SAFETY FIRST

Ο Οργανισμός Euro NCAP δημιούργησε ένα πρόγραμμα αξιολόγησης της ασφάλειας που παρέχουν τα βαριά οχήματα μεταφοράς αγαθών.

Οι μεταφορές αγαθών αποτελούν σημαντικό πυλώνα του παγκόσμιου εμπορίου, με το 95% αυτών στην Ευρώπη, να διεξάγεται από βαριά φορτηγά.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Euro NCAP προχώρησε στη δημιουργία του “Truck Safe”, ενός προγράμματος για την αξιολόγηση της ασφάλειας που παρέχουν τα βαριά οχήματα κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων.

Η ενέργεια αυτή έρχεται ως συνέχεια της δημιουργίας προγράμματος αξιολόγησης για ελαφρά επαγγελματικά το 2020 και συνιστά την πρώτη προσπάθεια ποσοτικοποίησης της ασφάλειας που παρέχουν τα βαρέα οχήματα.

Αυτό το νέο πρόγραμμα αξιολόγησης έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς λόγω του αυξημένου όγκου τους, τα βαρέα οχήματα εμπλέκονται στις πιο σοβαρές συγκρούσεις στους Ευρωπαϊκούς δρόμους.

Όπως μας πληροφορεί ο Euro NCAP, αν και τα βαρέα φορτηγά αποτελούν λιγότερο από το 3% των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, είναι υπεύθυνα για το 15% των θανατηφόρων δυστυχημάτων. Από αυτές τις συγκρούσεις, το 11% των απωλειών αφορά σε άτομα που επέβαιναν στα βαριά οχήματα, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία (89%) των θυμάτων είναι επιβάτες αυτοκινήτων, van ή ευάλωτοι χρήστες των δρόμων όπως δικυκλιστές ή πεζοί.

Όσον αφορά στα πρωτόκολλα των δοκιμασιών, το “Truck Safe” του Euro NCAP περιλαμβάνει 3 στάδια.

Η αρχή έγκειται στα συστήματα που διασφαλίζουν την ασφαλή οδήγηση κατά τις ώρες και τα λεπτά πριν από ένα ατύχημα, ενώ ακολουθεί αξιολόγηση της παρεμβατικότητας των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας πριν από ένα συμβάν ή την αποφυγή σύγκρουσης και τη «χρυσή ώρα» μετά το ατύχημα.

Η προαναφερθείσα προσέγγιση, που φέρει τον ευρύτερο τίτλο «Κύκλος ζωής της σύγκρουσης» θα υιοθετηθεί σταδιακά σε όλα τα πρωτόκολλα δοκιμών του Euro NCAP και για άλλες διάφορες κατηγορίες οχημάτων.

SF HGV EuroNCAP

Οι κατηγορίες αξιολόγησης διαμορφώνονται ως εξής:

Ασφαλής Οδήγηση: Παρακολούθηση των επιβατών, βαθμός εμπλοκής οδηγού, ορατότητα και υποβοήθηση οχήματος

Αποφυγή σύγκρουσης: Απόδοση των ηλεκτρονικών συστημάτων για αποφυγή μετωπικών συγκρούσεων, καθώς και ατυχημάτων κατά τη διαδικασία αλλαγής λωρίδας ή πραγματοποίησης ελιγμών (μανούβρες) με χαμηλή ταχύτητα.

Ασφάλεια μετά από σύγκρουση: Πληροφόρηση διάσωσης και ευκολία απεγκλωβισμού κατά τη διάρκεια της «χρυσής ώρας», δηλαδή των πρώτων λεπτών μετά από ένα ατύχημα.

Από εκεί και έπειτα, οι διαδικασίες δοκιμών για την εξαγωγή της εκάστοτε βαθμολογίας, είναι οι εξής:

Άμεση ορατότητα: Αντιμετώπιση των συγκρούσεων κατά τη διάρκεια ελιγμών χαμηλής ταχύτητας με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου

Έμμεση ορατότητα: Αντιμετώπιση πιθανών συγκρούσεων με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και οχημάτων εκτός του πεδίου ορατότητας.

Παρακολούθηση οδηγού: Αντιμετώπιση της χρήσης ζώνης ασφαλείας και της προσοχής του οδηγού

Υποβοήθηση Ταχύτητας: Αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας των φορτηγών οχημάτων (μέσω ειδικών συστημάτων)

Αυτοματοποιημένη πέδηση έκτακτης ανάγκης: AEB προς πεζό και προς όχημα, αντιμετώπιση ατυχημάτων σε διαβάσεις πεζών και σε λωρίδες

Αυτοματοποιημένη πέδηση έκτακτης ανάγκης προς ποδηλάτες: Αντιμετώπιση ατυχημάτων με ποδηλάτες και συγκρούσεων μετωπικής με οπίσθια σύγκρουση με άλλα οχήματα

Υποστήριξη λωρίδας: Αντιμετώπιση της απομάκρυνσης από τη λωρίδα αυτοκινητοδρόμων ή επαρχιακών οδών

Διατήρηση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: Αντιμετώπιση των ατυχημάτων με προπορευόμενα οχήματα κατά τις διαδικασίες αλλαγής λωρίδας

Πληροφορίες διάσωσης: Πρόσβαση στους επιβαίνοντες εντός της χρυσής ώρας ενός ατυχήματος

Επιπρόσθετα, ο Euro NCAP δημιούργησε την πιστοποίηση “CitySafe”, η οποία απονέμεται σε φορτηγά που διαθέτουν τεχνολογίες ή σχεδιαστικές λύσεις όπως η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ανίχνευσης δικύκλων στην τυφλή γωνία ενός φορτηγού και κατά συνέπεια, μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των συγκρούσεων εντός αστικού ιστού.

