελτίωση του τρόπου εκπαίδευσης των οδηγών κατά τη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης, αποτελούν τις κύριες κατηγορίες που εστιάζουν οι άνθρωποι του ETSC.

Σύμφωνα με τις έρευνες, υπολογίζεται ότι 3800 άνθρωποι ηλικίας 18-24 ετών χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο στους δρόμους χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη στιγμή που η συγκεκριμένη, είναι η κυριότερη αιτία θανάτου για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα. Σύμφωνα με αναφορά που δημοσίευσαν από κοινού το ETSC και το Συμβουλευτικό Κοινοβουλευτικό Συμβούλιο Ασφάλειας στις Μεταφορές του Ηνωμένου Βασιλείου UK (Parliamentary Advisory Council for Transport Safety - PACTS), οι νέοι άνθρωποι (οδηγοί και αναβάτες) αντιμετωπίζουν ένα μοναδικό συνδυασμό παραγόντων, που οδηγούν σε περισσότερες συγκρούσεις και θανάτους, σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους σε ηλικία χρήστες των δρόμων.

Οι παράγοντες αυτοί είναι βιολογικής και κοινωνικής φύσεως, αφού από τη μία οι οδηγοί ηλικίας 15-25 ετών οδηγούν με μεγαλύτερο ρίσκο, είτε λόγω αυξημένης κοινωνικής δραστηριότητας είτε ως αντίδραση στην πίεση από συνομήλικους. Σημαντικό ρόλο παίζει φυσικά η απειρία, αφού οι νέοι οδηγοί είναι χειρότερη στην αντίδραση απέναντι σε πιθανό κίνδυνο, ή δε γνωρίζουν πολύ καλά πώς να οδηγήσουν ένα αυτοκίνητο ή μια μοτοσικλέτα, σε εξειδικευμένες συνθήκες πρόσφυσης ή καταστάσεις. Επιπλέον, η απόσπαση προσοχής ή οι καταχρήσεις αποτελούν σημαντικούς παράγοντες, αφού οι νέοι είναι πιο πιθανό να οδηγήσουν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, καθώς επίσης και να αποσπαστεί η προσοχή τους από συσκευές εντός του αυτοκινήτου όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα που πλέον διαθέτουν προηγμένες τεχνολογικές δυνατότητας όπως το σερφάρισμα στο Internet. Όλα τα παραπάνω, μπορούν να προκαλούσαν και κούραση στους οδηγούς, που παρά το νεαρό της ηλικίας θα επηρεαστούν αρνητικά.

Όσον αφορά στα αυτοκίνητα, οι νέοι οδηγούν συνήθως μικρότερα ή παλαιότερα μοντέλα, που έχουν μικρότερη παθητική ασφάλεια και έλλειψη τεχνολογιών ασφαλείας, σε σύγκριση με τα πιο νέα μοντέλα, ενώ η χρήση ζώνης ή προστατευτικών ρούχων στην περίπτωση μοτοσικλέτας από τους νέους, δε γίνεται σε μεγάλο ποσοστό. Μάλιστα, υπάρχουν χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που σχεδόν οι μισοί νέοι που χάνουν τη ζωή τους είναι αναβάτες, παρόλα αυτά δεν έχει υπάρξει κάποια σαφής πολιτική ή έρευνα στο συγκεκριμένο θέμα.

Η αναφορά του ETSC και του PACTS κατέληξε σε ορισμένες προτάσεις, για τη βελτίωση της ασφάλειας των νέων οδηγών και αναβατών, που χωρίζονται σε υποενότητες:
• Γενικά μέτρα: Χώρες με αυξημένα όρια Οδικής Ασφάλειας έχουν επίσης πιο ασφαλείς νέους χρήστες των δρόμων. Η βελτίωση στην αστυνόμευση των ορίων ταχύτητας και αλκοόλ, καθώς και η χρήση ζώνης, προστατεύουν ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους.
• Εκπαίδευση και επιμόρφωση: Συνίσταται η θεσμοθέτηση ειδικής εκπαίδευσης όσον αφορά στην αντίληψη του κινδύνου, η επέκταση της τυπικής εκπαίδευσης για την απόκτησης άδειας οδήγησης αυτοκίνητου ή μοτοσικλέτας, καθώς επίσης και η ενθάρρυνση των νέων οδηγών, να κάνουν τα πρώτα τους χιλιόμετρα έχοντας δίπλα κάποιον πιο έμπειρο, προκειμένου να μεταφέρει τις γνώσεις του και να τους βοηθήσει να αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπειρία πιο γρήγορα.
• Συστήματα άδειας και τεστ: Προτείνεται η υιοθέτηση συστημάτων αδειοδότησης κυκλοφορίας που ενθαρρύνουν τους νέους να αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπειρία μειώνοντας το ρίσκο, μέσω του περιορισμού της οδήγησης κατά τη διάρκεια της νύχτας ή με άλλους επιβάτες. Επίσης, να εξασφαλιστεί ότι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, οι εξεταστές να διαπιστώνουν τη ασφάλεια που παρέχεται μέσω συστημάτων όπως ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Ακόμη, προτείνεται η περαιτέρω μείωση του κατώτατου ορίου χρήσης αλκοόλ για όλους τους νέους και αρχάριους οδηγούς.
• Πιο ασφαλή οχήματα και τηλεματική: Προτείνεται η ενθάρρυνση των νέων ανθρώπων να χρησιμοποιήσουν πιο ασφαλή αυτοκίνητα και βοηθητικές τεχνολογίας, μέσω της περαιτέρω διερεύνησης του συνδέσμου ανάμεσα σε ασφάλεια που βασίζεται σε υπηρεσίες τηλεματικής και ασφαλή οδήγηση.

