Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας, Ελσίνκι, σημείωσε μια σπάνια επίδοση στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, καταγράφοντας μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα σε διάρκεια ενός έτους.
Οι σκανδιναβικές χώρες και εν προκειμένω η Φινλανδία, βρίσκονται σταθερά στις κορυφαίες θέσεις όσον αφορά στην Οδική Ασφάλεια.
Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η πρωτεύουσα της χώρας, Ελσίνκι, που τα τελευταία χρόνια είχε πετύχει σημαντική μείωση, έως και μηδενισμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Τα πρώτα ιδιαίτερα θετικά νέα είχαν έρθει το 2019, όταν στο Ελσίνκι δεν είχε καταγραφεί κανένας θάνατος πεζού ή ποδηλάτη .
Τον τελευταίο χρόνο, η πορεία του Ελσίνκι προς την στρατηγική “Vision Zero” που υιοθετήθηκε στις αρχές της χιλιετίας, δηλαδή προς τον μηδενισμό των θανάτων ή σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα, πήρε ακόμη μια θετική τροπή.
Συγκεκριμένα, ο τελευταίος θάνατος από τροχαίο ατύχημα στους δρόμους της φινλανδικής πόλης καταγράφηκε τον Ιούλιο του 2024, όπερ σημαίνει πως το Ελσίνκι συμπλήρωσε έναν χρόνο δίχως απώλειες σε αυτόν τον τομέα.
Πέραν των θανάτων, σημαντική μείωση επιτεύχθηκε και στους τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα, οι οποίοι κατά το χρονικό διάστημα 2023 και 2024, έφτασαν από τους 727 στους 14!
Αντίθετα, το 2023, στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαμε 20.418 νεκρούς από τροχαία ατυχήματα.
Προφανώς, η σταδιακή μείωση και σε κάποιες χρονιές, ο εκμηδενισμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στο Ελσίνκι, μόνο τυχαία δεν ήρθαν.
Καταρχάς, βασική αρχή του Vision Zero είναι πως έπειτα από ένα τροχαίο ατύχημα η ευθύνη μεταφέρεται από τους χρήστες του δρόμου στους σχεδιαστές των οδικών υποδομών, καθιστώντας «ευθύνη των αρχών να διασφαλίσουν πως αυτό δε θα συμβεί ξανά».
Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια οι ιθύνοντες της πολιτικής Οδικής Ασφάλειας του Ελσίνκι, έχουν προχωρήσει σε αρκετές μικρές, αλλά σημαντικές αλλαγές, οι οποίες διαμόρφωσαν τις συνθήκες για τους μηδενικούς θανάτους κατά τη χρονική περίοδο Ιουλίου 2024-Ιουλίου 2025.
Στο μεγαλύτερο μέρος των οδών εντός της φινλανδικής πόλης, το όριο ταχύτητας έχει μειωθεί στα 30 χλμ./ώρα, κίνηση που με βάση τα στατιστικά δεδομένα, μείωσε τον κίνδυνο θανάσιμων τραυματισμών για τους πεζούς, στο μισό.
Ακόμη, ο σχεδιασμός των οδικών υποδομών βρίσκεται σε υψηλότατο επίπεδο, ενώ έμφαση έχει δοθεί στη βέλτιστη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, γεγονός που αποτρέπει πολύ κόσμο από την οδήγηση, ενώ παράλληλα μειώνει και τον κυκλοφοριακό φόρτο εντός της πόλης.
Επιπλέον στοιχεία για την κατανόηση αυτής της εξαιρετικής, όπως την χαρακτηρίζουν οι Αρχές της πόλης, κατάστασης, έδωσε στο φινλανδικό Μέσο YLE ο μηχανικός κυκλοφορίας στη Διεύθυνση Αστικού Περιβάλλοντος του Ελσίνκι, Roni Utriainen.
Σύμφωνα με τον Φινλανδό λοιπόν, ακόμη ένα σημαντικό μέτρο είναι η απόφαση για μείωση όλων των ορίων ταχύτητας κοντά σε σχολεία στα 30 χλμ./ώρα, που θα τεθεί σε ισχύ με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Επιπρόσθετα, οι υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες βελτιώνονται διαρκώς, ενώ στους δρόμους της πόλης, πληθυσμού περίπου 700.000 κατοίκων (1,5 εκατομμύριο στην ευρύτερη μητροπολική περιοχή) έχουν αυξηθεί οι κάμερες και τα αυτοματοποιημένα συστήματα επιβολής.
Τέλος, όπως σημειώνεται από τις Αρχές της φινλανδικής πόλης, η θετική τάση εκτείνεται πέρα από τους θανάτους και στους τραυματισμούς, καθώς κατά το περασμένο έτος σημειώθηκαν 277 τροχαία ατυχήματα με τραυματίες στο Ελσίνκι.
Αυτός ο αριθμός, συνιστά μια έντονη αντίθεση με τα σχεδόν 1.000 ατυχήματα με τραυματίες που καταγράφονταν ετησίως στα τέλη της δεκαετίας του 1980, καταγράφονταν περί τους 30 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ετησίως.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: Unsplash – Tapio Haaja