Όσον αφορά στην βαθμολόγηση, για κάθε στάδιο υπάρχει ξεχωριστό ποσοστό που προστίθεται, με το άθροισμα να διαμορφώνει ένα συνολικό αποτέλεσμα και την άριστη επίδοση να απεικονίζεται με 5 αστέρια.

Τα αποτελέσματα της πρώτης αξιολόγησης

Η πρώτη αξιολόγηση, όπου συμμετείχαν 9 φορτηγά και απονεμήθηκαν σε δύο περιπτώσεις 5 αστέρια, πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Euro NCAP σε Σουηδία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Γερμανία και Ιταλία.

Τα πρώτα αποτελέσματα, διαμορφώθηκαν ως εξής:

Volvo FH Aero
5 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 80%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 89%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Volvo FM

Volvo FM
5 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 87%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 89%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Scania G

Scania σειρά G
4 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 71%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 62%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Renault

Renault Trucks T
4 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 72%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 70%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP DAF

DAF XF
3 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 85%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 35%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP MAN

MAN TGX
3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 56%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 60%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Mercedes L

Mercedes-Benz Actros L
3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 72%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 51%
Διάσωση:80%

SF HGV EuroNCAP Scania R

Scania Σειρά R
3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 64%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 62%
Διάσωση: 80%

 SF HGV EuroNCAP Iveco

Iveco S-WAY
1 αστέρι
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 32%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 19%
Διάσωση: 80%

Οι επόμενες δοκιμές νέων φορτηγών θα πραγματοποιηθούν τον Απρίλιο του 2025 και τα αποτελέσματα θα γνωστοποιηθούν τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photos: Euro NCAP

Περισσότερα Safety First

Ο Εθνικός Φορέας Οδικής Ασφάλειας και ενδιαφέροντα στατιστικά
Κατά την ομιλία της στην Βουλή αναφορικά με την δημιουργία του Εθνικού Φορέα Οδικής Ασφάλειας, η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, δημοσιοποίησε σημαντικά στατιστικά στοιχεία γι...(περισσότερα)
Τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης δεν υποκαθιστούν τους οδηγούς
Στις πρόσφατες δοκιμές ασφάλειας που έγιναν από το Euro NCAP, προστέθηκε για πρώτη φορά και ο έλεγχος των αυτόματων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, ο οποίος έδειξε πως τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης...(περισσότερα)
Νέα αυτοκίνητα: Υποχρεωτικά με Intelligent Speed Limiter και
Στο εξής, κάθε νέο αυτοκίνητο θα εφοδιάζεται υποχρεωτικά με το έξυπνο σύστημα "Intelligent Speed Limiter" και με μαύρο κουτί. ...(περισσότερα)
Περί ασφάλειας των πεζών
Οι πεζοί αποτελούν μια από τις πιο "ευπαθείς" ομάδες ατόμων που κινούνται στους δρόμους και δυστυχώς τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν πως οι θάνατοί τους έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. ...(περισσότερα)
Όταν διαβάζουμε ή στέλνουμε SMS, κινούμαστε στα τυφλά για 123 μέτρα
Η φράση του τίτλου και άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αυστρία. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων μεταξύ 2010 και 2018
Σύμφωνα με τα στατιστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη μείωση θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων από το 2010 μέχρι το 2018. ...(περισσότερα)
H Ford θέτει το gaming στην υπηρεσία της Οδικής Ασφάλειας (+video)
Με το πρόγραμμα "Driving Skills for Life" (DSFL) και τη βοήθεια Ευρωπαίων gamers, η Ford επιδιώκει να βοηθήσει τους νέους, ώστε να αντιληφθούν ευρύτερα τους κινδύνους της οδήγησης υπό την επήρεια αλκο...(περισσότερα)
Παράβαση της εβδομάδας: Κλήσεις για αλκοόλ και χρήση κινητού
Η Τροχαία συνεχίζει τους εβδομαδιαίους ελέγχους σε συγκεκριμένες παραβάσεις, με τη χρήση κινητού ή την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, να επανέρχονται στο προσκήνιο. ...(περισσότερα)
Εκστρατεία εναντίον της χρήσης τηλεφώνου κατά την οδήγηση στην Αγγλία
Μεγάλη έκταση έχει πάρει η εκστρατεία ενάντια στη χρήση τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης στην Αγγλία, με την Theresa May να συμμετέχει προσωπικά σε αυτήν. ...(περισσότερα)
Λονδίνο: Αύξηση εσόδων σε μια πενταετία λόγω περισσότερων προστίμων
Οι εισπράξεις από πρόστιμα για οδικές παραβάσεις στο Λονδίνο κατά την χρονική περίοδο 2023-2024 φτάνουν στα 89 εκατομμύρια λίρες. ...(περισσότερα)

S5 Box