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC Antonio Avenoso δήλωσε: "Με χιλιάδες ζωές νένων ανθρώπων να χάνονται τραγικά κάθε χρόνο στην Ευρώπη, χρειαζόμαστε άμεση δράση από αυτούς που ασκούν πολιτική, ώστε να εισαχθούν έξυπνα, φθηνά και αποτελεσματικά μέτρα που μπορούν να μειώσουν αυτούς τους αριθμούς. Μια σημαντική ευκαιρία για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όσον αφορά στους νέους παρουσιάζεται τώρα, με την πολυαναμενόμενη βελτίωση των προτύπων ασφαλείας για τα νέα αυτοκίνητα. Είναι καιρός αποτελεσματικά συστήματα όπως τα Intelligent Speed Assistance, Automated Emergency Braking και Seat Belt Reminders σε όλες τις θέσεις, να προσφέρουν με τον βασικό εξοπλισμό όλων των οχημάτων και όχι ως προαιρετικά, για μερικούς τυχερούς.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Ειδική σήμανση στις ράμπες του Δήμου Αθηναίων
Θέλοντας να διευκολύνει την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία και κινητικά προβλήματα, αλλά και να μειώσει την παράνομη στάθμευση, ο Δήμος Αθηναίων δημιούργησε ειδική σήμανση στις αντίστοιχες ράμπ...(περισσότερα)
Το ανώτατο επιτρεπτό όριο αλκοόλ ανά την Ευρώπη
Μεγάλη συζήτηση γίνεται στην Ευρώπη σχετικά με τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ να αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες τους. ...(περισσότερα)
Ανησυχητικός ο αριθμός των θανάτων σε ατυχήματα μεμονωμένων οχημάτων
Περίπου το 1/3 των θανάτων στους δρόμους της Ευρώπης οφείλεται σε ατυχήματα που συμβαίνει με αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες που ενεπλάκησαν μόνα τους σε κάποιο ατύχημα (π.χ. πτώση μοτοσικλέτας ή έξοδος από...(περισσότερα)
Επίσημο: Ισοδυναμία άδειας οδήγησης αυτοκινήτου με άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου ή ελαφρού δικύκλου
Η Ολομέλεια του Ελληνικού Κοινοβουλίου υπερψήφισε την ισοδυναμία ανάμεσα στην άδεια οδήγησης αυτοκινήτου κατηγορίας Β, με εκείνη της οδήγησης μοτοποδηλάτου (ΑΜ) έως 50 κ.εκ. ή ελαφρού δικύκλου (Α1) έω...(περισσότερα)
Μεγάλη Βρετανία: Κατακόρυφη αύξηση στην οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών
Στατιστικά δεδομένα από την Μεγάλη Βρετανία, καταδεικνύουν ανησυχητικά μεγάλη αύξηση στα ατυχήματα που προκαλούνται από οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών ουσιών. ...(περισσότερα)
Μ. Βρετανία: Ποια είναι η πρώτη κλήση των οδηγών σε περίπτωση ατυχήματος;
Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, έδειξε πως το πρώτο τηλεφώνημα που κάνουν οι οδηγοί εφόσον εμπλακούν σε μικρής έκτασης τροχαίο ατύχημα, δεν είναι αυτό που πιθανώς θα περιμέναμε. ...(περισσότερα)
Στην Πολωνία το διεθνές βραβείο Οδικής Ασφάλειας 2023
Η Πολωνία πέτυχε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% σε μια δεκαετία, επίδοση που δεν πέρασε απαρατήρητη στην Ευρώπη και της απέφερε το διεθνές βραβείο PIN. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Επεξήγηση των τεστ
Σε αυτό το άρθρο, θα παρέχουμε μια επεξήγηση των δοκιμασιών που περνούν τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων, για την καλύτερη αξιολόγησή τους. ...(περισσότερα)
Οι καλύτερες και χειρότερες πόλεις για οδήγηση στον κόσμο - Η θέση της Αθήνας
Μεγάλη έρευνα ανέδειξε τις καλύτερες, αλλά και τις χειρότερες πόλεις για τους οδηγούς παγκοσμίως, με την Αθήνα βρίσκεται μόλις στην 90ή θέση της κατάταξης, έχοντας ωστόσο και μια πρωτιά... ...(περισσότερα)
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme)
Πρόκειται για τον πιο γνωστό και αναγνωρισμένο οργανισμό διενέργειας crash test, από τον οποίο εξάγονται αποτελέσματα για εταιρείες και αυτοκίνητα στην Ευρώπη. ...(περισσότερα)

S5 Box