SAFETY FIRST

Μια από τις πιο δύσκολες καταστάσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε σε βρεγμένο οδόστρωμα, είναι η υδρολίσθηση. Γνωρίζετε τι είναι και ποιες ενέργειες πρέπει να κάνετε;

Η υδρολίσθηση, που προκύπτει όταν το οδόστρωμα είναι βρεγμένο, αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους για τον οδηγό.

Πρόκειται για κατάσταση υπό την οποία το ελαστικό βρίσκεται σε νερό, οπότε η πρόσφυση μηδενίζεται καθώς χάνεται η επαφή με το οδόστρωμα. Η αντιμετώπιση της κατάστασης, απαιτεί εμπειρία και κυρίως, ψυχραιμία.

Η βασική δυσκολία, έγκειται στο γεγονός ότι το φαινόμενο παρουσιάζεται στιγμιαία και απρόβλεπτα, οπότε ο οδηγός καλείται να αντιδράσει σε εκατοστά του δευτερολέπτου.

Αυτό, μειώνει και την απόκριση των σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης, αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας για τους οδηγούς.

Επί της ουσίας, όταν ένα αυτοκίνητο βρεθεί σε διαδικασία υδρολίσθησης, η πρόσφυση θυμίζει εκείνη που υπάρχει σε πάγο. Όμως, η βασική διαφορά είναι πως ο πάγος διαρκεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και σε γενικές γραμμές, το σημείο που θα τον συναντήσει ένας οδηγός, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες, είναι προβλεπόμενο.

Αντίθετα, η υδρολίσθηση μπορεί να προκύψει οποτεδήποτε, εφόσον το οδόστρωμα είναι βρεγμένο, ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Σύμφωνα με δεδομένα της Pirelli, τα σύγχρονα ελαστικά έχουν τη δυνατότητα αποστράγγισης ποσότητας έως 30 λίτρων νερού/δευτερόλεπτο, εφόσον το αυτοκίνητο κινείται με 80 χλμ./ώρα, όμως μια σειρά από μεταβλητές, μπορεί να διαφοροποιήσει αυτή την ισορροπία.

Η ταχύτητα είναι μια από αυτές, αφού αν το αυτοκίνητο κινείται έως με 70 χλμ./ώρα, τα ελαστικά μπορούν να περνούν από λακκούβες χωρίς μεγάλη δυσκολία και δίχως να χάνουν την επαφή με το οδόστρωμα.

Από εκεί και πάνω η κατάσταση δυσκολεύει, ιδιαίτερα εφόσον προκύψει υδρολίσθηση.

Σχεδιαστικά, τα σύγχρονα ελαστικά έχουν αυλάκια μέσα από τα οποία αποστραγγίζεται το νερό. Σύμφωνα με τον Κώδικα Κυκλοφορίας, το ελαστικό πρέπει πάντοτε να διαθέτει βάθος έως 1,6 χιλιοστών, ειδάλλως καθίσταται επικίνδυνο.

Μια επιπλέον σημαντική παράμετρος είναι η ύπαρξη σωστών πιέσεων, με βάση την πρόταση του κατασκευαστή για το εκάστοτε αυτοκίνητο.

Ακόμη δύο στοιχεία που παίζουν ρόλο, είναι το μέγεθος της λακκούβας και κατά συνέπεια, το βάθος όπου θα έχει συγκεντρωθεί το νερό μέσω του οποίου θα προκληθεί υδρολίσθηση, καθώς και το βάρος του οχήματος.

Εφόσον βρεθούμε σε κατάσταση υδρολίσθησης, η επίδραση σε σύστημα διεύθυνσης, γκάζι και φρένο δε μπορεί να βοηθήσει, παρά μόνο όταν το ελαστικό βρεθεί ξανά σε επαφή με το οδόστρωμα.

Μέχρι εκείνο το χρονικό σημείο, το αυτοκίνητο δε βρίσκεται στον έλεγχό μας, οπότε δεν πρέπει να κάνουμε απότομες κινήσεις.

Αν για παράδειγμα ο οδηγός προσπαθήσει ενστικτωδώς, να στρίψει το τιμόνι δεξιά ώστε να αποφύγει το νερό, οι τροχοί θα παραμείνουν στριμμένοι όμως δε θα κατευθύνουν το αυτοκίνητο στην πορεία του τιμονιού, παρά μόνο μέχρι τη στιγμή που θα ξαναβρεθούν σε επαφή με το, συνήθως ασφάλτινο, οδόστρωμα.

Άρα, μια πιθανή εξέλιξη θα μπορούσε να είναι αμέσως μόλις βρεθεί επαφή με το οδόστρωμα, το αυτοκίνητο να στρίψει προς τα δεξιά, με ότι αυτό συνεπάγεται σε περίπτωση παρουσίας άλλων οχημάτων ή κάποιας μπαριέρας.

