SAFETY FIRST

Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αυξάνουν διαρκώς τη δυναμική τους, οπότε ήρθε η στιγμή να κατανοήσουμε καλύτερα τι αφορούν.

Η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό και μαζί της, έχουν διαφοροποιηθεί και οι τρόποι μετακινήσεών μας. Με την κινητικότητα να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική τα τελευταία χρόνια, διεθνώς αλλά και στη χώρα μας, οι μελέτες και οι σχεδιασμοί για την ανάπτυξή της, έχουν αυξηθεί.

Ένας όρος που έχει μπει αισίως στην καθημερινότητά μας, είναι το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Ο λόγος για στρατηγικό σχέδιο, που έχει ως στόχο την βελτίωση της κινητικότητας ατόμων και επιχειρήσεων.

Η ενοποίηση μεταξύ των χρήσεων του χώρου και του συγκοινωνιακού σχεδιασμού, έρχεται σε πρώτο πλάνο. Επίσης, οι παράμετροι που θα αποτελέσουν συντελεστές, για την ανάπτυξη ενός συστήματος αστικών μεταφορών, εξειδικεύονται ανάλογα με την εκάστοτε περιοχή (ήθη, έθιμα, πόροι, γεωγραφική τοποθεσία, τοπική νομοθεσία).

Μια διαφοροποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), σε σύγκριση με παλαιότερες προσεγγίσεις σε συγκοινωνιακές μελέτες ή διαχείριση κυκλοφορίας/στάθμευσης, έγκειται στο γεγονός πως τη βάση αποτελούν οι άνθρωποι και όχι τα οχήματος.

Έτσι, κύριο μέλημα είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας σε ένα μέρος, ενώ η βελτίωση της κυκλοφοριακής δυνατότητας των οχημάτων, έρχεται σε δεύτερο φόντο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) χαρακτηρίζεται από μια μακροπρόθεσμη προσέγγιση, συνδυάζοντας υποδομές, αγορές και λειτουργίες.

Η διαδικασία μάθησης και βελτίωσης είναι διαρκής, ενώ οι εμπλεκόμενοι φορείς σε ένα τέτοιο σχέδιο, συμμετέχουν διαρκώς σε κάθε σκέλος της ανάπτυξής του.

Το βέλτιστο σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας δεν είναι συγκεκριμένη, αλλά διαφέρει ανάλογα με την περιοχή και τα εγγενή χαρακτηριστικά της. Δηλαδή, οι δυσκολίες ή απαιτήσεις κινητικότητας-προσβασιμότητας που μπορεί να υπάρχουν σε μια ορεινή περιοχή είναι διαφορετικά από εκείνα που υπάρχουν σε μια παραθαλάσσια περιοχή κ.ο.κ.

Σε κάθε περίπτωση, ένα ΣΒΑΚ έχει τους παρακάτω στόχους:

Προσβασιμότητα από το δίκτυο μεταφορών για όλους και ιδιαίτερα, για άτομα με αναπηρία

Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας.

Μείωση εκπομπής ρύπων (ήχου και αέρα) και της κατανάλωσης ενέργειας.

Αύξηση της αποδοτικότητας των μεταφορών, ανθρώπων και εμπορευμάτων.

Συμβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού.

Αυτό που πάντως έχει ενδιαφέρον, είναι πως ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) λαμβάνει μεν υπ' όψιν ορισμένους γενικούς κανόνες, όμως είναι ευθύνη της εκάστοτε κοινότητας που το αναπτύσσει, ώστε να το "φέρει" στα μέτρα των αναγκών της κάθε περιοχής.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Εργασίες βελτίωσης του οδικού δικτύου ανά την Ελλάδα
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Περιφέρεια Αττικής, ανακοίνωσαν την έναρξη έργων υποδομής, για βελτίωση της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο. ...(περισσότερα)
Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση διπλασιάζει τον κίνδυνο ατυχήματος...
... αναφέρει νέα έρευνα που έγινε από το Virginia Tech Transportation Institute, το Ινστιτούτο που ασχολείται με τον τομέα των μεταφορών σε ένα από τα πιο γνωστά Αμερικανικά Πανεπιστήμια, που έχει παγ...(περισσότερα)
Τα στατιστικά της κατανάλωσης αλκοόλ από άντρες και γυναίκες
Σε προηγούμενο  άρθρο, είχαμε αναφερθεί στην έρευνα που παρουσίασε το ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Traffic Injury Research Foundation (TIRF), με αντικείμενο τη διαφορετική αντιμετώπιση του φαινομέ...(περισσότερα)
Αύξηση της κίνησης κατά 37,5% στην Αττική σε σύγκριση με το πρώτο lockdown
Με βάση τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, η κίνηση έχει αυξηθεί κατά 37,5%, ενώ είναι μειωμένη συγκριτικά με το πρώτο lockdown, ενώ έχει μειωθεί κατά 15,4% σε σχ...(περισσότερα)
Τροχαία ατυχήματα: Η βασική αιτία θανάτου για παιδιά ηλικίας 1-13 ετών
Τα τροχαία ατυχήματα είναι η βασική αιτία θανάτου παιδιών ηλικίας 1-13 ετών, γεγονός που οι περισσότεροι αντιλαμβανόμαστε και οι στατιστικές δυστυχώς, επιβεβαιώνουν. ...(περισσότερα)
Φθορά ελαστικών και η αναγνώρισή της
Η αναγνώριση της φθοράς στα ελαστικά παίζει σημαντικό ρόλο για τη σωστή στιγμή αντικατάστασής τους - Διαβάστε ποιοι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν. ...(περισσότερα)
Η δυνατή μουσική επηρεάζει την αυτοσυγκέντρωση κατά την οδήγηση
Οι Βρετανοί οδηγοί παραδέχονται πως η αυτοσυγκέντρωσή τους πίσω από το τιμόνι μειώνεται, στις περιπτώσεις που ο ήχος της μουσικής είναι πολύ δυνατός. ...(περισσότερα)
Ψηφιακές υπηρεσίες  για άδειες οδήγησης σε όλη τη χώρα από το gov.gr
Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες αναφορικά με τις άδειες οδήγησης είναι πια διαθέσιμες μέσω του gov.gr σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας. ...(περισσότερα)
Εγκύκλιος για παράταση ισχύος σε όσες άδειες έληγαν εντός του Νοεμβρίου
Μέσω εγκυκλίου που υπέγραψε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλης Κεφαλογιάννης, δόθηκε παράταση τρίμηνης διάρκειας μεταξύ άλλων, στην ισχύ των αδειών οδήγησης και των πιστοποιητικών επαγγελματ...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)

S5 Box