Η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός πόλεων στα 30 χλμ./ώρα, βρίσκει ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές στην Ευρώπη, όπως φαίνεται από πρόσφατα αιτήματα σε Ιταλία και Αυστρία.
Κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, είχαμε συνηθίσει στην υιοθέτηση του ορίου ταχύτητας 50 χλμ./ώρα εντός αστικών περιοχών. Μετά από έρευνες στην Ευρώπη, υποστηρίχθηκε πως η περαιτέρω μείωση του ορίου ταχύτητας κατά την κίνηση εντός πόλης, είναι απαραίτητη.
Συγκεκριμένα, στατιστικές έχουν δείξει πως αν ένας πεζός χτυπηθεί από όχημα με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, οι πιθανότητες επιβίωσης είναι 95%, ενώ αν αυτό συμβεί με 50 χλμ./ώρα, αυτές μειώνονται στο 55%.
Σε αυτό το πλαίσιο, πολλές πόλεις σε Γαλλία, Φινλανδία, Νορβηγία, Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Καναδά https://www.iaveris.gr/safety-first/398-isxys-30-km-paris. , η Ουαλία ως χώρα https://www.iaveris.gr/safety-first/445-wales-meiosi-oriou-taxititas-katoikimenes-perioxes και η Ελβετία που ανακοίνωσε ήδη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα https://www.iaveris.gr/safety-first/463-elvetia-meiosi-orion-tachititas-meiosi-sovaron-troxaion, έχουν προβεί σε μείωση του ορίου ταχύτητας εντός αστικών περιοχών, στα 30 χλμ./ώρα.
Οι φωνές προς αυτή την κατεύθυνση πληθαίνουν, καθώς σε ολοένα και περισσότερες χώρες δημιουργείται… κίνημα, υπέρ της συγκεκριμένης μείωσης. Στην Μπολόνια της Ιταλίας, η οποία έχει ήδη μειώσει τα όρια ταχύτητας εντός πόλης στα 30 χλμ./ώρα, κατατέθηκε πρόταση με την υποστήριξη των Αρχών της πόλης, μιας οργάνωσης ποδηλατών και του τοπικού Δικτύου Πανεπιστημίων Βιώσιμης Ανάπτυξης, σύμφωνα με την οποία ζητείται η υιοθέτηση αυτού του ορίου ταχύτητας σε κάθε πόλη της Ιταλίας.
Αντίστοιχα, o Αυστριακός Οργανισμός Κινητικότητας και Μεταφορών VCÖ, συνεχίζοντας μια πρωτοβουλία που είχε ξεκινήσει πέρυσι στη Γερμανία, ζήτησε τον ορισμό ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα όχι μόνο σε στενούς δρόμους εντός πόλεων της Αυστρίας, αλλά και σε φαρδύτερους, ειδικά εφόσον αυτοί βρίσκονται κοντά σε σχολεία.
Η απήχηση αυτής της πρότασης είναι μεγάλη, αφού αρχικά είχαν συμμετάσχει 742 Δήμοι της Γερμανίας, στους οποίους προστέθηκαν επιπλέον 120 Δήμοι από την Αυστρία.
Στα καθ’ ημάς, η Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης «Ιαβέρης» είναι πάντοτε υπέρ της μείωσης των ορίων ταχύτητας, ιδιαίτερα εντός αστικού ιστού.
Για να γίνουν πιο κατανοητά τα μεγέθη στα οποία αναφερόμαστε, η κίνηση ενός οχήματος με 50 χλμ./ώρα και 30 χλμ./ώρα, μεταφράζεται σε 13,8 μέτρα/δλ. και 8,3 μέτρα/δλ. αντίστοιχα.
Με δεδομένο ότι η αντίδραση του μέσου ανθρώπου σε οπτικό ερέθισμα είναι περίπου 1 δευτερόλεπτο, αυτό σημαίνει πως ο μέσος οδηγός θα αντιδράσει, όχι θα ακινητοποιήσει το όχημά του, έχοντας διανύσει 5,5 μέτρα παραπάνω, εφόσον κινείται με 50 χλμ./ώρα, αντί για 30 χλμ./ώρα.
Αν σε αυτό προσθέσουμε την μεγαλύτερη απόσταση ακινητοποίησης λόγω των περισσότερων χιλιομέτρων, γίνεται αντιληπτό πόσο κρίσιμο μπορεί να είναι αυτό το διάστημα, ώστε να αποσοβηθούν ή έστω να μειωθούν οι συνέπειες ενός τροχαίου ατυχήματος, που ιδιαίτερα εντός πόλης είναι πολύ εύκολο να συμβεί…
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: Unsplash – Petr Slovacek