SAFETY FIRST

Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο δείχνει πως τα επίπεδα οδικής επιμόρφωσης των Βρετανών παραμένουν χαμηλά, αφού το 58% των αυτοκινητιστών δε γνωρίζουν την ενδεικνυόμενη πλευρική απόσταση από ποδήλατο, κατά τη διάρκεια προσπέρασης.

Τα στατιστικά δεδομένα που παρουσιάζει ο βρετανικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός Οδικής Ασφάλειας “IAM Roadsmart” σε συνεργασία με την φιλανθρωπική Οργάνωση “Cycling UK”, καταδεικνύουν πως η γνώση των Βρετανών ως προς βασικούς κανόνες Οδικής Ασφαλείας, παραμένει ανεπαρκής.

Σύμφωνα με την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας της Μ. Βρετανίας το 2022, η ενδεικνυόμενη πλευρική απόσταση ασφαλείας, όταν ένα όχημα πραγματοποιεί προσπέραση με ταχύτητα έως 30 μίλια/ώρα (48 χλμ./ώρα) σε ποδήλατο, είναι τουλάχιστον 1,5 μέτρο και αυξάνεται, κατά την κίνηση σε αυτοκινητόδρομο.

Σε έρευνα που έγινε από τους ανθρώπους του “IAM Roadsmart”, το 58% των οδηγών που ερωτήθηκαν, δε γνώριζε την απάντηση, ενώ το 18% εκ αυτών ανέφερε λανθασμένα ως απάντηση το ένα μέτρο.

Αυτό, συνδέεται άμεσα με την αύξηση των κρουσμάτων επικίνδυνων προσπεράσεων στους δρόμους της Μεγάλης Βρετανίας, γεγονός που έχει προκαλέσει διπλασιασμό των πλάνων video με επικίνδυνες προσπεράσεις που αποστέλλουν οι ποδηλάτες στην αστυνομία (από 7.249 το 2021 σε 15.779 το 2024).

Ο βασικός λόγος που η απόσταση του 1,5 μέτρου θεωρείται η ελάχιστη για ασφαλή προσπεράσματα από τετράτροχα οχήματα σε δίκυκλα, είναι πως οι δικυκλιστές χρειάζεται να έχουν ζωτικό χώρο ώστε να αποφύγουν τρύπες ή θραύσματα στο οδόστρωμα, ενώ επίσης είναι σημαντικό να υπάρχει αρκετός χώρος για το σώμα τους, σε περίπτωση πτώσης, συνήθως προς το πλάι.

Από εκεί και έπειτα, να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τον Βρετανικό ΚΟΚ, η προσπέραση σε απόσταση μικρότερη αυτής που αναφέραμε, μπορεί να επιφέρει στους απρόσεκτους οδηγούς, κυρώσεις όπως πρόστιμο, παραπομπή άδειας οδήγησης ή ακόμη και φυλάκιση.

Αναλύοντας περαιτέρω τα στατιστικά της έρευνας, προκύπτει πως 1 στους 3 (34%) ποδηλάτες αναφέρει ότι βλέπει συχνά άλλους οδηγούς ή μοτοσικλετιστές να πραγματοποιούν επικίνδυνη προσπέραση, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του ποδηλάτη.

Ακόμη, σχεδόν το 17% (σχεδόν 1 στους 5) δηλώνει ότι βλέπει συχνά οδηγούς ή μοτοσικλετιστές να προσπερνούν ποδηλάτες σε στροφές με περιορισμένη ορατότητα, ρισκάροντας τη δική τους ζωή αλλά και των άλλων.

Η έρευνα δείχνει ότι οι κίνδυνοι για τους ποδηλάτες αποτρέπουν πολλούς από το να κάνουν ποδήλατο: το ένα τρίτο (34%) δεν κάνει ποδήλατο γιατί το θεωρεί πολύ επικίνδυνο, ενώ άλλο ένα 15% πιστεύει ότι οι οδηγοί είναι υπερβολικά επιθετικοί.Επιπρόσθετα, σύμφωνα

με το βρετανικό Υπουργείο Μεταφορών, 87 ποδηλάτες σκοτώθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ 3.942 αναφέρθηκαν ως σοβαρά τραυματίες και 10.970 ως ελαφρά τραυματίες το 2023.

Αξίζει να σημειωθεί, πως οι ποδηλάτες συνεχίζουν να θεωρούνται από τους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, ενώ κατά την περίοδο 2019-2023, οι περισσότερες θανατηφόρες συγκρούσεις με ποδήλατο συνέβησαν σε τροχαία με δύο οχήματα, όπου το ένα ήταν αυτοκίνητο.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: IAM Roadsmart

Περισσότερα Safety First

Οι Έλληνες πρώτοι στις βρισιές κατά την οδήγηση
Πολλοί θα το είχαμε υποψιαστεί, ωστόσο τώρα υπάρχουν και απτές αποδείξεις, χάρη στην έρευνα του Vinci Autoroutes Foundation, καθώς οι Έλληνες κατέχουν την πρωτιά στο βρίσιμο κατά τη διάρκεια της οδήγη...(περισσότερα)
Μείωση της αστυνόμευσης και αύξηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη
Σύμφωνα με δύο έρευνες που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council) η μείωση της αστυνόμευσης στους Ευρωπαϊκούς δρόμους έχει ο...(περισσότερα)
Ελαστικά για όλες τις καιρικές συνθήκες
Καθώς τα ελαστικά αποτελούν το μοναδικό σημείο του αυτοκινήτου που βρίσκεται σε άμεση επαφή με το δρόμο, είναι σημαντικό να διατηρούν κορυφαίες επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλειας ανεξαρτήτως καιρικών συνθ...(περισσότερα)
Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: Τι περιλαμβάνουν και ποιος είναι ο σκοπός τους
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αυξάνουν διαρκώς τη δυναμική τους, οπότε ήρθε η στιγμή να κατανοήσουμε καλύτερα τι αφορούν. ...(περισσότερα)
Η μείωση των ορίων ταχύτητας κάνει τους ανθρώπους πιο ευγενικούς
Αυτή την ενδιαφέρουσα άποψη ανέπτυξε κάτοικος σε χωριό της Ουαλίας, όπου δοκιμάστηκε το όριο ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα (32 χλμ./ώρα). ...(περισσότερα)
Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα συστήματα C-ITS
Η ομάδα εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρουσίασε το πόρισμά της σχετικά με την πλατφόρμα C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από συστάσεις με...(περισσότερα)
Τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης δεν υποκαθιστούν τους οδηγούς
Στις πρόσφατες δοκιμές ασφάλειας που έγιναν από το Euro NCAP, προστέθηκε για πρώτη φορά και ο έλεγχος των αυτόματων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, ο οποίος έδειξε πως τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης...(περισσότερα)
Μια σκληρή τιμωρία επεφύλαξε Γερμανός αστυνομικός, προς τους περίεργους οδηγούς οι οποίοι σταματούσαν σε σημείο που έγινε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, για να φωτογραφίσουν το "θέαμα". ...(περισσότερα)
Παραβάσεις που
Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η επανάληψη ορισμένων επικίνδυνων παραβάσεων, θα επιφέρει αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 5 χρόνια. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Πιο αυστηρή νομοθεσία για τους αρχάριους οδηγούς
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επεξεργάζεται την υιοθέτηση πιο αυστηρών ποινών και την ισχύ τους όχι μόνο στη χώρα που διαπράχθηκε μία παράβαση, ιδιαίτερα για τους αρχάριους οδηγούς όσον αφορά σε περιπτώσεις οδήγη...(περισσότερα)

S5 Box