SAFETY FIRST

Ο Οργανισμός Euro NCAP δημιούργησε ένα πρόγραμμα αξιολόγησης της ασφάλειας που παρέχουν τα βαριά οχήματα μεταφοράς αγαθών.

Οι μεταφορές αγαθών αποτελούν σημαντικό πυλώνα του παγκόσμιου εμπορίου, με το 95% αυτών στην Ευρώπη, να διεξάγεται από βαριά φορτηγά.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Euro NCAP προχώρησε στη δημιουργία του “Truck Safe”, ενός προγράμματος για την αξιολόγηση της ασφάλειας που παρέχουν τα βαριά οχήματα κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων.

Η ενέργεια αυτή έρχεται ως συνέχεια της δημιουργίας προγράμματος αξιολόγησης για ελαφρά επαγγελματικά το 2020 και συνιστά την πρώτη προσπάθεια ποσοτικοποίησης της ασφάλειας που παρέχουν τα βαρέα οχήματα.

Αυτό το νέο πρόγραμμα αξιολόγησης έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς λόγω του αυξημένου όγκου τους, τα βαρέα οχήματα εμπλέκονται στις πιο σοβαρές συγκρούσεις στους Ευρωπαϊκούς δρόμους.

Όπως μας πληροφορεί ο Euro NCAP, αν και τα βαρέα φορτηγά αποτελούν λιγότερο από το 3% των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, είναι υπεύθυνα για το 15% των θανατηφόρων δυστυχημάτων. Από αυτές τις συγκρούσεις, το 11% των απωλειών αφορά σε άτομα που επέβαιναν στα βαριά οχήματα, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία (89%) των θυμάτων είναι επιβάτες αυτοκινήτων, van ή ευάλωτοι χρήστες των δρόμων όπως δικυκλιστές ή πεζοί.

Όσον αφορά στα πρωτόκολλα των δοκιμασιών, το “Truck Safe” του Euro NCAP περιλαμβάνει 3 στάδια.

Η αρχή έγκειται στα συστήματα που διασφαλίζουν την ασφαλή οδήγηση κατά τις ώρες και τα λεπτά πριν από ένα ατύχημα, ενώ ακολουθεί αξιολόγηση της παρεμβατικότητας των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας πριν από ένα συμβάν ή την αποφυγή σύγκρουσης και τη «χρυσή ώρα» μετά το ατύχημα.

Η προαναφερθείσα προσέγγιση, που φέρει τον ευρύτερο τίτλο «Κύκλος ζωής της σύγκρουσης» θα υιοθετηθεί σταδιακά σε όλα τα πρωτόκολλα δοκιμών του Euro NCAP και για άλλες διάφορες κατηγορίες οχημάτων.

SF HGV EuroNCAP

Οι κατηγορίες αξιολόγησης διαμορφώνονται ως εξής:

Ασφαλής Οδήγηση: Παρακολούθηση των επιβατών, βαθμός εμπλοκής οδηγού, ορατότητα και υποβοήθηση οχήματος

Αποφυγή σύγκρουσης: Απόδοση των ηλεκτρονικών συστημάτων για αποφυγή μετωπικών συγκρούσεων, καθώς και ατυχημάτων κατά τη διαδικασία αλλαγής λωρίδας ή πραγματοποίησης ελιγμών (μανούβρες) με χαμηλή ταχύτητα.

Ασφάλεια μετά από σύγκρουση: Πληροφόρηση διάσωσης και ευκολία απεγκλωβισμού κατά τη διάρκεια της «χρυσής ώρας», δηλαδή των πρώτων λεπτών μετά από ένα ατύχημα.

Από εκεί και έπειτα, οι διαδικασίες δοκιμών για την εξαγωγή της εκάστοτε βαθμολογίας, είναι οι εξής:

Άμεση ορατότητα: Αντιμετώπιση των συγκρούσεων κατά τη διάρκεια ελιγμών χαμηλής ταχύτητας με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου

Έμμεση ορατότητα: Αντιμετώπιση πιθανών συγκρούσεων με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και οχημάτων εκτός του πεδίου ορατότητας.

Παρακολούθηση οδηγού: Αντιμετώπιση της χρήσης ζώνης ασφαλείας και της προσοχής του οδηγού

Υποβοήθηση Ταχύτητας: Αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας των φορτηγών οχημάτων (μέσω ειδικών συστημάτων)

Αυτοματοποιημένη πέδηση έκτακτης ανάγκης: AEB προς πεζό και προς όχημα, αντιμετώπιση ατυχημάτων σε διαβάσεις πεζών και σε λωρίδες

Αυτοματοποιημένη πέδηση έκτακτης ανάγκης προς ποδηλάτες: Αντιμετώπιση ατυχημάτων με ποδηλάτες και συγκρούσεων μετωπικής με οπίσθια σύγκρουση με άλλα οχήματα

Υποστήριξη λωρίδας: Αντιμετώπιση της απομάκρυνσης από τη λωρίδα αυτοκινητοδρόμων ή επαρχιακών οδών

Διατήρηση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: Αντιμετώπιση των ατυχημάτων με προπορευόμενα οχήματα κατά τις διαδικασίες αλλαγής λωρίδας

Πληροφορίες διάσωσης: Πρόσβαση στους επιβαίνοντες εντός της χρυσής ώρας ενός ατυχήματος

Επιπρόσθετα, ο Euro NCAP δημιούργησε την πιστοποίηση “CitySafe”, η οποία απονέμεται σε φορτηγά που διαθέτουν τεχνολογίες ή σχεδιαστικές λύσεις όπως η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ανίχνευσης δικύκλων στην τυφλή γωνία ενός φορτηγού και κατά συνέπεια, μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των συγκρούσεων εντός αστικού ιστού.

