SAFETY FIRST

Η οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών ή χαπιών είναι ένα ζήτημα που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις, γεγονός που αποδεικνύεται στην περίπτωση της Μεγάλης Βρετανίας.

Τα τροχαία ατυχήματα παραμένουν μια από τις σημαντικότερες αιτίες θανάτων ή σοβαρών τραυματισμών, ειδικότερα στις νεότερες ηλικιακές ομάδες.

Μια από τις πιο διαδεδομένες αιτίες είναι η οδήγηση υπό επήρεια όχι μόνο αλκοόλ, αλλά και ναρκωτικών ουσιών ή χαπιών. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που οξύνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Πρόσφατη έρευνα του βρετανικού Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας ΙΑΜ Roadsmart, κατέδειξε τη συχνότητα με την οποία αναγνωρίζονται περιπτώσεις οδήγησης υπό επήρεια ναρκωτικών και τις επιπτώσεις της.

Σύμφωνα με δήλωση του CEO του IAM Roadsmart, Anthony Kildare αν και το συγκεκριμένο ζήτημα βρίσκεται σε κυβερνητική ατζέντα από το 2011, την τελευταία δεκαετία όχι μόνο δεν έχει προκύψει βελτίωση, αλλά η κατάσταση έχει χειροτερέψει.

Με βάση τα στατιστικά δεδομένα, οι συγκρούσεις και απώλειες ανθρώπινων ζωών κατά την περίοδο 2012-2021, παρουσίασαν αύξηση κατά 260%. Ταυτόχρονα, οι καταδίκες για οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών το 2021 έφτασαν στις 28.000.

Τα στοιχεία γίνονται ακόμη πιο ανησυχητικά, έπειτα από την έρευνα του IAM Roadsmart, η οποία διενεργήθηκε σε σώμα 2.000 ερωτηθέντων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτής λοιπόν, 1 στους 10 ανθρώπους παραδέχθηκε πως έχει οδηγήσει ή έχει βρεθεί επιβάτης σε αυτοκίνητο που ο οδηγός είχε καταναλώσει παράνομα ναρκωτικά.

Ακόμη, το 14% των ερωτηθέντων δήλωσε πως δε θα απέτρεπε ένα μέλος της οικογένειάς του ή έναν φίλο που σκοπεύει να οδηγήσει υπό επήρεια ναρκωτικών, ενώ 6% του συνόλου ανέφερε πως θα ένιωθε άνετα να οδηγήσει έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.

Προφανώς η χρήση παράνομων ναρκωτικών είναι ένα ζήτημα ξεχωριστής βαρύτητας, ωστόσο ακόμη ένα πρόβλημα μπορεί να είναι η οδήγηση υπό επίδραση χαπιών.

Η χρήση χαπιών με συνταγή γιατρού, μπορεί μεν να μην είναι παράνομη, ωστόσο είναι σαφές πως μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όπως μείωση αντίληψης, αντανακλαστικών κ.α.

Σύμφωνα με τα στατιστικά του IAM Roadsmart, 1 στους 3 αυτοκινητιστές δε γνωρίζουν τις μέγιστες δόσεις φαρμάκων ή χαπιών που μπορούν να χρησιμοποιήσουν, ώστε να μην επηρεαστεί η ικανότητά τους στην οδήγηση.

Επιπροσθέτως, 1 στους 5 οδηγούς ελέγχουν σπανίως, ή ποτέ, αν η συνταγογραφημένη φαρμακευτική αγωγή επηρεάζει τη δυνατότητά τους να οδηγήσει.

Τέλος, 1 στους 4 ερωτηθέντες θεωρούν πως είναι αδύνατο να αποφύγουν την οδήγηση μετά από χρήση φαρμακευτικής αγωγής όπως αντισταμινικά ή χάπια θεραπείας κρυώματος ή γρίπης, ακόμη και αν αυτό απαγορεύεται.

Για αντιμετώπιση των προβλημάτων που καταγράψαμε, το IAM Roadsmart μέσω του Antony Kildare, ζητά από τη Βρετανική Κυβέρνηση να πάρει συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτού του επικίνδυνου, οδικού φαινομένου.

