SAFETY FIRST

Τα στατιστικά στοιχεία των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2021 δείχνουν αύξηση συγκριτικά με το 2020, αλλά μείωση σε σχέση με την περίοδο προ της πανδημίας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τα προκαταρκτικά στατιστικά των θανατηφόρων τροχαίων στις 27 χώρες που την απαρτίζουν για το 2021.

Σύμφωνα με αυτά, 19.800 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάρκεια του 2021, αριθμός που αποτελεί αύξηση κατά 5% (1.000 θάνατοι) σε σύγκριση με το 2020, αλλά συνιστά μείωση 13% (σχεδόν 3.000 θάνατοι) σε σύγκριση με το 2019, δηλαδή προ πανδημίας.

Όπως τονίζεται και στην αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα στατιστικά δεδομένα επηρεάζονται άμεσα από την πανδημία και τα μέτρα που είχαν ληφθεί στην εκάστοτε χώρα το 2020. Άλλωστε, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα εκείνη τη χρονιά είχαν μειωθεί κατά 17% σε σύγκριση με το 2019.

Όσον αφορά στα στατιστικά δεδομένα του 2021, η γενική εικόνα δεν παρουσιάζει μεγάλη διαφοροποίηση σε σύγκριση με το 2020. Οι δρόμοι της Σουηδίας είναι οι πιο ασφαλείς, καθώς η σκανδιναβική χώρα πέτυχε την καλύτερη καταγεγραμμένη της επίδοση, με 18 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Στην αντίπερα όχθη, η Ρουμανία κρατάει την χειρότερη πρωτιά, με 93 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Με 57 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, δυστυχώς η Ελλάδα παραμένει σταθερά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 44 θανάτων.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2021 αποτέλεσε χρονιά ιστορικού χαμηλού σε θανάτους για την Κύπρο και ακόμη 8 χώρες (Δανία, Γερμανία, Ιρλανδία, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία, Πορτογαλία, Σουηδία).

Σε άξονα διετίας, χώρες όπως Δανία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Πολωνία και Λιθουανία παρουσίασαν μείωση των θανάτων κατά περισσότερο από 20%, ενώ αντίθετα παρατηρήθηκε αύξηση σε Λετονία, Σλοβενία και Φινλανδία.

Συγκρίνοντας με το 2019, η χώρα μας έχει παρουσιάσει μείωση κατά 12% (57 από 64), η οποία είναι ακόμη μεγαλύτερη αν αντιπαραθέσουμε τα θύματα του 2021 με τον μέσο όρο της τριετίας 2017-2019, που φτάνει στο 14%.

Από εκεί και έπειτα, το 52% των απωλειών από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνέβη σε αγροτικές οδούς, το 40% σε αστικές περιοχές και το 8% σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.

Το 43% των θυμάτων ήταν οδηγοί ή επιβάτες αυτοκινήτων, το 20% πεζοί, το 18% μοτοσικλετιστές ή μοτοποδηλάτες και το 10% ποδηλάτες.

Βέβαια, αυτό αλλάζει στις αστικές περιοχές, όπου τα περισσότερα θύματα είναι πεζοί (37%), ενώ ακολουθούν οι μοτοσικλετιστές-μοτοποδηλάτες (18%) και οι ποδηλάτες (14%), γεγονός που δείχνει πως το 69% των θανάτων εντός πόλης, αφορά στους λεγόμενους "ευάλωτους χρήστες".

Αναλύοντας τα θανατηφόρα τροχαία από τη σκοπιά των φύλων, 77% των θυμάτων ήταν άντρες, ενώ από πλευράς ηλικίας, οι περισσότεροι νεκροί ήταν άνθρωποι ηλικίας άνω των 65 ετών (28%).

Παρόλα αυτά, οι νέοι άνθρωποι έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε θανατηφόρο τροχαία, αφού το ποσοστό των θανάτων για ηλικίες 18-24 ετών είναι 12% μεν, αναλογεί όμως μόνο στο 7% της Γηραιάς (κυριολεκτικά) ηπείρου.

Να σημειωθεί, ότι όπως αναφέραμε και παραπάνω, τα αποτελέσματα αυτά χαρακτηρίζονται ως "προκαταρκτικά", καθώς τα τελικά θα ανακοινωθούν αργότερα μέσα στη χρονιά.

Ωστόσο, οι όποιες διαφορές δεν αναμένεται να επιδράσουν δραστικά στη συνολική εικόνα, αλλά απλώς να διαφοροποιήσουν ορισμένους αριθμούς.

"Καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας επιστρέφουν στην κανονικότητα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα επιστρέψουμε σε αριθμό θανάτων προ πανδημίας στους δρόμους μας", δήλωσε η Επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean. "Σε επίπεδο ΕΕ θα προσπαθήσουμε μέσω διαδικασιών χρηματοδότησης, νομοθεσίας και προβολής να συμβάλουμε στην υλοποίηση του "ασφαλούς συστήματος" με ασφαλέστερες υποδομές, ασφαλέστερα οχήματα, ασφαλέστερη χρήση των δρόμων και καλύτερη φροντίδα μετά το ατύχημα.

"Αλλά αυτό αποτελεί κοινή ευθύνη με τα κράτη μέλη, τον κλάδο και τους χρήστες των δρόμων. Κάθε θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στους δρόμους μας μπορεί να αποφευχθεί".

Στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι έως το 2030, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα να έχουν μειωθεί στο μισό, ενώ κατά την τελευταία δεκαετία έχει επιτευχθεί μείωση κατά 36%.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Euro NCAP: Ανησυχία για την αύξηση βάρους των νέων οχημάτων
Ο Οργανισμός Euro NCAP υποστηρίζει πως η αύξηση βάρους και διαστάσεων στα νέα οχήματα, μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο στην Οδική Ασφάλεια όσο και στην προστασία του περιβάλλοντος. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Αύξηση των εφήβων που κινούνται στο δρόμο χωρίς ασφάλιση
Ο αριθμός των νέων που χρησιμοποιούν ανασφάλιστα οχήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζει διαρκή αύξηση, με το πρόβλημα να εστιάζεται κυρίως στα ηλεκτρικά scooters. ...(περισσότερα)
Μπολόνια: Θετικά αποτελέσματα από τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα
Έναν χρόνο μετά από την υιοθέτηση του ανώτατου ορίου ταχύτητας εντός πόλης στα 30 χλμ./ώρα στην Μπολόνια, διαπιστώθηκε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ια πρώτη φορά στην ιστορία καταγραφή...(περισσότερα)
Προτάσεις για 11 βελτιώσεις στα νέα αυτοκίνητα έως το 2021
Στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τις προτάσεις της οι οποίες περιλαμβάνουν την υποχρεωτική τοποθέτηση 11 ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Εξετάσεις κάθε 5 χρόνια επιθυμούν οι οδηγοί άνω των 60 ετών
Η πλειοψηφία των οδηγών ηλικίας άνω των 60 ετών, συμφωνεί με την επανεξέταση ικανοτήτων κάθε 5 χρόνια μετά από την ανανέωση της άδειας οδήγησης, όπως αποδεικνύει έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμέν...(περισσότερα)
Αύξηση 7,2% στις τροχαίες παραβάσεις το 2017
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, σχετικά με τις παραβάσεις που συνέβησαν στους ελληνικούς δρόμους το 2017, δίνοντας μάλιστα άμεση σύγκριση με τις αντίστοιχες παραβά...(περισσότερα)
Αυξάνονται τα αυτοκίνητα με 5 αστέρια στο Euro NCAP
Το Euro NCAP ανακοίνωσε τα μηνιαία αποτελέσματα ασφαλείας για 4 νέα αυτοκίνητα, τα Kia Niro, Renault Scenic, Subaru Levorg και Toyota Hilux. ...(περισσότερα)
Πάγωμα πωλήσεων ΙΧ στη Σιγκαπούρη
Σε μια είδηση που δεν αφορά άμεσα την Οδική Ασφάλεια, αλλά άπτεται περισσότερο της σχέσης μεταξύ αυτοκίνησης και περιβάλλοντος, η κυβέρνηση της Σιγκαπούρης ανακοίνωσε το πάγωμα της πώλησης αυτοκινήτων...(περισσότερα)
Αντιδράσεις για τις διαφημίσεις αλκοόλ στη Formula 1
Η πρόσφατη, μεγάλη χορηγική συμφωνία μεταξύ της Formula 1 και της γνωστής ζυθοποιίας "Heineken" δεν έχει γίνει δεκτή με καλό μάτι από τους Οργανισμούς που ασχολούνται με την καμπάνια ενάντια στο αλκοό...(περισσότερα)
Μεγάλη Βρετανία: Οι κακές συνήθειες των επαγγελματιών οδηγών
Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία δείχνει πως οι οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων έχουν κακές συνήθειες, οι οποίες θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο άλλους χρήστες των δρόμων και επιφέρουν οικονομική επιβάρυνση στις επ...(περισσότερα)

S5 Box