SAFETY FIRST

Η αναγνώριση της φθοράς στα ελαστικά παίζει σημαντικό ρόλο για τη σωστή στιγμή αντικατάστασής τους - Διαβάστε ποιοι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν.

Τα ελαστικά είναι πολύ σημαντικός παράγοντας σε επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, αφού αποτελούν το σημείο επαφής του εκάστοτε αυτοκινήτου με το οδόστρωμα.

Η χρήση τους είναι λογικό να προκαλεί φθορά, η διαχείρισή της οποίας μπορεί να είναι αναγνωρίσιμη, καθώς και προβλέψιμη.

Πέραν της ακραίας περίπτωσης μια απρόσμενη ζημιά σε ένα ελαστικό, να καταστήσει απαραίτητη την αντικατάστασή του, σε γενικές γραμμές η συγκεκριμένη διαδικασία -και νωρίτερα η αλλαγή άξονα στα ελαστικά για ομοιόμορφη φθορά,-μπορεί να γίνει με προγραμματισμό.

Τα ελαστικά του κινητήριου άξονα (συνήθως εμπρός) παρουσιάζουν μεγαλύτερη φθορά, οπότε περίπου στα "μισά της ζωής" τους, ενδείκνυται η τοποθέτηση των πίσω ελαστικών στον εμπρός άξονα και τούμπαλιν.

Όσον αφορά στη φθορά του πέλματος ενός ελαστικού καθαυτή, εντάσσεται στις φυσιολογικές φθορές λόγω της χρήσης ενός αυτοκινήτου.

Βάσει κανονισμών, για να παραμένει σε επίπεδο ασφάλειας ένα ελαστικό, θα πρέπει η φθορά του πέλματος να μην ξεπερνά το όριο βάθους 1,6 χιλιοστών (δηλαδή να διατηρείται αυτό το βάθος στο πέλμα).

Παλαιότερα, ο έλεγχος του βάθους στο πέλμα γινόταν με ειδικό μετρητή, ή ακόμη και με νόμισμα του ενός ευρώ.

Σήμερα αυτό είναι πιο απλό, αφού τα κανάλια των σύγχρονων ελαστικών διαθέτουν μικρές τρισδιάστατες ράβδους, δηλαδή δείκτες φθοράς πέλματος (TWI), ύψους 1,6 χιλιοστών.

Εφόσον αυτοί οι δείκτες παραμένουν ενσωματωμένοι στο πλαίσιο, η φθορά του ελαστικού δεν είναι μεγάλη, όμως αν φτάσουν στο ίδιο επίπεδο με το μπλοκ, η αντικατάσταση πρέπει να γίνει άμεσα.

Όπως μας πληροφορεί η Pirelli, η αναζήτηση νέων ελαστικών, πάντα με βάση όσα προβλέπονται σύμφωνα με την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, θα χρειαστεί κάποιο χρόνο.

Μάλιστα, ενδείκνυται να μη γίνει πριν από περιόδους αιχμής, όπως οι καλοκαιρινές διακοπές, ενώ είναι σημαντικό όλες οι αξιολογήσεις (κωδικός ταχύτητας και δείκτης φορτίου) να ταιριάζουν μεταξύ τους, ώστε πρακτικά να βρεθεί το ιδανικό ελαστικό.

Βέβαια, για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ελαστικών και την καλύτερη διαχείρισή τους, δεν αρκεί η παρακολούθηση των δεικτών φθοράς, όπως αυτός που προαναφέραμε.

Από την πλευρά των οδηγών, θα ήταν καλό να υπάρχει συχνός έλεγχος στην κατάσταση των ελαστικών, ώστε να διαπιστωθεί έγκαιρα μια μη κανονική φθορά, όπως αυτή που θα μπορούσε να προέλθει από ορισμό λανθασμένης πίεσης ή από χτύπημα σε ανωμαλία του δρόμου.