Μια τέτοια ενέργεια, είναι η δημιουργία ξεχωριστής διαδικασίας αποκατάστασης για την οδήγηση υπό επήρεια ναρκωτικών, με αναγνώριση πως αυτή η παράβαση είναι διακριτή από την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, καθώς και η ενέργεια σε βάθος για τα αίτια που οδηγούν σε αυτή.

Ακόμη, το IAM Roadsmart θεωρεί πολύ σημαντική την υποστήριξη της διαδικασίας συνταγογράφησης. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνει μια ευρεία συνεργασία μεταξύ συνεργατών στην κυβέρνηση και τον τομέα Υγείας της Μεγάλης Βρετανίας, ώστε να υπάρξει ευαισθητοποίηση και ενημέρωση σχετικά με το πώς επηρεάζουν τα συνταγογραφούμενα φάρμακα έναν οδηγό, όταν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Τα αυξημένα μέτρα του τριημέρου από την Τροχαία
Διαβάστε τι περιλαμβάνει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Ελληνικής Αστυνομίας, ενόψει του τριημέρου των Αποκριών και της Καθαράς Δευτέρας. ...(περισσότερα)
Υδρολίσθηση: Τι είναι και πώς την αντιμετωπίζουμε
Μια από τις πιο δύσκολες καταστάσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε σε βρεγμένο οδόστρωμα, είναι η υδρολίσθηση. Γνωρίζετε τι είναι και ποιες ενέργειες πρέπει να κάνετε; ...(περισσότερα)
Αναστολή λειτουργίας ιδιωτικών και δημόσιων ΚΤΕΟ έως 31 Μαρτίου
Η έξαρση του κορονοϊού COVID-19 έχει οδηγήσει, στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων, στην αναστολή λειτουργίας των δημόσιων και ιδιωτικών ΚΤΕΟ, τουλάχιστον έως το τέλος Μαρτίου. ...(περισσότερα)
Όταν διαβάζουμε ή στέλνουμε SMS, κινούμαστε στα τυφλά για 123 μέτρα
Η φράση του τίτλου και άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αυστρία. ...(περισσότερα)
Τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης δεν υποκαθιστούν τους οδηγούς
Στις πρόσφατες δοκιμές ασφάλειας που έγιναν από το Euro NCAP, προστέθηκε για πρώτη φορά και ο έλεγχος των αυτόματων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, ο οποίος έδειξε πως τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης...(περισσότερα)
Εκστρατεία εναντίον της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ στις Η.Π.Α.
Η προσπάθεια εξάλειψης του φαινομένου της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, που αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση στις Η.Π.Α. ...(περισσότερα)
Πρωταθλητές στις κακές συνήθειες οι Έλληνες οδηγοί
Τα αποτελέσματα του 12ου Βαρόμετρου του Ιδρύματος Vinci Autoroutes, πιστοποιούν πως οι Έλληνες διατηρούν πολλές από τις κακές τους συνήθειες πίσω από το τιμόνι. ...(περισσότερα)
Ξεκίνησε η ισχύς του ορίου 30 χλμ./ώρα στο Παρίσι
Το ανώτατο όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα έχει ήδη υιοθετηθεί στο 60% των δρόμων της πρωτεύουσας της Γαλλίας. ...(περισσότερα)
MobileKids 2017
Η ευαισθησία της Daimler και κατά συνέπεια της Mercedes-Benz σχετικά με την Οδική Ασφάλεια είναι δεδομένη, γεγονός που πιστοποιείται και από την πρωτοβουλία "MobileKids" που πραγματοποιείται στη Γερμα...(περισσότερα)
Video: Φρενάροντας σε βροχή και χιόνι
Η απόσταση ακινητοποίησης κατά την πέδηση στο χιόνι με αρχική ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, είναι κατά 11,5 φορές μεγαλύτερη από την αντίστοιχη σε βρεγμένο οδόστρωμα. ...(περισσότερα)

S5 Box