Ποιο είναι για ακόμη μια φορά το συμπέρασμα; Ότι ο πιο λογικός τρόπος για αποφυγή της υδρολίσθησης, είναι η πρόληψη.

Αφενός, η κατάσταση των ελαστικών να είναι η ενδεδειγμένη τόσο από πλευράς συντήρησης όσο και πιέσεων.

Μεγάλο ρόλο παίζει και η ταχύτητα, αφού αν κινείστε με ταχύτητα 130 χλμ./ώρα, θα πρέπει να θεωρήσετε δεδομένη την υδρολίσθηση σε οποιαδήποτε επιφάνεια βάθους 5 χιλιοστών.

Ακόμη και έτσι πάντως, εφόσον προκύψει κατάσταση υδρολίσθησης, θα πρέπει να μην υπάρξουν απότομες κινήσεις και κυρίως, να μην προκύψουν αλλαγές στην κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου.

Δηλαδή, να μην υπάρξει αλλαγή κατεύθυνσης μέσω του τιμονιού, ούτε πάτημα γκαζιού και φρένου.

Άλλωστε, η λογική λέει πως η υδρολίσθηση θα διατηρηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα, οπότε θα υπάρξει καλύτερη δυνατότητα ελέγχου, μόλις το ελαστικό αποκτήσει ξανά επαφή με την επιφάνεια του δρόμου.

Μέχρι εκείνο το σημείο απαιτούνται ψυχραιμία, υπομονή και απαλές ενέργειες πίσω από το τιμόνι.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Τo επόμενo Δωρεάν Σεμινάριo Οδικής Συμπεριφοράς Ιαβέρης
Η Σχολή μας συνεχίζει να προσφέρει δωρεάν Σεμινάρια Οδικής Συμπεριφοράς - Διαβάστε πού και πότε θα διεξαχθούν οι επόμενες ομιλίες. ...(περισσότερα)
Θάνατοι από τροχαία και διαφθορά...
Σύμφωνα με μεγάλο αριθμό ερευνών και μελέτη στατιστικών τα τελευταία χρόνια, η σχέση μεταξύ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και τα ποσοστά διαφθοράς σε μία χώρα είναι ευθέως ανάλογη. ...(περισσότερα)
Υποχρεωτικό το eCall στα νέα αυτοκίνητα
Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και van.Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στ...(περισσότερα)
Μια σκληρή τιμωρία επεφύλαξε Γερμανός αστυνομικός, προς τους περίεργους οδηγούς οι οποίοι σταματούσαν σε σημείο που έγινε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, για να φωτογραφίσουν το "θέαμα". ...(περισσότερα)
Η Ευρώπη κινείται με ρυθμούς... ασφαλείας!
Μπορεί να μην το έχουμε συνειδητοποιήσει απόλυτα, όμως σύντομα η αυτοκίνηση θα αλλάξει πολύ σε σχέση με ότι γνωρίζαμε. Αυτή ακριβώς η αλλαγή ήταν το αντικείμενο του φετινού World Mobile Congress που π...(περισσότερα)
Η.Π.Α.: Όσο αυξάνεται η τιμή ενός αυτοκινήτου, μειώνεται η πιθανότητα παραχώρησης προτεραιότητας σε πεζό από τους οδηγούς
Η εν λόγω έρευνα, αφορούσε στη συμπεριφορά των Αμερικανών οδηγών σε διαβάσεις πεζών, αλλά και σε παράγοντες που μπορεί να την επηρεάζουν, όπως το κόστος κτήσης του αυτοκινήτου, ή το χρώμα και φύλο του...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Πιο αυστηρή νομοθεσία για τους αρχάριους οδηγούς
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επεξεργάζεται την υιοθέτηση πιο αυστηρών ποινών και την ισχύ τους όχι μόνο στη χώρα που διαπράχθηκε μία παράβαση, ιδιαίτερα για τους αρχάριους οδηγούς όσον αφορά σε περιπτώσεις οδήγη...(περισσότερα)
Ελλάδα: Σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων μεταξύ 2010 και 2018
Σύμφωνα με τα στατιστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη μείωση θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων από το 2010 μέχρι το 2018. ...(περισσότερα)
Ιανουάριος-Ιούλιος 2024: Αύξηση παραβάσεων σε σύγκριση με το 2023
Οι παραβάσεις που καταγράφηκαν στους ελληνικούς δρόμους κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, παρουσιάζουν αισθητή αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της προηγούμενης χρονιάς. ...(περισσότερα)
Αύξηση των θανάτων από τροχαία στις Η.Π.Α. για το 2015
Οι μετρήσεις για το 2015 έδειξαν πως 2.348 περισσότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από ατυχήματα στους Αμερικανικούς δρόμους, σε σύγκριση με το 2014. ...(περισσότερα)

S5 Box