SAFETY FIRST

Η ποιότητα κατασκευής των σύγχρονων ελαστικών από μεγάλους κατασκευαστές βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, ωστόσο αυτό δε σημαίνει πως το φαινόμενο του κλαταρίσματος, έχει αποφευχθεί εντελώς.

Οι κατασκευαστές ελαστικών χρησιμοποιούν τεχνολογία τελευταίας γενιάς, ώστε να πετύχουν καλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη αξιοπιστία, για τα προϊόντα τους. Για αυτό, οι πιθανότητες διάτρησης ενός ελαστικού είναι πια σαφώς λιγότερες, ειδικά εφόσον ο οδηγός ακολουθεί τη σωστή διαδικασία συντήρησης των ελαστικών του οχήματος.

Τι συμβαίνει, όμως, σε περίπτωση που διαπιστωθεί διάτρηση του ελαστικού; Η Michelin, με τη διεθνή τεχνογνωσία που κατέχει στον τομέα, μας διαφωτίζει με μια σειρά από χρήσιμες συμβουλές.

Τι πρέπει να κάνουμε αν το κλατάρισμα συμβεί ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση; Τότε, ο οδηγός πρέπει να έχει την ψυχραιμία και να κάνει τις κατάλληλες ενέργειες, ώστε να διασφαλίσει την ασφάλεια των επιβατών αρχικά, και τη σωστή αντικατάσταση του ελαστικού στη συνέχεια.

H διαδικασία της αντικατάστασης ελαστικού στο δρόμο περιλαμβάνει δύο σημαντικά στάδια. Το πρώτο αφορά τις ενέργειες ώστε τα πάντα να γίνουν με ασφάλεια και το δεύτερο, την αλλαγή καθαυτή.

Η Michelin, προτείνει τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν με ορισμένα απλά, αλλά ιδιαίτερα σημαντικά βήματα

Στάδιο 1ο: Ενέργειες για την ασφαλή αντικατάσταση του ελαστικού

1. Μόλις γίνει αντιληπτό το κλατάρισμα ή διάτρηση, ο οδηγός πρέπει να σταματήσει το αυτοκίνητο σε ασφαλές σημείο εκτός δρόμου και να φροντίσει ώστε οι επιβάτες να κατέβουν από το όχημα και να σταθούν σε, επίσης, ασφαλές σημείο

2. Αμέσως μετά, να σβήσει τη μηχανή και να ανάψει τα αλάρμ του αυτοκινήτου

3. Έπειτα, όποιος πραγματοποιήσει την αλλαγή πρέπει να φορέσει το ανοιχτόχρωμο (κίτρινο ή πορτοκαλί) γιλέκο, ώστε οι οδηγοί να μπορούν να τον δουν από μακριά ανεξάρτητα από τις συνθήκες, αφού για παράδειγμα σε περίπτωση ομίχλης, η ορατότητα περιορίζεται σημαντικά

4. Μετά από αυτό, πρέπει να κινηθεί προς τα πίσω και να τοποθετήσει το προειδοποιητικό τρίγωνο στο πλάι -αλλά σε ορατό σημείο,- σε απόσταση περίπου 100 μέτρων, ώστε να ειδοποιεί τους διερχόμενους οδηγούς ότι σύντομα θα συναντήσουν σταθμευμένο όχημα

Στάδιο 2ο: Αλλαγή ελαστικού στο δρόμο

1. Ένα ζευγάρι χοντρά γάντια θα είναι χρήσιμο, ιδιαίτερα αν η θερμοκρασία είναι χαμηλή

2. Το πορτ παγκάζ στρώνεται με μια σακούλα σκουπιδιών, για την περίπτωση που το κλαταρισμένο ελαστικό είναι λασπωμένο

3. Ο γρύλλος πρέπει να τοποθετηθεί σε σκληρό σημείο (άσφαλτος ή σκληρό χώμα), ώστε να μην βουλιάξει όταν πιεστεί από το βάρος του οχήματος

4. Αφού σηκωθεί το αυτοκίνητο με το γρύλλο, ξεκινά η διαδικασία αντικατάστασης του ελαστικού

5. Για το ξεβίδωμα των παξιμαδιών του τροχού θα είναι χρήσιμο, αν υπάρχει η δυνατότητα, αυτά να γρασαριστούν ώστε η αφαίρεση να γίνει πιο εύκολα.