Όσον αφορά στην βαθμολόγηση, για κάθε στάδιο υπάρχει ξεχωριστό ποσοστό που προστίθεται, με το άθροισμα να διαμορφώνει ένα συνολικό αποτέλεσμα και την άριστη επίδοση να απεικονίζεται με 5 αστέρια.

Τα αποτελέσματα της πρώτης αξιολόγησης

Η πρώτη αξιολόγηση, όπου συμμετείχαν 9 φορτηγά και απονεμήθηκαν σε δύο περιπτώσεις 5 αστέρια, πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Euro NCAP σε Σουηδία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Γερμανία και Ιταλία.

Τα πρώτα αποτελέσματα, διαμορφώθηκαν ως εξής:

Volvo FH Aero
5 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 80%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 89%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Volvo FM

Volvo FM
5 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 87%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 89%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Scania G

Scania σειρά G
4 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 71%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 62%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Renault

Renault Trucks T
4 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 72%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 70%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP DAF

DAF XF
3 αστέρια
CitySafe: Ναι
Ασφαλής Οδήγηση: 85%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 35%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP MAN

MAN TGX
3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 56%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 60%
Διάσωση: 80%

SF HGV EuroNCAP Mercedes L

Mercedes-Benz Actros L
3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 72%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 51%
Διάσωση:80%

SF HGV EuroNCAP Scania R

Scania Σειρά R
3 αστέρια
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 64%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 62%
Διάσωση: 80%

 SF HGV EuroNCAP Iveco

Iveco S-WAY
1 αστέρι
CitySafe: Όχι
Ασφαλής Οδήγηση: 32%
Αποφυγή Σύγκρουσης: 19%
Διάσωση: 80%

Οι επόμενες δοκιμές νέων φορτηγών θα πραγματοποιηθούν τον Απρίλιο του 2025 και τα αποτελέσματα θα γνωστοποιηθούν τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photos: Euro NCAP

Περισσότερα Safety First

Αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων κατά τον Απρίλιο
Έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ δείχνει σημαντική αύξηση στα τροχαία που καταγράφηκαν τον Απρίλιο 2021 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα της προηγούμενης χρονιάς, με το lockdown να έχει παίξει πάντως σημαντικό ρόλο σε α...(περισσότερα)
Ουαλία: Θετική εξέλιξη με την μείωση του ορίου ταχύτητας εντός πόλης στα 20 μίλια/ώρα
Τα πρώτα στατιστικά δεδομένα για την μείωση του ορίου ταχύτητας στα 20 μίλια/ώρα (30 χλμ./ώρα), δείχνουν πως η μέση ταχύτητα εντός αστικών περιοχών έχει μειωθεί, στοιχείο θετικό για την βελτίωση της Ο...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Προς νομοθεσία για ψηφιακή διαθεσιμότητα των ορίων ταχύτητας
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να αναβαθμίσει τους κανόνες στον τομέα των μετακινήσεων, ζητώντας την ψηφιακή παροχή δεδομένων για τα όρια ταχύτητας, από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ...(περισσότερα)
Ιανουάριος: 15 νεκροί σε 381 τροχαία ατυχήματα στην Αττική
Ακόμη μια χρονιά ξεκινάει άσχημα όσον αφορά στα τροχαία ατυχήματα, καθώς τον Ιανουάριο έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Αττικής 15 άνθρωποι, ακόμη 10 τραυματίστηκαν σοβαρά, ενώ καταγράφηκαν και 13...(περισσότερα)
Διπλή αξιολόγηση για την ανίχνευση πεζών από το Euro NCAP
Το EuroNCAP έχει δημιουργήσει ακόμη μια δοκιμασία για τα νέα αυτοκίνητα, που αφορά στο Σύστημα Αυτόνομου Φρεναρίσματος Έκτακτης Ανάγκης (Autonomous Emergency Braking - AEB), μια τεχνολογία που αφορά σ...(περισσότερα)
Οικολογική οδήγηση: Τι πρέπει να γνωρίζετε;
Η μείωση της κατανάλωσης και, κατά συνέπεια, των ρύπων που εκλύονται προς το περιβάλλον, αποτελεί ένα από τα βασικότερα ζητούμενα για τους οδηγούς, σήμερα. ...(περισσότερα)
Δεκέμβριος 2021: Τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις στην Αττική
Κατά τον τελευταίο μήνα της χρονιάς που ολοκληρώθηκε, σημειώθηκαν 588 τροχαία ατυχήματα με 14 νεκρούς, καθώς και 17.384 παραβάσεις συνολικά. ...(περισσότερα)
Πιέσεις για μπλοκάρισμα της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση!
Οι φωνές για την παρεμπόδιση της χρήσης κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης ολοένα και πληθαίνουν, με μεγάλους Φορείς Οδικής Ασφάλειας να κάνουν διάβημα προς εταιρείες τεχνολογίας όπως η Apple και η...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)
Σε λειτουργία από τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου τα ΚΤΕΟ
Τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων θα ανοίξουν τις πόρτες τους από τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου, με τη λειτουργία τους να διέπεται από αυστηρούς κανόνες υγειονομικής ασφάλειας, στο πλαίσιο προστασίας από...(περισσότερα)

S5 Box