SAFETY FIRST

Ο αριθμός των παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, που έφυγαν από τη ζωή λόγω τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την περίοδο 2011-2020, καθιστά επιτακτική την άμεση εύρεση λύσεων στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Τα στατιστικά των τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας (2011-2020) είναι αμείλικτα.

Κατά την περίοδο 2011-2020, στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου είχαμε 6.000 θανάτους παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, γεγονός που είναι αναμφίβολα τραγικό, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την ανάγκη για άμεση βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως 1 στους 15 θανάτους παιδιών ηλικίας έως 14 ετών στον κόσμο, οφείλεται σε τροχαίο ατύχημα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC), τα μισά παιδιά (50%) που έχασαν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα, ήταν επιβάτες οχημάτων. Ακόμη, το 1/3 (33%) των παιδιών ήταν πεζοί, ενώ 11% ήταν δικυκλιστές (μοτοσικλέτα, ποδήλατο).

Αν το παραπάνω μεταφραστεί σε αριθμούς, 3.000 θάνατοι παιδιών ηλικίας έως 14 ετών αφορούν σε επιβάτες οχημάτων, 2.000 θάνατοι σε πεζούς, ενώ περίπου 900.000 νεκροί ήταν δικυκλιστές.

Από τους δικυκλιστές ηλικίας έως 14 ετών που έχασαν τη ζωή τους, 9 στους 10 ήταν αγόρια.

Καθώς μεγάλο ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων γίνεται σε αποστάσεις της τάξης των 10 χιλιομέτρων από το σπίτι μας, σε αστικό περιβάλλον, το ETSC προτείνει ως απαράβατο κανόνα τη μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, στα 30 χλμ./ώρα.

Επιπλέον, ένας παράγοντας που θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, είναι η σωστή τοποθέτηση των παιδικών καθισμάτων.

Αν και δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τη σωστή, ή μη, χρήση των παιδιών καθισμάτων, είναι δεδομένο πως από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, θα πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά μόνο καθίσματα προδιαγραφών UN R129, τα οποία συνδυάζονται μόνο με σύστημα ISOFIX, γεγονός που μειώνει την πιθανότητα λανθασμένης τοποθέτησης.

Ακόμη, το ETSC προτείνει να μην επιτρέπεται η χρήση μοτοποδηλάτων από αναβάτες ηλικίας κάτω των 16 ετών, αφού το 20% των θανάτων παιδιών από τροχαία, αφορά σε αυτή την κατηγορία χρηστών του δρόμου.

Tέλος, μια παρατήρηση που μπορεί να χαρακτηριστεί και ως αναμενόμενη, καταδεικνύει πως το ποσοστό θανάτων παιδιών ηλικίας έως 14 ετών από τροχαία ατυχήματα, είναι ανάλογα με το αντίστοιχο ποσοστό θανάτων, για ανθρώπους κάθε ηλικίας.

Κοινώς, χώρες με μεγάλο αριθμό θανάτων από τροχαία, ηγούνται της κατηγορίας στις παιδικές ηλικίες και χώρες με λιγότερους νεκρούς στους δρόμους, έχουν ανάλογη πορεία και στα παιδιά έως 14 ετών.

«Η απώλεια ενός παιδιού σε τροχαία σύγκρουση είναι μια τραγωδία που καμία οικογένεια δεν πρέπει να βιώσει», δήλωσε ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του ETSC. «Αν και ο μηδενικός αριθμός θανάτων παιδιών στους δρόμους τα περισσότερα χρόνια γίνεται πραγματικότητα σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί.

«Πολλά από τα κέρδη των τελευταίων ετών σε θέματα ασφάλειας προήλθαν από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα, αλλά η ασφάλεια των παιδιών με τον εγκλεισμό τους σε «μεταλλικά κλουβιά» είναι μια πύρρειος νίκη. Αν θέλουμε υγιή, δραστήρια παιδιά να μεγαλώσουν ως υγιείς, δραστήριοι ενήλικες, πρέπει να σκεφτούμε διαφορετικά".