6. Αφού αφαιρεθεί ο τροχός, πρέπει αντ' αυτού να τοποθετηθεί με προσοχή, σε ευθεία, ο τροχός αντικατάστασης (ρεζέρβα)

7. Για να εφαρμοστεί σωστή ροπή στρέψης, τα παξιμάδια του τροχού θα ήταν καλό να βιδωθούν με ειδικό κλειδί ή σταυρό

Μετά τα παραπάνω, η αλλαγή ελαστικού στο δρόμο θα έχει ολοκληρωθεί και, μόλις κατέβει το αυτοκίνητο από το γρύλλο, τα πάντα θα είναι έτοιμα για επανεκκίνηση. Αφού συγκεντρώσουμε όλα τα απαραίτητα εργαλεία ή το προειδοποιητικό τρίγωνο στο πορτ παγκάζ, το αυτοκίνητο θα μπορεί να ξεκινήσει εκ νέου.

Επειδή είναι πιθανό ο νέος τροχός να μην έχει την κατάλληλη πίεση αέρα, είναι χρήσιμο ακόμη και μετά την αλλαγή, η οδήγηση να είναι προσεκτική και με την πρώτη ευκαιρία, ο οδηγός να κατευθυνθεί σε ένα συνεργείο για μια σειρά από ελέγχους. Μεταξύ αυτών εντάσσεται, πέραν της κατάλληλης πίεσης των ελαστικών και ο έλεγχος για σωστή τοποθέτηση των παξιμαδιών του τροχού, καθώς αν αυτά δεν έχουν βιδωθεί καλά, μπορεί να προκληθεί πρόβλημα στα φρένα, ή ακόμη και στο σύστημα μονταρίσματος. 

Σε περίπτωση που ο εφεδρικός τροχός (ρεζέρβα) είναι προσωρινής χρήσης (στενός), θα πρέπει να τηρούνται οι περιορισμοί ταχύτητας που αναγράφονται πάνω στον τροχό, σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή. Σε μια τέτοια περίπτωση, η επίσκεψη στο συνεργείο πρέπει να γίνει άμεσα ώστε να αντικατασταθεί η προσωρινή ρεζέρβα με επισκευασμένο ή νέο ελαστικό.

Όπως γίνεται αντιληπτό, η αλλαγή ελαστικού στο δρόμο δεν είναι μια απλή υπόθεση και πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη δέουσα υπευθυνότητα, για τη μέγιστη ασφάλεια όλων.

Περισσότερα Safety First

Σύστημα προειδοποίησης κίνησης στην αντίθετη λωρίδα από την Bosch
Η Bosch εξελίσσει ένα ειδικό σύστημα για την αντιμετώπιση ενός από τα πιο σημαντικά προβλήματα στους δρόμους της Ευρώπης, την κίνηση στην αντίθετη λωρίδα κυκλοφορίας ...(περισσότερα)
Οδήγηση στην ομίχλη: Ένα απαιτητικό εγχείρημα
Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου. ...(περισσότερα)
Έρευνα στις Η.Π.Α. για τη χρήση πίσω ζώνης ασφαλείας
Όπως προέκυψε από έρευνα στις Η.Π.Α., οι ενήλικες δε φορούν πάντοτε ζώνη στο πίσω κάθισμα των αυτοκινήτων.Όπως προέκυψε από έρευνα στις Η.Π.Α., οι ενήλικες δε φορούν πάντοτε ζώνη στο πίσω κάθισμα των ...(περισσότερα)
Ιστορικό υψηλό για χρήση ζώνης στις Η.Π.Α.
Η χρήση ζώνης στις Ηνωμένες Πολιτείες έφτασε για το 2016 σε επίπεδα που δεν έχει ξαναβρεθεί στο παρελθόν, καθώς οι χρήστες των Αμερικανικών δρόμων φορούν ζώνη σε ποσοστό 90,1%, που είναι σαφώς βελτιωμ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Αλλαγές στις δοκιμές πρόσκρουσης για το 2020
Ο οργανισμός Euro NCAP παρουσίασε τις αλλαγές που θα ισχύσουν κατά τη διεξαγωγή δοκιμών πρόσκρουσης των νέων μοντέλων από φέτος. ...(περισσότερα)
Electronic Stability Control (ESC)
Το "Electronic Stability Control" (ESC), που στα ελληνικά μεταφράζεται ως σύστημα Ηλεκτρονικού Ελέγχου Ευστάθεια, είναι ο όρος τον οποίο χρησιμοποιούν οι Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, τη στιγμή πο...(περισσότερα)
Αυξάνονται οι πόλεις με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα
Στο πλαίσιο βελτίωσης του επιπέδου Οδικής Ασφάλειας, αλλά και της μείωσης εκπομπής ρύπων, αρκετές πόλεις στην Ευρώπη υιοθετούν ως ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα. ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)
Ευρώπη: Ανεπαρκής στατιστική αποτίμηση των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα
H διαδικασία καταμέτρησης και αποτίμησης των σοβαρών τραυματισμών στους Ευρωπαϊκούς δρόμους δεν είναι επαρκής, γεγονός που δημιουργεί δυσκολίες στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Υποχρεωτικό το eCall στα νέα αυτοκίνητα
Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και van.Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στ...(περισσότερα)

S5 Box