Σημαντική είναι η παρακολούθηση των πλευρικών τοιχωμάτων, όπου μπορεί να υπάρξει εκτεταμένη φθορά, κοψίματα ή εξογκώματα, γνωστά και ως "καρούμπαλα".

Οι παραπάνω ενέργειες, επιτρέπουν στους οδηγούς αφενός να έχουν καλύτερη εικόνα των ελαστικών, προστατεύοντας τους ίδιους και τις οικογένειές τους.

Αφετέρου όμως, τα ελαστικά πέραν της ασφάλειας παίζουν σημαντικό ρόλο και στην οικονομία, αφού εφόσον βρίσκονται σε καλή κατάσταση και διαθέτουν την ενδεδειγμένη, ανάλογα με την περίσταση, πίεση, μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην επίτευξη μειωμένων τιμών κατανάλωσης.

Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, η σωστή παρακολούθηση και διαχείριση της φθοράς τους, αποτελεί πολύ σημαντικές διαδικασίες της χρήσης των ελαστικών ενός αυτοκινήτου.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Pirelli

Περισσότερα Safety First

Έως και 40% των θανάτων στους δρόμους σχετίζονται με τη δουλειά
 Σύμφωνα με νέα στοιχεία αναφορικά με τους θανάτους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 25.671 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2016. ...(περισσότερα)
Πολιτική Βούληση και Συναισθηματική Νοημοσύνη
Ο Ιαβέρης γράφει με αφορμή τον κορονοϊό, μια άποψη που αφορά και στην Οδική Ασφάλεια. ...(περισσότερα)
Η μείωση των θανάτων δεν είναι αρκετή, σύμφωνα με το ETSC
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε νέα δεδομένα, αναφορικά με τους θανάτους στους δρόμους της Ευρώπης για το 2016. ...(περισσότερα)
Αξιολόγηση στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης από το Euro NCAP
Ο οργανισμός Euro NCAP δημιούργησε ένα πρωτόκολλο αξιολόγησης των νέων οχημάτων, όσον αφορά στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. ...(περισσότερα)
Το παράλληλο παρκάρισμα είναι ο δυσκολότερος ελιγμός
Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία έδειξε πως το παράλληλο παρκάρισμα θεωρείται από τους Βρετανούς ως το δυσκολότερη εγχείρημα κατά την οδήγηση. ...(περισσότερα)
Η Σχολή Οδικής Συμπεριφοράς Ιαβέρης συνεργάζεται με το 1o bebefest
Πιστή στο έργο της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των συνανθρώπων μας αναφορικά με το "Εθνικό Θέμα" των τροχαίων ατυχημάτων, η Σχολή μας είναι συνεργάτης στο 1ο Φεστιβάλ Εγκυμοσύνης και Βρεφικής Ηλικ...(περισσότερα)
Παραβάσεις κατά την οδήγηση και οι
Οι Έλληνες προβαίνουν σε πολλές παραβάσεις και είναι ιδιαίτερα επιθετικοί κατά την οδήγηση, όπως δείχνουν τα δεδομένα έρευνας από το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Τα θανατηφόρα τροχαία με αριθμούς
Το 2016 πλησιάζει στο τέλος του και παρουσιάζουμε ορισμένα αριθμητικά στοιχεία από τα ατυχήματα στη χώρα μας κατά τη διάρκεια του 2015 και του 2014, όπως αυτά έχουν καταγραφεί από την Ελληνική Αστυνομ...(περισσότερα)
Δωρεάν Σεμινάριο Οδικής Συμπεριφοράς στο Μεσολόγγι
Tο επόμενο δωρεάν Σεμινάριο Οδικής Συμπεριφοράς από την Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης "Ιαβέρης", θα διεξαχθεί στο Μεσολόγγι την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019. ...(περισσότερα)
Κουμπιά vs οθόνες αφής: Σημειώσατε 1
Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή ...(περισσότερα)

S5 Box