Η Ουαλία γίνεται η πρώτη χώρα της Ευρώπης που ψηφίζει την μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, στα 20 μίλια (30 χλμ./ώρα).
Η κίνηση με υπερβολική ταχύτητα, ιδιαίτερα σε κατοικημένες περιοχές, αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες των θανατηφόρων και όχι μόνο, τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης και συνολικά, της υφηλίου.
Θέλοντας να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το συγκεκριμένο ζήτημα, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε σε ειδικό ψήφισμα για μείωση του ορίου ταχύτητας εντός πόλεων από τα 50, στα 30 χλμ./ώρα.
Αρκετές πόλεις σε Αγγλία, Γαλλία, Φινλανδία, Νορβηγία, Γερμανία Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία καθώς και στον Καναδά, έχουν προβεί σε μείωση του ορίου ταχύτητας, ωστόσο μέχρι στιγμής αυτό αφορούσε μεμονωμένες περιπτώσεις και όχι στο νομοθετικό σύστημα ενός κράτους, συνολικά.
Η πρώτη χώρα λοιπόν, που ψήφισε την μείωση του ορίου ταχύτητας στη συντριπτική πλειοψηφία των οδών εντός κατοικημένων περιοχών στα 30 χλμ./ώρα (20 μίλια/ώρα για τα δικά της δεδομένα), είναι η Ουαλία.
Η συγκεκριμένη νομοθεσία θα τεθεί σε ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2023, ενώ αντίστοιχη πολιτική θα ακολουθήσει και η γειτονική Σκωτία, από το 2025.
Με βάση το σκεπτικό των ανθρώπων που πήραν αυτή την απόφαση, πέραν της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων με όσα αυτό συνεπάγεται, η χαμηλότερη ταχύτητα εντός κατοικημένων περιοχών θα επιφέρει και μείωση της εκπομπής ρύπων.
Επανερχόμενοι στα ατυχήματα, τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν πως από το 2018, το 40% των θανάτων και το 50% των τραυματισμών στην Ουαλία, έγινε σε δρόμους κατοικημένων περιοχών όπου το όριο ταχύτητας ήταν 30 μίλια/ώρα, δηλαδή 50 χλμ./ώρα.
Ακόμη, οι στατιστικές δείχνουν πως αν ένας πεζός χτυπηθεί από όχημα με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, οι πιθανότητες επιβίωσης είναι 95%, ενώ αν αυτό συμβεί με 50 χλμ./ώρα, αυτές μειώνονται στο 55%.
Πέραν του ανθρωπιστικού παράγοντα, που σαφέστατα είναι ο σημαντικότερος, υπάρχει και το οικονομικό σκέλος της... εξίσωσης. ύμφωνα με την Ουαλική κυβέρνηση, το κόστος αλλαγής των σημάτων ορίου ταχύτητας θα είναι 33 εκατομμύρια λίρες (38,96 εκατομμύρια ευρώ).
Ωστόσο, η μείωση του ορίου ταχύτητας αναμένεται να επιφέρει, επιπλέον της μείωσης των ατυχημάτων, συνολική εξοικονόμηση 58 εκατομμυρίων λιρών (68,49 εκατομμύρια ευρώ) όσον αφορά στις υπηρεσίες πρώτων βοηθειών και τις νοσηλείες, σε χρονικό ορίζοντα 30 ετών.
Ακόμη, η μείωση της ταχύτητας εντός πόλεων αναμένεται να ενθαρρύνει τους κατοίκους να μετακινούνται και με άλλους τρόπους, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής τους και παράλληλα, τα επίπεδα παροχής υπηρεσιών υγείας στην Ουαλία.
«Έχει αποδειχθεί ότι η ταχύτητα των 20 μιλίων/ώρα μειώνει τον κίνδυνο ατυχήματος και τη σοβαρότητα των ατυχημάτων που εξακολουθούν να συμβαίνουν», δήλωσε η Δρ. Sara Jones, Σύμβουλος Περιβαλλοντικής Δημόσιας Υγείας στο Public Health Wales. «Επίσης, παράγει λιγότερη ηχορύπανση και μειώνει την κατανάλωση καυσίμων. Ενθαρρύνει τους ανθρώπους να περπατούν και να κάνουν ποδήλατο, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας και στη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας».
Πάντως, η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 20 μίλια/ώρα δεν βρίσκει μόνο υποστηρικτές, αφού έχει και σφοδρούς επικριτές. Έρευνα που έγινε πέρυσι σε δείγμα 6.000 ανθρώπων, έδειξε πως το 53% των ερωτηθέντων ήταν εναντίον της μείωσης του ορίου, ενώ 47% τάχθηκε υπέρ.
Οι κύριες αντιδράσεις, αφορούσαν σε πιθανή αύξηση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση στους χρόνους διαδρομής, καθώς και μεγαλύτερη ρύπανση.
Ο Sam Rowlands, νομοθέτης για τη Βόρεια Ουαλία, σχολίασε αναφορικά με τις επικριτικές απόψεις ορισμένων κατοίκων της βρετανικής χώρας: «Δικαιολογημένα ανησυχούν πολύ, καθώς πιστεύουν ότι η ρύπανση αυξάνεται επειδή τα αυτοκίνητα πρέπει να κινούνται με χαμηλότερη σχέση (στο κιβώτιο) και να περιμένουν περισσότερο στα φανάρια, ενώ επίσης έχουν σημειωθεί περισσότερα ατυχήματα. Υποστηρίζω να αφήσουμε τα συμβούλια να θέσουν όρια ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα έξω από σχολεία, νοσοκομεία και άλλες περιοχές όπου τα στοιχεία δείχνουν ότι αυτό είναι επωφελές, αλλά ένα γενικό όριο ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα σε όλους τους αστικούς δρόμους της Ουαλίας δεν είναι σωστό».
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Cover Photo: Unsplash - Maksim Zhao