«Να κάνουμε τις πόλεις ασφαλείς για τα παιδιά ξεκινά με απλά πράγματα, όπως οι χαμηλότερες ταχύτητες και οι σχολικοί δρόμοι. Αλλά αν θέλουμε σοβαρά να μειώσουμε τους εκατοντάδες θανάτους παιδιών που συμβαίνουν με τραγικό τρόπο κάθε χρόνο, πρέπει επίσης να επανασχεδιάσουμε τους αστικούς μας χώρους ώστε να κρατάμε τα παιδιά χωριστά από τα γρήγορα κινούμενα οχήματα και να τους δίνουμε χώρο για να παίζουν και να κινούνται».

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash - John Benitez

Περισσότερα Safety First

730 νεκροί σε 679 ατυχήματα το 2017
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε πρόσφατα τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στους ελληνικούς δρόμους τη χρονιά που μας πέρασε. ...(περισσότερα)
Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: Τι περιλαμβάνουν και ποιος είναι ο σκοπός τους
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αυξάνουν διαρκώς τη δυναμική τους, οπότε ήρθε η στιγμή να κατανοήσουμε καλύτερα τι αφορούν. ...(περισσότερα)
Video: Αυτοματοποιημένο Σύστημα Στάθμευσης από την Ford
Η Ford παρουσίασε το Αυτοματοποιημένο Σύστημα Στάθμευσης, μέσω του οποίου ένα αυτοκίνητο μπορεί όχι μόνο να ανιχνεύσει την ύπαρξη μιας θέσης στάθμευσης, αλλά και να παρκάρει αυτόνομα - Δείτε το video....(περισσότερα)
Η νέα έκθεση του ΟΗΕ για την Οδική Ασφάλεια
Στη δημοσιότητα δόθηκε η τελευταία έκθεση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τη βελτίωση της παγκόσμιας οδικής ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Παράβαση της εβδομάδας: Κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα και αλκοόλ
Στην κίνηση με υπερβολική ταχύτητα και στην κατανάλωση αλκοόλ στράφηκαν οι έλεγχοι της Τροχαίας, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας 9-15 Μαρτίου. ...(περισσότερα)
Οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ: 482 παραβάσεις σε 3 ημέρες
Οι έλεγχοι της Τροχαίας συνεχίζονται και κατά το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Ιουνίου, διενεργήθηκαν αλκοτέστ σε 12.774 οδηγούς, από τα οποία προέκυψαν 482 παραβάσεις σε όλη τη χώρα. ...(περισσότερα)
Ολλανδία: Μείωση ορίων ταχύτητας, για μείωση εκπομπής ρύπων
Σε μια κίνηση που έχει ήδη προκαλέσει συζητήσεις, η Ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδιο μείωσης των ορίων ταχύτητας κατά τη διάρκεια της ημέρας, με πρώτο στόχο τη μείωση της εκπομπής ρύπων και όχι, ...(περισσότερα)
Εγκύκλιος για παράταση ισχύος σε όσες άδειες έληγαν εντός του Νοεμβρίου
Μέσω εγκυκλίου που υπέγραψε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Κεφαλογιάννης, δόθηκε παράταση τρίμηνης διάρκειας μεταξύ άλλων, στην ισχύ των αδειών οδήγησης και των πιστοποιητικών επαγγελματ...(περισσότερα)
Περισσότερες από 20.000 τροχαίες παραβάσεις σε μία εβδομάδα
Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε και στην οποία περιλαμβάνεται το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στη χώρα μας καταγράφηκαν 20.508 παραβάσεις. ...(περισσότερα)
Κολομβία: Αύξηση ποδηλατοδρόμων για αντιμετώπιση του κορωνοϊού
Στην προσπάθεια καταπολέμησης της μετάδοσης του COVID-19, οι αρχές της πρωτεύουσας της Κολομβίας, Μπογκοτά, αποφάσισαν την αύξηση του μήκους για τους ποδηλατόδρομους της πόλης. ...(περισσότερα)

S5 Box