SAFETY FIRST

Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αυξάνουν διαρκώς τη δυναμική τους, οπότε ήρθε η στιγμή να κατανοήσουμε καλύτερα τι αφορούν.

Η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό και μαζί της, έχουν διαφοροποιηθεί και οι τρόποι μετακινήσεών μας. Με την κινητικότητα να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική τα τελευταία χρόνια, διεθνώς αλλά και στη χώρα μας, οι μελέτες και οι σχεδιασμοί για την ανάπτυξή της, έχουν αυξηθεί.

Ένας όρος που έχει μπει αισίως στην καθημερινότητά μας, είναι το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Ο λόγος για στρατηγικό σχέδιο, που έχει ως στόχο την βελτίωση της κινητικότητας ατόμων και επιχειρήσεων.

Η ενοποίηση μεταξύ των χρήσεων του χώρου και του συγκοινωνιακού σχεδιασμού, έρχεται σε πρώτο πλάνο. Επίσης, οι παράμετροι που θα αποτελέσουν συντελεστές, για την ανάπτυξη ενός συστήματος αστικών μεταφορών, εξειδικεύονται ανάλογα με την εκάστοτε περιοχή (ήθη, έθιμα, πόροι, γεωγραφική τοποθεσία, τοπική νομοθεσία).

Μια διαφοροποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), σε σύγκριση με παλαιότερες προσεγγίσεις σε συγκοινωνιακές μελέτες ή διαχείριση κυκλοφορίας/στάθμευσης, έγκειται στο γεγονός πως τη βάση αποτελούν οι άνθρωποι και όχι τα οχήματος.

Έτσι, κύριο μέλημα είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας σε ένα μέρος, ενώ η βελτίωση της κυκλοφοριακής δυνατότητας των οχημάτων, έρχεται σε δεύτερο φόντο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) χαρακτηρίζεται από μια μακροπρόθεσμη προσέγγιση, συνδυάζοντας υποδομές, αγορές και λειτουργίες.

Η διαδικασία μάθησης και βελτίωσης είναι διαρκής, ενώ οι εμπλεκόμενοι φορείς σε ένα τέτοιο σχέδιο, συμμετέχουν διαρκώς σε κάθε σκέλος της ανάπτυξής του.

Το βέλτιστο σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας δεν είναι συγκεκριμένη, αλλά διαφέρει ανάλογα με την περιοχή και τα εγγενή χαρακτηριστικά της. Δηλαδή, οι δυσκολίες ή απαιτήσεις κινητικότητας-προσβασιμότητας που μπορεί να υπάρχουν σε μια ορεινή περιοχή είναι διαφορετικά από εκείνα που υπάρχουν σε μια παραθαλάσσια περιοχή κ.ο.κ.

Σε κάθε περίπτωση, ένα ΣΒΑΚ έχει τους παρακάτω στόχους:

Προσβασιμότητα από το δίκτυο μεταφορών για όλους και ιδιαίτερα, για άτομα με αναπηρία

Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας.

Μείωση εκπομπής ρύπων (ήχου και αέρα) και της κατανάλωσης ενέργειας.

Αύξηση της αποδοτικότητας των μεταφορών, ανθρώπων και εμπορευμάτων.

Συμβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού.

Αυτό που πάντως έχει ενδιαφέρον, είναι πως ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) λαμβάνει μεν υπ' όψιν ορισμένους γενικούς κανόνες, όμως είναι ευθύνη της εκάστοτε κοινότητας που το αναπτύσσει, ώστε να το "φέρει" στα μέτρα των αναγκών της κάθε περιοχής.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Έρχεται πλαίσιο κανόνων κίνησης για οχήματα μικροκινητικότητας
Το Υπουργείο Μεταφορών παρουσίασε σχέδιο Νόμου σχετικά με τους κανόνες κυκλοφορίας στους οποίους θα υπόκεινται ηλεκτρικά πατίνια, rollers, skate boards και segway, τα οποία στο εξής θα ονομάζονται "Ελ...(περισσότερα)
Προτάσεις για μέτρα μείωσης των απωλειών στους δρόμους!
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) παρουσίασε μια σειρά από προτάσεις, για βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας όσον αφορά στην κατηγορία των νέων ανθρώπων (1...(περισσότερα)
Η αύξηση των ορίων ταχύτητας αυξάνει τους θανάτους...
... ή τουλάχιστον, αυτό καταδεικνύει έρευνα για λογαριασμό του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ασφαλούς Οδήγησης σε Αυτοκινητοδρόμους (Insurance Institute for Highway Safety). ...(περισσότερα)
Χαμηλότερα όρια ταχύτητας = Λιγότερα τροχαία ατυχήματα
Οι στατιστικές έρευνες στο Βέλγιο, καθώς και στη Γαλλία, δείχνουν πως η στρατηγική μείωσης των ορίων ταχύτητας σε αστικές και αγροτικές περιοχές, επιφέρουν σταθερή μείωση στους θανάτους από τροχαία ατ...(περισσότερα)
Ορκίστηκε ως Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης
Την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε η Τελετή Ορκωμοσίας του νέου Περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά και του περιφερειακού συμβουλίου, στο οποίο εκλέχθηκε ο Κωνσταντίνος «Ιαβέρης» Μαρκουΐζος ...(περισσότερα)
Μείωση των θανάτων κατά 2% στους Ευρωπαϊκούς δρόμους
Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά τη συνεδρίαση των 28 Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Βαλέττα της Μάλτας, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν το 2016 κατά 2% σε σύγκριση με την ...(περισσότερα)
Ευρώπη: Έκκληση για αυτονομία στη διαμόρφωση των ορίων ταχύτητας ανά περιοχή
Ένας μεγάλος αριθμός Δημάρχων και Αντιδημάρχων μεγάλων πόλεων της Ευρώπης, συνυπογράφει γράμμα-αίτημα προς τους Financial Times, μέσω του οποίου ζητά αυτονομία στη λήψη αποφάσεων, αναφορικά με τη διαμ...(περισσότερα)
Άνω των 55 ετών τα περισσότερα θύματα από τροχαία το 2018
Η στατιστική της Ελληνικής Αστυνομίας για τους νεκρούς από τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας το 2018, δείχνει τον αριθμό των θανάτων ανά ηλικιακή κατηγορία. ...(περισσότερα)
Intelligent Speed Assistance: Το σύστημα που γίνεται υποχρεωτικό από το 2022
Από την επόμενη χρονιά, όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα διαθέτουν έξυπνο σύστημα περιορισμού ταχύτητας. ...(περισσότερα)
Περισσότερες από 20.000 παραβάσεις την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου
Η εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου χαρακτηρίζεται συνήθως από χαλάρωση, όμως αυτό δε συμβαίνει στην περίπτωση των τροχαίων παραβάσεων, οι οποίες παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα σε όλη την Επικράτεια. ...(περισσότερα)

S5 Box